• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4468 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور

طرح جديد تسهيلات مسكن در پايتخت

سقف وام مسكن جوانان 150 ميليون تومان شد

افزايش قابل توجه قيمت مسكن در كلان‌شهرها و به‌طور خاص در تهران، باعث شده عملا تسهيلات بانكي كمك هزينه خريد خانه، بخش زيادي از توان تاثير‌گذاري خود را از دست بدهند اما با وجود اين دولت طرح‌هايي را براي افزايش سقف مبلغ وام خريد خانه اجرايي مي‌كند.

گزارش ارايه شده از سوي مركز آمار نشان مي‌دهد در مرداد ماه امسال، قيمت خانه در قياس با سال قبل نزديك به صددرصد افزايش پيدا كرده و هر چند اين روند افزايشي در ماه‌هاي گذشته متوقف شده و قيمت خانه افت نامحسوسي را نيز تجربه مي‌كند اما روند شتابان افزايش قيمت در سال قبل، قدرت خريد بخش قابل‌توجهي از متقاضيان را از بين برده است تا جايي كه ميزان معاملات مسكن در ماه‌هاي گذشته كاهش 70درصدي را نشان مي‌دهد و تداوم اين روند، بازار مسكن را وارد دوره جديدي از ركود خواهد كرد. البته جديدترين بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه قيمت مسكن، در قياس با تورم موجود، منحني كلي رشد، ‌نزولي بوده است. بر اين اساس، در مرداد ۱۳۹۸ تورم ساليانه كل كشور ۴۲.۲درصد و ميانگين رشد قيمت مسكن شهر تهران در
۱۲ ماهه منتهي به مرداد ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۵درصد بوده است. اين دو شاخص گوياي آن است كه با وجود افزايش ۷۷درصدي نقطه به نقطه قيمت مسكن تهران (باتوجه به آمار دفتر اقتصاد مسكن) طي يك سال گذشته منحني كلي رشد آن نزولي بوده و هم‌اكنون قيمت واقعي مسكن ۳۷.۲درصد در مقايسه با تورم عمومي كاهش يافته است.

در سال‌هاي گذشته، يكي از اصلي‌ترين گزينه‌هاي دولت براي كمك به افزايش قدرت خريد مردم، افزايش سقف تسهيلات مسكن بوده است.
با برنامه‌ريزي انجام شده در دولت يازدهم، صندوق پس‌انداز يكم مسكن راه‌اندازي شد. اين صندوق از مجردها 40 ميليون و از زوج‌هاي جوان 80 ميليون تومان سپرده مي‌گيرد و بعد از يك سال از آغاز سپرده‌گذاري به مجردها 80 ميليون و به متاهلان 160 ميليون تومان وام مي‌دهد و در يك دوره 12 ساله، با اقساط ماهانه حدودا 900هزار و يك ميليون و هشتصد هزار توماني، اصل مبلغ و سود را پس مي‌گيرد.

جداي از آن وام ديگري كه فعال شده، تسهيلات با استفاده از اوراق است. اين وام نيز براي مجردها 60 ميليون و براي زوج‌ها 120 ميليون تومان است و با اضافه كردن وام جعاله به 70 و
140 ميليون تومان افزايش مي‌يابد. اين وام نياز به سپرده‌گذاري ندارد اما متقاضيان بايد چند ميليون تومان هزينه خريد اوراق را بپردازند.

در كنار اين دو طرح اصلي، از سال‌ها قبل، ‌بانك مسكن طرحي را به نام وام مسكن جوانان كليد زده است. وام مسكن جوانان اين‌طور عمل مي‌كند كه متقاضي براي يك دوره چند ساله، ‌هر ماه مبلغي را به يك حساب واريز مي‌كند و با رسيدن به زمان سررسيد براساس مبلغ سپرده‌گذاري شده، وام دريافت مي‌كند. بانك مسكن در جديدترين اطلاعاتي كه ارايه كرده، خبر از افزايش سقف مبلغ اين وام در تهران داده است.

محمدحسن مرادي مدير امور طرح و برنامه بانك عامل بخش مسكن از افزايش سقف تسهيلات پرداختي از محل حساب‌هاي پس‌انداز مسكن جوانان افتتاحي سال ۱۳۹۸ خبر داده و گفته: براي افتتاح‌كنندگان حساب در سال ۱۳۹۸، ضرايب لازم براي استفاده از سقف تسهيلات در پايان سال پنجم ۸.۹۷ برابر حداقل واريزي ماهيانه در شهر تهران، ۶.۵۸ برابر حداقل واريزي ماهيانه در شهرهاي بزرگ و ۵.۰۲ برابر حداقل واريزي ماهيانه براي ساير شهرهاست. به عنوان مثال اگر فردي قصد دارد در تهران پس از گذشت ۵ سال از افتتاح حساب، از تسهيلات
۱۵۰۰ ميليون ريالي استفاده كند، بايد در سال اول به جاي ماهانه ۵۰۰ هزار ريال، ۴ ميليون و ۴۸۵ هزار ريال در حساب خود سپرده‌گذاري كند.

او اعلام كرد: سقف تسهيلات اعطايي و مبالغ واريزي براي حساب‌هاي پس‌انداز جوانان افتتاحي سال ۱۳۹۸ در مناطق مختلف جغرافيايي افزايش يافت. بر اين اساس، سقف تسهيلات متعلقه براساس تقسيم‌بندي جغرافيايي در پايان سال پنجم براي حساب‌هاي افتتاحي طي سال‌ جاري در شهر تهران، شهرهاي بزرگ (كرج، مشهد، تبريز، اصفهان، اهواز، قم، شيراز و كرمانشاه) و ساير شهرها به ترتيب ۱۵۰، ۱۱۰ و ۸۴ ميليون تومان و در پايان سال پانزدهم به ترتيب ۲۵۰، ۲۱۰ و ۱۸۴ ميليون تومان خواهد بود.

با وجود افزايش مبلغ سقف اين وام، به نظر مي‌رسد، فاصله قابل‌توجه نرخ‌هاي موجود در بازار و توان حمايتي اين تسهيلات به حدي بالا رفته كه تا ايجاد يك تغيير گسترده در سقف تسهيلات فعلي نمي‌توان انتظار داشت وام‌ها، ‌بتوانند در عبور از ركود تاثيرگذار باشند. آخرين گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد در تهران، ‌ميانگين قيمت هر متر خانه، بيش از 13 ميليون تومان است و يعني سقف وام 150 تا 160 ميليون توماني، تنها مي‌تواند خريد 11 متر خانه در نرخ‌هاي ميانگين تهران را پوشش دهد و اين محاسبه نشان مي‌دهد براي عبور از ركود جديد در بازار مسكن، نمي‌توان حساب ويژه‌اي روي وام‌ها باز كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون