• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

مشكلات بسته‌بندي و چاپ در صنعت دارو رفع مي‌شود

گروه اجتماعي | بيش از 550 شركت داخلي و خارجي داروساز كه از بيش از 30 كشور دنيا هستند دعوت ايران براي رويداد داروسازي را لبيك گفته‌اند تا به اين شيوه يكي از مهم‌ترين فشارهاي ناشي از تحريم‌هاي يكجانبه درباره ايران را دور بزنند. اين درحالي است كه در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم و درپي توجهي كه دولت به شركت‌هاي دانش‌بنيان در حوزه دارو داشت صنعت داروسازي علاوه بر رشد تكنولوژيكي خود توانست بر بازار نيز تاثير بگذارد. چيزي كه «عباس شيباني» رييس سنديكاي صاحبان صنايع داروهاي انساني درباره آن گفته است كارگاه‌هايي كه در اين ‌سال‌ها در تعامل ميان شركت‌هاي داروسازي داخلي و خارجي برگزار شده، توانسته طيف وسيعي از فعالان عرصه‌هاي مختلف صنعت دارو را مخاطب قرار داده و موضوعات متنوعي مانند تحقيقات بازار، بازاريابي و فروش، بازرگاني و لجستيك، رگولاتوري، مديريت كيفيت، مدل‌هاي كسب و كار دارويي، كارآفريني و بين‌المللي‌سازي، اقتصاد دارو، سياستگذاري دارويي، الگوهاي قيمت‌گذاري دارو، تجاري‌سازي و مالكيت فكري، فضاي كسب و كار در توليد داروهاي طبيعي و داروهاي بيوتكنولوژيك و... را بهبود ببخشد.

به گفته شيباني سنديكاي صاحبان صنايع داروهاي انساني در پي خلق فرصت‌هاي بيشتر براي صنعت دارو از طريق رويدادهاي مشترك بين‌المللي نظير ايران‌ فارما است.

يكي از نقاط ضعف صنعت داروسازي ايران بسته‌بندي و خدمات مربوط به آن است. شيباني تحريم‌ها را فرصتي براي كنار هم قرار گرفتن و همكاري بيشتر شركت‌هاي بسته‌بندي و خدمات چاپ دانسته و افزوده است: بيش از 75 انجمن علمي و دانشجويي در حوزه سلامت و همچنين تعدادي از شركت‌هاي دانش‌بنيان داروسازي در رويداد ايران‌ فارما حضور خواهند داشت و رقم برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در عرض سه روز برپايي اين نمايشگاه، به بيش از50 كارگاه خواهد رسيد.

براساس اعلام شيباني براي نخستين‌بار پاويون ويژه چاپ، تبليغات و بسته‌بندي دارويي با حضور اتحاديه صنف چاپخانه‌داران و صنايع‌دارويي ايجاد مي‌شود. اين پاويون اختصاصي در حوزه چاپ و بسته‌بندي در ايران با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دفتر مبارزه با قاچاق دارو
تحت نظارت سازمان غذا و دارو در نمايشگاه پنجم ايران‌ فارما تشكيل مي‌شود، زيرا بخش عمده‌اي از توزيع داروي غيراستاندارد و قاچاق دارو با ناآگاهي بخش بسته‌بندي داروها صورت مي‌گيرد. همچنين پيش‌بيني شده در آينده نزديك صدور گواهينامه تاييد چاپخانه‌هاي استاندارد و مورد تاييد سازمان غذا و دارو همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از طريق نمايشگاه‌هاي ايران فارما انجام شود. عباس شيباني همچنين تاكيد كرده است: با تكيه بر شعار رونق توليد مقرر شده است شركت‌هاي واردكننده محصولات دارويي مجوز حضور در پنجمين نمايشگاه بين‌المللي ايران فارما را نخواهند داشت و تمام شركت‌هاي خارجي حاضر در اين نمايشگاه برخوردار از سابقه فعاليت براي توليد داخل هستند به اين عنوان كه يا تامين‌كننده ماده اوليه دارويي هستند يا در جايگاه تامين‌كنندگان ماشين‌آلات صنعتي براي توليدات داخلي حضور يافته‌اند.

نواقص در صنعت داروسازي در حالي مطرح است كه عدم عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني سبب شده داروسازي ايران از رقابت دور بماند و نتواند همپاي داروسازان جهاني پيش برود؛ نكته‌اي كه برگزاري رويدادهاي بين‌المللي نظير ايران فارما مي‌تواند وضعيت ايران را در رقابت‌پذيري با ساير شركت‌هاي توليد دارو در جهان بهبود ببخشد. چيزي كه دكتر محمود عرب‌نجفي يكي از فعالان صنعت دارو درباره آن توضيح داده است: داروي برند در داخل توليد نمي‌شود. اگر داروي ژنريك يك برند در داخل كشور توليد شود، مي‌توان اجازه واردات را به آن برند نداد. راه جايگزين، توليد داروهاي برند تحت ليسانس براي مصرف داخلي و همچنين صادرات است. تاكنون با وجود تلاش‌هاي انجام شده، ايران نتوانسته به عضويت «WTO» درآيد. اگر اين عضويت با پيگيري‌هاي اخير، انجام شود فضاي رقابتي براي كشور ايجاد مي‌شود تا كالاهايي در كشور توليد شوند كه توانايي عرضه در بازارهاي جهاني را داشته باشند. با عضويت در سازمان تجارت جهاني، اين نظام تعرفه و كيفيت است كه بر انتخاب كالاهاي برتر حكمراني مي‌كند.در همين حال حيدرعلي عابدي، عضو كميسيون بهداشت و درمان گفت: حوزه دارو همواره حساس و مورد توجه دولت‌ها و صنعتگران بوده و در كشور ما نيز به خصوص در دهه اخير توجه روي صنعت دارو بيشتر شده است. در حال حاضر نياز دارويي كشور بيشتر در داخل توليد مي‌شود و در بخش صادرات نيز عملكرد رو به رشدي داشته‌ايم. نماينده مردم اصفهان در مجلس در ادامه افزود: نمايشگاه‌هاي تخصصي دارويي مي‌تواند محملي باشد براي ايجاد بازار رقابتي. در چنين بازاري كه شركت‌ها سعي دارند به معرفي محصولات‌شان بپردازند، شركتي موفق‌تر خواهد بود كه توليداتي با بالاترين كيفيت، كمترين ميزان عوارض جانبي و قيمت مناسب عرضه كند. اين بازار رقابتي از سويي به نفع شركت‌هاي توليد كننده است، چراكه تمركز بيشتري روي كيفيت دارو خواهند داشت كه به فروش بيشتر و صادرات موفق منجر خواهد شد و هم به نفع مصرف كننده است كه دارويي با كيفيت‌تر و با قيمت رقابتي تهيه خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون