• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

معاون وزير كشور بر لزوم‌ تكرار تجربه اصفهان تاكيد كرد

تشكيل شركت‌هاي جمعي، كليد حل مشكلات حمل و نقل عمومي و پسماند

مهدي جمالي‌نژاد، معاون وزير كشور با بيان اينكه اگر بخواهيم اعتبارات و اوراق را به تك‌تك شهرها بدهيم صلاح نيست، گفت: سال‌ها پيش در اصفهان با تجميع اعتبارات چند شهر و روستا اقدام به تشكيل شركت‌هاي جمعي در حوزه حمل و نقل عمومي و پسماند كرديم و تجربه موفقي بود؛ همين تجربه را در تهران و ساير استان‌ها نيز مي‌توان تكرار كرد.

رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در بيستمين جلسه رسمي اين شورا گفت: شايد مشكلات هيچ استاني مثل استان تهران نباشد. اگر كشور بخواهد توسعه متوازن داشته باشد، نياز به توسعه متوازن جمعيت دارد كه لازمه آن توزيع متوازن امكانات و خدمات است‌. ما در تهران نه فقط شاهد مهاجرت از روستاها به شهر هستيم، بلكه يك پس‌زدگي هم در خود تهران داريم و به دلايلي مثل نوسانات قيمت‌ها افراد به شهرها و روستاهاي استان مهاجرت مي‌كنند.

او با اشاره به اينكه «طرح مجموعه شهري تهران» مي‌تواند بسيار موثر باشد، بيان كرد: خواهشم اين است كه در خصوص اين طرح بحث و كار بيشتري كنيم. وقت آن گذشته كه هر شهري براي خود برنامه‌ريزي كند. اگر در كنار هم نتوانيم يكپارچه عمل كنيم، كارايي لازم را نخواهيم داشت.

به گفته جمالي‌نژاد مطالعات جمعيتي بسيار مناسب، طرح توزيع متوازن، طرح عوامل موثر در رشد جمعيت، چشم‌انداز آينده، جريان مهاجرت از تهران به اطراف و از اطراف به تهران، مطالعات اقتصادي، مديريت و تامين مالي از جمله مواردي است كه در طرح مجموعه شهري تهران لحاظ شده و لازم است اين طرح با يك بازنگري و بررسي مجدد اجرايي شود.

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور در خصوص بحث حريم شهر تهران گفت: اخيرا مقرر شده است با حضور دبير شوراي عالي شهرسازي، استاندار و شهردار تهران جلساتي را به صورت متمركز در اين راستا داشته باشيم و خواهشم اين است كه آقاي رسولي، رييس شوراي شهرستان تهران هم در اين‌ جلسات حضور يابند و اين جلسات را به صورت منظم و مداوم برگزار كنيم.

او در بخش بعدي سخنانش با بيان اينكه سازمان‌هاي همياري شهرداري‌ها از ابتدا هدف مقدسي داشتند اما در طول سال‌ها اندكي منحرف شدند، عنوان كرد: حتي دوستان نامه‌اي به آقاي وزير داده بودند و در خصوص تكليف اين سازمان‌ها دو گزينه پيشنهاد كرده بودند؛ آن هم اين بود كه يا اين سازمان‌ها را منحل كنيم يا اساسنامه را تغيير دهيم و ماموريت‌هاي آنها با شهرداري‌ها همراستا شود. وزير محترم كشور به گزينه دوم راي دادند و ما در حال كار روي اين اساسنامه هستيم تا منويات شوراي استان‌ها هم در آن لحاظ شود.

جمالي‌نژاد با اشاره به چالش روستاها در خصوص كميسيون ماده ۹۹ گفت: متوجه شدم كه همه به ورود سازمان بازرسي و ديوان‌ محاسبات به مسائل اعتراض دارند.‌ ما جلسات بسيار خوبي با سازمان بازرسي و ديوان محاسبات داشتيم و قرار شد بسياري از مشكلات استان‌ها را در يك كارگروه بررسي و نتيجه را به استان‌ها ابلاغ كنيم. پيشنهاد خانم فخاري، رييس شوراي استان تهران مبني بر حضور نماينده شوراي عالي استان‌ها يا شوراي استان تهران در اين كارگروه هم‌ پيشنهاد خوبي است.

او در ادامه گفت: خوشبختانه براي اولين بار كميسيون ويژه‌اي براي تهران و ساير كلانشهرها تشكيل شده و هر دغدغه و چالشي كه مي‌بينيد مي‌توانيد به ما اعلام كنيد تا در كميسيون بررسي شود. همچنين از خانم فخاري هم به عنوان‌ نماينده شوراي استان تهران براي حضور در اين كميسيون دعوت به عمل مي‌آورم.

او همچنين با اشاره به تصويب آيين‌نامه اجرايي پسماند گفت: از نيمه دوم سال در اين حوزه اقدامات خوبي را در كشور شاهد خواهيم بود؛ بالاخص در شمال كشور كه هميشه مشكل پسماند داشته است. ما در بحث پسماند مي‌توانيم به شهرستان‌هاي استان تهران كمك كنيم و اگر پروژه‌هاي زودبازده كم‌هزينه داشته باشند، به آنها تسهيلات خواهيم داد؛ بالاخص براي شهرهايي با جمعيت پايين‌تر از ۵۰ هزار نفر كه فكر مي‌كنم ۲۱ شهر استان را شامل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون