• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

در حاشيه جلسه هيات دولت چه گذشت؟

حمله به «آرامكو»؛ تكذيب ايران و اصرار عربستان

علي ربيعي: پرونده شهداي هسته‌اي باز شده است

همانطور كه انتظار مي‌رفت حاشيه هيات دولت هم تحت تاثير يكي از مهم‌ترين اتفاقات نظامي منطقه‌اي در چند روز اخير بود. حمله به «آرامكو» كه ازسوي همه مقامات مسوول جمهوري اسلامي رد شد اما برخي كشورها ازجمله عربستان همچنان به دست داشتن ايران در اين حمله نظامي اصرار دارند. همانطور كه انتظار مي‌رفت امير سرتيپ امير حاتمي، وزير دفاع بعد از پايان جلسه هيات دولت در حاشيه اين نشست نقش ايران در حمله به تاسيسات نفتي آرامكو عربستان را رد كرد. او در جمع خبرنگاران درباره حملات پهپادي اخير به تاسيسات نفتي عربستان سعودي با رد برخي اظهارات درباره نقش داشتن ايران در اين عمليات گفت: «فكر مي‌كنم موضوع بسيار روشن است و اين اتفاق بين دو كشور در حال درگيري با يكديگر رخ داده است، يك طرف درگيري‌ها كه يمني‌ها هستند به صراحت اعلام كرده‌اند كه اين كار را انجام داده‌اند.»

امير حاتمي با بيان اينكه منطق كار يمني‌ها روشن است ادامه داد: «كشوري كه ساليان سال تحت حملات شديدي بوده و تعداد زيادي تلفات در جنگ و محاصره به مردم آنها وارد شده، دست به چنين كاري زده است. به لحاظ نظامي نيز اين موضوع دور از دسترس نيست؛ حدود دو سال قبل يمني‌ها عملياتي عليه يك فرودگاه در امارات انجام دادند و طي آن يك موشك با برد 1200 كيلومتر را شليك كردند؛ هر چند به نظر مي‌آمد اين شليك از دقت لازم برخوردار نيست اما اينكه يمني‌ها بعد از دو سال به دقت بالايي رسيده باشند از لحاظ نظامي قابل قبول است.» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در واكنش به برخي اظهارات درخصوص مشاركت ايران در حمله اخير به تاسيسات نفتي آرامكو توضيح داد: «اينكه ديگران از جمله جمهوري اسلامي ايران را در اين خصوص متهم مي‌كنند، نيز كاملا موضوع روشن است؛ عربستان و رژيم صهيونيستي كشورهايي هستند كه از ابتدا به دنبال كشيدن پاي امريكايي‌ها به درگيري‌هاي منطقه بوده‌اند و آرزوي‌شان همواره اين بوده كه چنين اتفاقي بيفتد. بر همين اساس تلاش كرده‌اند تا از هر حادثه جنگي كه ميان دو كشور اتفاق مي‌افتد هدف خود را دنبال كنند. به نظرم موضوع اتهام‌زني به ايران كاملا روشن است و اين ادعاها و اتهامات به‌طور جدي و قطعي رد مي‌شود. از طرف ديگر فكر مي‌كنم طرح چنين ادعاهايي نيز به جايي نخواهد رسيد. چرا كه هيچ سندي براي اثبات آنها وجود ندارد.» حاتمي همچنين با اشاره به اينكه تا به حال از سوي مقامات امريكايي اظهاراتي مبني بر دست داشتن ايران در حمله به تاسيسات نفتي نشنيده تاكيد كرد «همه مي‌دانند كه جمهوري اسلامي ايران كاملا از صلح و امنيت در منطقه مراقبت مي‌كند و در عين حال كه اين كار را با اقتدار تمام انجام مي‌دهد، اگر تهديدي عليه كشور ما در اين فضا مطرح شود پاسخ‌مان كاملا روشن است و با قاطعيتي كه به تجاوز اندك پهپاد امريكايي به كشورمان پاسخ داديم، همان قاطعيت همواره وجود دارد و اين توان روز به روز در حال افزايش است.»

 

سياستِ دايي‌جان‌ناپلئونيِ امريكايي‌ها!

علي ربيعي، سخنگوي دولت نيز ‌ به موضوع حمله يمني‌ها به آرامكو واكنش نشان داد و گفت: «در يمن 5 سال است كه مردم، مدارس و بيمارستان‌ها بمباران مي‌شوند و در مقابل جريان داخلي يمن قدرت و تواني پيدا كرده و واكنشي نشان داده و حالا به جاي آنكه به ريشه‌ها بپردازند، مي‌گويند پشت اين حملات كه بوده است؟ اين يك سنت فرافكني و مثل سياست دايي جان ناپلئوني است. آنها به ماهيت 5سال حملات به يمن توجه نمي‌كنند و دنبال پشت پرده هستند.» ربيعي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به پرداخت يارانه‌ها و شايعه قطع يارانه 30 ميليون يارانه بگير اشاره كرد و گفت: «قطع يارانه‌ها شامل طبقات متوسط و پايين نمي‌شود و تنها يارانه حدود 700 الي 800 هزار نفر كه درآمد بالاي ميلياردي در سال دارند قطع مي‌شود.»

همچنين ربيعي به «اعتمادآنلاين» خبر داده كه «پرونده شهداي هسته‌اي بار ديگر باز شده است»، پرونده‌اي كه با مصاحبه مازيار ابراهيمي يكي از متهمان اين پرونده و اعلام بي‌گناهي او مدتي‌ است به صدر اخبار بازگشته است. ربيعي توضيح داد: «يكي از پيامدهاي پذيرش خطا در دستگيري متهمان پرونده شهداي هسته‌اي و عذرخواهي از بازداشت‌شدگان، از نو باز شدن پرونده‌اي است كه به ظاهر مختومه شده بود. پرونده شهداي هسته‌اي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و دستاوردهاي رسيدگي به آن بنابر تشخيص مسوولان مربوطه، اطلاع‌رساني خواهد شد.»

 

نفت، سلاح نيست

بيژن زنگنه، وزير نفت ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت نيز به ماجراي آرامكو و تاثير اين اتفاق بر بازار نفت واكنش نشان داد و گفت: «امريكايي‌ها نگران امنيت عرضه نفت هستند و ما نيز همواره گفته‌ايم براي امنيت عرضه و منافع مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نبايد از نفت به عنوان سلاح استفاده كرد؛ نفت سلاح نيست بلكه كالاي عمومي مورد نياز همه بشريت است و بايد اجازه داد جريان آن به‌صورت آزاد در بازارها انجام شود.»

وزير نفت در ادامه درباره انعقاد قراردادهاي نفتي با شركت‌هاي روسي و چيني، گفت: «روس‌ها در اين زمينه بهتر هستند اما فعلا چيني‌ها خيلي فعال نيستند.» زنگنه در پاسخ به اين پرسش كه خبر خريد بنزين توسط عربستان از ايران صحت دارد يا خير نيز گفت: «من اين خبر را نشنيده‌ام!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون