• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

اقتصاد بين‌الملل

مذاكرات تجاري چين و امريكا فردا در واشنگتن آغاز مي‌شود

مقامات چين و امريكا مذاكرات تجاري را روز پنجشنبه در واشنگتن ادامه مي‌دهند كه كارشناسان براي اين گفت‌وگو بسيار خوشبين هستند. نمايندگان تجاري امريكا اعلام كرده‌اند كه گفت‌وگوهاي تجاري چين و امريكا در سطح معاونين براي روز پنجشنبه برنامه‌ريزي شده كه به گفته مقامات تجاري مذاكرات تجاري روز پنجشنبه مسير را براي مذاكرات اصلي در سطح مقامات عاليرتبه براي ماه اكتبر با هدف پايان دادن به 14 ماه جنگ تجاري تلخي كه بين دو كشور وجود دارد هموارتر خواهد كرد. اين مقام امريكايي اطلاعات و جزييات بيشتري را درباره مذاكرات سطح معاونان افشا نكرد. پيش از اين رييس اتاق بازرگاني امريكا اعلام كرده بود كه ما به دنبال يك توافق واقعي هستيم كه بيشتر در حوزه وسايل و ابزار هوشمند و انتقال تكنولوژي است كه براي نخستين ‌بار در دو سال پيش مطرح شد.

آن طور كه مقامات چيني در كنفرانس خبري اعلام كردند ظاهرا تغييراتي هم در نظرات و سياست‌هاي چين براي خريد محصولات كشاورزي از امريكا ايجاد شده است.

 

كاهش پيش ‌بيني‌ها درباره رشد اقتصادي كشورهاي جهان

موسسه رتبه‌بندي «فيچ» در گزارش جديد خود از چشم‌انداز اقتصاد جهاني اعلام كرد كه به نظر مي‌رسد، اثرگذاري ريسك‌هاي كلاني نظير جنگ تجاري بين چين و امريكا و خروج بدون توافق انگليس از اتحاديه اروپا بيشتر از چيزي خواهد بود كه قبلا تصور مي‌شد. به گزارش آسوشيتدپرس اين موسسه نرخ رشد اقتصادي چين در سال جاري و سال آينده را ۶.۱ درصد و ۵.۷ درصد پيش‌بيني كرده كه به ترتيب ۰.۱ درصد و ۰.۳ درصد كمتر از نرخ پيش‌بيني شده در گزارش قبلي است. فيچ با اشاره به تداوم و تشديد جنگ تجاري چين با امريكا همچنين ناآرامي‌هاي اخير در ماكائو اعلام كرده كه دومين اقتصاد جهان براي حفظ رشد خود در سطح 6 درصدي كار بسيار دشواري را پيش رو خواهد داشت.

 

واكنش دلار به حمله به تاسيسات نفتي عربستان

ارزهاي كشورهاي صادركننده نفت پس از حمله به تاسيسات نفتي با افزايش محسوس قيمت مواجه شدند. به گزارش رويترز در معاملات بازارهاي ارز، كرون نروژ در برابر يورو يك درصد تقويت شد و هر يورو به ۹.۸۵۶۵ كرون عقب نشست. ارزش پول ديگر صادركننده بزرگ نفت اروپا يعني روسيه نيز صعودي بود تا جايي كه روبل به بالاترين سطح خود در طول ۷ هفته اخير در برابر يورو رسيد. از سوي ديگر اما ارزهاي امن نظير فرانك سوييس و ين ژاپن كاملا در موضع دفاعي قرار گرفتند. يوكيو ايشيزوكي، استراتژيست ارشد موسسه «دايوا سكيوريتيز» گفت: پاسخ بازار ارز به تنش‌هاي خاورميانه هنوز مشخص نيست. هر چند ين در شرايط فعلي ميل به افزايش دارد اما تقاضا براي خريد دلار نيز رو به افزايش است.

 

ناتواني طلا براي عبور از مرز ۱۵۰۰ دلار

قيمت طلا در معاملات بازار جهاني كه اكثر معامله‌گران در انتظار تصميم سياست پولي بانك مركزي امريكا به حاشيه بازار رفتند، ثابت بود. بهاي هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز جاري بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۴۹۷ دلار و ۹۸ سنت ايستاد. بهاي معاملات اين بازار روز گذشته تحت تاثير تحولات اخير خاورميانه يك درصد افزايش پيدا كرده بود. در بازار معاملات آتي امريكا هر اونس طلا با ۰.۴ درصد كاهش به ۱۵۰۵ دلار و 4 سنت رسيد.

 

اقامت سرمايه‌گذاري قطر آسان‌تر شد

قطر به منظور جذب بيشتر سرمايه خارجي، قوانين اقامت سرمايه‌گذاري خود را تسهيل كرده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه براي نخستين ‌بار در تاريخ قطر، سرمايه‌گذاران خارجي مي‌توانند مستقيما از طريق سرمايه‌گذاري در اين كشور اقامت 5 ساله كسب كنند. تا پيش از اين سرمايه‌گذاران خارجي در قطر تنها در صورتي كه از طريق يك شركت قطري اقدام به سرمايه‌گذاري در قطر مي‌كردند، مي‌توانستند اقامت اين كشور را كسب كنند اما اكنون اين افراد مي‌توانند با سرمايه‌گذاري بدون واسطه در بازارها يا حوزه مسكن قطر اقامت 5 ساله اين كشور را به دست آورند.

 

چند درصد جمعيت اروپا شاغل هستند؟

طي ۲۰ سال اخير نرخ اشتغال در اروپا 6 درصد افزايش داشته است. به گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا در بازه زماني ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ نرخ اشتغال از ۶۷ درصد به ۷۳ درصد افزايش پيدا كرده كه در اين بين نرخ اشتغال براي زنان از ۵۸ درصد به ۶۷ درصد و براي مردان از ۷۵ درصد به ۷۸ درصد رسيده است. با اين حال هنوز شمار قابل توجهي از جوانان اروپايي شاغل نيستند به گونه‌اي كه نرخ اشتغال براي جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله در اروپا تا پايان سال ۲۰۱۸ تنها ۵۳ درصد بوده است. در بين كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، زنان سوئدي با نرخ اشتغال ۸۰ درصدي بيشترين حضور در بازار كار را داشته‌اند و پس از اين كشور، ليتواني با ۷۷ درصد و آلمان و استوني هر دو با ۷۶ درصد قرار دارند. از سوي ديگر بالاترين نرخ اشتغال مردان در جمهوري چك با ۸۷ درصد به ثبت رسيده است و مالت با ۸۶ درصد و سوئد با ۸۵ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند. آلمان، انگليس و هلند هر 3 با نرخ اشتغال ۸۴ درصدي جزو ديگر كشورهاي با جمعيت شاغل بالاي مردان در اروپا هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون