• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

مسابقات 4 وزن اول كشتي زنان به پايان رسيد

كره‌شمالي در كنار روسيه و امريكا

بعد از اتمام مسابقات كشتي فرنگي در شهر نورسلطان قزاقستان و قهرماني روس‌ها، رقابت‌هاي كشتي آزاد زنان آغاز شد. كشتي زنان از سال 1987 وارد مسابقات جهاني شده است. طي سال‌هاي گذشته تغيير اوزان زيادي در كشتي زنان، همانند كشتي مردان انجام گرفته است. امسال مسابقات كشتي زنان همانند مردان در 10 وزن برگزار مي‌شود؛ اوزان 50، 53، 55، 57، 59، 62، 65، 68، 72 و 75 كيلوگرم. در سال‌هاي گذشته اين ژاپني‌ها بودند كه بيشترين عناوين قهرماني را درو كردند. بين سال‌هاي 1987 تا 2003 كه مسابقات كشتي آزاد زنان به صورت يك رويداد جداگانه برگزار مي‌شد، ژاپني‌ها با 11 قهرماني بهترين نتيجه را ثبت كردند. بعد از سال 2003 و از سال 2005 كه مسابقات كشتي قهرماني جهان در سه بخش آزاد مردان، فرنگي مردان و آزاد زنان متمركز شد، باز هم اين ژاپني‌ها بودند كه با 9 قهرماني عملكردي عالي را به ثبت رساندند. در كنار زنان ژاپني كه سلطان بلامنازع كشتي زنان جهان محسوب مي‌شوند، تيم‌هاي روسيه، امريكا، چين، نروژ و آذربايجان هم موفق به كسب عنوان قهرماني شده‌اند. اما رقابت‌هاي سال 2019 كشتي آزاد زنان جهان از روز سه‌شنبه با رقابت كشتي‌گيران در اوزان 50، 53، 55 و 72 كيلوگرم آغاز شد. در وزن 50 كيلوگرم، آلينا ووچ از روماني و ماريا استادنيك از آذربايجان با شكست رقبا به ديدار پاياني راه پيدا كردند. كشتي‌گير آذربايجاني يكي از پرافتخارترين كشتي‌گيران تاريخ زنان محسوب مي‌شود كه دو نقره و يك برنز المپيك را در كارنامه دارد. او همچنين قهرماني جهان در سال 2009 را نيز به دست آورده است. در طرف مقابل كشتي‌گير رومانيايي نيز يك نقره جهاني در سال 2017 به دست آورده است. در مبارزه فينال بين اين دو كشتي‌گير عنوان‌دار، اين ماريا استادنيك بود كه موفق شد با نتيجه 13 بر صفر حريفش را در هم بكوبد و به مدال طلا دست پيدا كند. همچنين كشتي‌گيراني از قزاقستان و روسيه به مدال برنز دست پيدا كردند.

در 53 كيلوگرم مايو موكايدا از ژاپن دارنده طلاي جهاني سال‌هاي 2016 و 2018 توانست تمامي رقبايش را شكست دهد و به فينال برسد. اما حريف او در فينال يك كشتي‌گير تقريبا ناشناس به نام پاك يونگ‌مي از كره‌شمالي بود. با اين حال در مسابقه نهايي اين كشتي‌گير كره‌شمالي بود كه با نمايشي عالي موفق شد حريف عنوان‌دارش را با نتيجه 12 بر يك شكست دهد و كره‌شمالي را صاحب يك مدال طلاي بسيار باارزش كند. كشتي‌گيراني از هند و چين نيز موفق به كسب مدال برنز اين وزن شدند.

در فينال 55 باز هم نام يك كشتي‌گير ژاپني به چشم مي‌خورد. نانامي ايري كه در نيمه نهايي حريفي از كشور ميزبان را با نتيجه 10 بر صفر شكست داد و به فينال رسيد. حريف نانامي در ديدار پاياني جاكارا وينچستر از ايالات‌متحده بود. وينچستر در نيمه نهايي كشتي‌گيري از كشور تركيه كه دو عنوان سومي جهان در كارنامه دارد را شكست داد. كشتي‌گير امريكايي در فينال نيز موفق شد در يك كشتي جذاب حريف ژاپني‌اش را با نتيجه 5 بر 3 شكست دهد و به مدال طلاي مسابقات دست پيدا كند. در اين وزن كشتي‌گيراني از مغولستان و روسيه به مدال برنز دست پيدا كردند.

اما در وزن 72 كيلوگرم، كشتي‌گيراني از روسيه و اوكراين توانستند خودشان را به فينال برسانند. ناتالي وروبيوا از روسيه، برنده طلاي المپيك لندن و نقره المپيك ريو يك پاي فينال حضور داشت و آلينا برژنا از اوكراين برنده طلاي جهان در سال 2013 و طلاي اروپا در سال 2013، پاي ديگر فينال. در اين وزن ماساكو فوريوچي از ژاپن كه به جاي سارا دوشو، قهرمان المپيك ريو و كسي كه روبيوا را در فينال آن مسابقات شكست داد، اعزام شده بود در بازي نخست مقابل همين حريف روس باخت و راهي گروه بازنده‌ها شد. در مبارزه فينال كشتي‌گير روسي موفق شد با نتيجه 4 بر صفر حريف اوكرايني‌اش را شكست دهد و به مدال طلا دست پيدا كند. كشتي‌گيراني از ژاپن و چين مدال برنز مسابقات را از
آن خود كردند.

به اين ترتيب در روز نخست برخلاف تصورات ژاپني‌ها نتوانستند به مدال طلا دست پيدا كنند و با دو نقره و يك برنز به كارشان پايان دادند. رقابت‌هاي اوزان 59، 65 و 76 نيز از صبح ديروز شروع و چهره فيناليست‌ها مشخص شد. رقابت‌هاي نهايي اين اوزان براي مشخص كردن چهره برندگان مدال امروز برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون