• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4468 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور

گانتز پيشنهاد نتانياهو براي تشكيل كابينه وحدت را رد كرد

سرگيجه سياسي در اسراييل

ميثم سليماني

 

 

نتايج نهايي انتخابات در سرزمين‌هاي اشغالي مشخص شده است و به طور رسمي ائتلاف آبي و سفيد به رهبري بني گانتز توانست با كسب 33 كرسي و كمي بيش از 25 درصد آرا تبديل به حزب اول در اين انتخابات شود و حزب ليكود به رهبري بنيامين نتانياهو با 31 كرسي در جايگاه دوم قرار گرفت. اما اين پايان ماجرا نيست بلكه پس از مشخص شدن ميزان آرا حالا بازي ائتلاف‌ها براي تشكيل كابينه آغاز مي‌شود. هنوز مشخص نيست چه كسي براي تشكيل كابينه از سوي ريون ريولين، رييس رژيم اسراييل تعيين خواهد شد. طبق قاعده ابتدا بايد حزب اول يعني بني گانتز ماموريت تشكيل كابينه را برعهده بگيرد و اگر نتوانست تصميم‌گيري شود، فرد دوم مامور تشكيل كابينه شود يا اينكه بار ديگر انتخابات زودهنگام برگزار كنند. اما بنيامين نتانياهو به عنوان نخست‌وزير مستقر از بني گانتز براي تشكيل يك كابينه ائتلافي دعوت به همكاري كرد زيرا قصد داشت پيش از اعلام نتايج نهايي ژست ايجاد كابينه وحدت را بگيرد. اما بني گانتز، رهبر گروه‌هاي چپ ميانه اسراييل دعوت نتانياهو براي مذاكره در راستاي تشكيل ائتلاف را ناديده گرفت زيرا نتانياهو با اين نيت از گانتز دعوت به ائتلاف كرده كه كماكان در پست نخست‌وزيري باقي بماند. اما با توجه به اينكه گانتز اكنون به عنوان رهبر حزب اول در انتخابات معرفي شده، اعلام كرد اگر او در راس اين ائتلاف قرار گيرد درها براي تشكيل كابينه وحدت باز است.گانتز، رييس پيشين ستاد مشترك ارتش اسراييل در اولين سخنراني عمومي خود پس از مشخص شدن نتيجه انتخابات گفت: ما ابتدا به دقت به حرف‌هاي همه گوش خواهيم كرد اما هيچگاه تسليم نخواهيم شد. او تاكيد كرد كه همچنان متعهد به ايجاد يك ائتلاف گسترده و ليبرال به رهبري خودم هستم.

اما به نظر مي‌رسد، نتانياهو از نوع برخورد گانتز با خودش ناراحت شده است. او در توييتي نوشت: من متعجب و نااميد شدم كه در اين زمان حساس بني گانتز هنوز پاسخي به تماس‌هاي من براي ديدار نداده است. به گزارش
واشنگتن پست حتي هنگامي كه گانتز و نتانياهو در يك مراسم جهت يادبود شيمون پرز حاضر شده بودند با وجود اينكه دو طرف يكديگر را ديدند اما تصاوير نشان مي‌داد كه گانتز علاقه چنداني ندارد كه با نتانياهو در يك قاب قرار گيرد و مشخص بود، گانتز از سر ناچاري با نتانياهو روبه‌رو شده است. واقعيت آن است گانتز معتقد است كه حزب او پيروز انتخابات شده و بايد بدون هيچ ترديدي مامور تشكيل كابينه شود و همين موضوع اعتماد به نفس او را براي اينكه نتانياهو را كنار بزند، افزايش داده است.

به نوشته واشنگتن پست نتانياهو در صحنه سياسي اسراييل بازيگر قهاري است و تا لحظه آخر نمي‌توان او را دست‌كم يا ناديده گرفت اما با اين وجود گانتز بسيار با انگيزه است و مي‌خواهد به هر نحو ممكن نتانياهو را كنار بگذارد. آموتز آسائل از تحليلگران قديمي مسائل اسراييل در گفت‌وگو با واشنگتن پست در خصوص گانتز عنوان كرد: من فكر مي‌كنم در حال حاضر بايد بني گانتز را گزينه اصلي تصدي پست نخست‌وزيري دانست. اما در اين ميان اگرچه سناريو‌هاي چند بعدي و چند ضلعي براي تشكيل كابينه آينده رژيم اسراييل وجود دارد اما واقعيت آن است كه در حال حاضر محتمل‌ترين گزينه و شايد كم دردسرترين گزينه ائتلاف در اسراييل ميان حزب ليكود و ائتلاف آبي و سفيد است. گانتز در طول انتخابات متعهد شده بود كه با حزب ليكود تحت رهبري بنيامين نتانياهو وارد ائتلاف نخواهد شد. اما در سوي ديگر نتانياهو قول داده كه به مبارزه خود ادامه دهد تا اعضاي ليكود كماكان به او وفادار بمانند. اما هنگامي كه نتانياهو روز پنجشنبه پيشنهاد تشكيل كابينه وحدت به گانتز را داد هر چند يك تاكتيك براي نشان دادن پرچم سفيد صلح ميان دو گروه به حساب مي‌آيد اما بسياري از تحليلگران آن را نشانه سقوط نتانياهو به عنوان نخست‌وزير دانستند. بسياري معتقدند كه نتانياهو تصور نمي‌كرد دو كرسي كمتر از حزب آبي ‌و سفيد كسب كند و حتي تصور مي‌كرد كه مي‌تواند در جايگاه نخست يا برابر، بار ديگر مامور تشكيل كابينه شود. اما حالا او نيست كه بايد تعيين و تكليف كند بلكه بازي‌هاي سياسي داخلي اسراييل است كه وضعيت را مشخص مي‌كند كه در اين ميان بني گانتز دست بالاتر را نسبت به نتانياهو خواهد داشت.

نتانياهو در بيانيه‌اي گفت: در طول انتخابات من خواستار ايجاد يك كابينه حداكثري از جناح راست شدم اما متاسفانه نتايج انتخابات نشان مي‌دهد كه اين موضوع امكان‌پذير نيست. از همين رو چاره‌اي جز تشكيل كابينه وحدت باقي نمانده است. در حال حاضر مجموعه شرايط نشان مي‌دهد، دو حزب اصلي شرايط سختي براي جذب ساير احزاب در راستاي رسيدن به 61 كرسي و ايجاد يك كابينه اكثريت هستند. هر چند اين موضوع كوتاه‌ترين راه به حساب مي‌آيد اما سخت‌ترين راه نيز هست. اما يك راه ساده‌تر وجود دارد و آن اينكه هر دو حزب مهم در كنار يكديگر قرار گيرند و كرسي‌هاي متعدد از جمله نخست‌وزيري را با يكديگر تقسيم كنند. اسراييل چندين بار كابينه وحدت را تجربه كرده است كه از جمله يك نمونه آن در دهه 1980 رخ داده، وقتي كه شيمون پرز و اسحاق شامير با يكديگر قدرت را تقسيم كردند. نتانياهو نيز در مراسم يادبود پرز نيز خواست با الگوي ايجاد كابينه وحدت در سال 1980 تقسيم قدرت صورت گيرد. او در ادامه تاكيد كرد، هنگامي كه نتيجه مشخصي از انتخابات كنست به دست نيامد، شيمون وحدت را انتخاب كرد. او و اسحاق شامير توافق كردند در مسير امنيت اسراييل با يكديگر همكاري كنند. اما اكنون جامعه اسراييل با يك شكاف جدي ميان راست‌هاي مذهبي و افراطي با سكولارها و چپ‌گراها مواجه شده كه به سادگي نمي‌توان انتظار داشت يك طرف، ديگري را به رسميت بشناسد. از يك طرف تنها گانتز نيست كه تمايلي براي ادامه كار با نتانياهو را ندارند، شايد عده‌اي حتي در داخل حزب ليكود هستند كه ديگر نمي‌خواهند با نتانياهو كار را ادامه دهند چراكه ديگر نتانياهو روز به روز وجهه خود را بيشتر از دست مي‌دهد و اعتماد مردم نسبت به ليكود كمتر و كمتر مي‌شود. اما در سوي ديگر احزاب مذهبي و تندرويي كه ليكود با آنها متحد است هيچ تمايلي به بني گانتز و ميانه‌روها و سكولارهاي چپگراي پشت سر او ندارند. حتي ليكود اگر بخواهد وارد يك ائتلاف شود بايد ابتدا تكليف خود با ساير احزابي كه با آنها متحد شده است را روشن كند. آنها اكثرا مذهبي يهودي و نژادپرستي ملي‌گرايانه دارند و نمي‌توانند با احزاب ميانه‌رو همكاري داشته باشند. اكنون اسراييل دچار يك سرگيجه سياسي در درون خود است و بايد ديد چه كسي مي‌تواند اين رژيم را از سرگيجه رهايي بخشد. نتانياهو يا گانتز؟

 


دروغ‌هاي نتانياهو به ترامپ

خبرگزاري صداوسيما به نقل از پايگاه اينترنتي هاروارد گزت گزارش داد؛ ركس تيلرسون، وزير امور خارجه سابق امريكا طي سخنراني در دانشگاه هاروارد گفت: درست است كه اسراييل روابط نزديكي با امريكا دارد اما در «مواجهه با نتانياهو و در بحث‌هايي كه با او صورت مي‌گيرد بايد همواره جانب احتياط را نگاه داشت» زيرا اسراييل اگر لازم بداند و براي آنكه بتواند امريكا را به انجام دادن كاري متقاعد كند «اطلاعات نادرست» ارايه مي‌دهد.

تيلرسون افزود:«آنها (اسراييلي‌ها) چندين بار اين كار را با رييس‌جمهور(ترامپ) كردند تا او را(براي انجام منويات خود) متقاعد كنند. البته ما اين مسائل را بعدا براي رييس‌جمهور فاش كرديم و او نيز از موضوع مطلع شد.» وزير امور خارجه پيشين امريكا خاطرنشان كرد:«براي من اذيت‌كننده است كه مي‌بينم يكي از هم‌پيمانان ما، كه هم‌پيمان نزديك و مهمي نيز محسوب مي‌شود، اينچنين كار‌هايي را با ما انجام مي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون