• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4468 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور

اعتصاب براي اقليم

ميليون‌ها نفر با پلاكارد و شعارهاي مختلف‌ به زبان‌هاي مختلف روز جمعه محل كار، دانشگاه و مدرسه خود را ترك كردند و به خيابان‌ها آمدند تا نگراني‌شان را نسبت به تغييرات اقليمي جهان در شهرها و كشورهاي مختلف به نمايش بگذارند. هشتگ‌هاي Fridays for future (جمعه‌ها براي آينده) وClimate Strike (اعتصاب اقليمي) روز گذشته در صدر موضوعات داغ در توييتر بودند و هزاران تصوير از حضور گسترده مردم در سراسر دنيا مخابره شد.

هامبورگ، لندن، پاريس، ادينبورگ، سيدني، اسلام‌آباد و بسياري از شهرهاي ديگر در سراسر جهان شاهد راهپيمايي حاميان محيط‌زيست بودند. بنا بر گزارش‌هاي رسانه‌هاي مختلف اكثريت كساني كه در اين راهپيمايي‌هاي گسترده شركت داشتند را دانش‌آموزان و نوجوانان تشكيل مي‌دادند. الجزيره به نقل از يك دانش‌آموز 12 ساله استراليايي نوشت: كه به نظر او و همكلاسي‌هايش نجات دادن كره زمين مهم‌تر از شركت در كلاس درس است: ‌«سياستمداران نگران مدرسه نرفتن ما هستند اما ما داريم در مورد تمام دنيا، خطراتي كه ما را تهديد مي‌كند و اينكه چه كاري از دست‌مان برمي‌آيد، درس مي‌گيريم. ما مي‌دانيم كه مدرسه رفتن و ياد گرفتن مهم است اما اين را هم مي‌دانيم كه نجات سياره‌مان براي نسل‌هاي آيده اهميت بيشتري دارد.»

همزمان با حضور گسترده دانش‌آموزان و دانشجويان در شهرهاي مختلف دنيا، چهره‌هاي آشنا و ناآشناي بسياري هم در شبكه‌هاي اجتماعي تلاش كردند تا صداي اين اعتراض را بلندتر به گوش همه برسانند. يك استاد محيط زيست در كانادا در توييتر خود نوشت:«من حقوق امروزم را به يك سازمان مدافع محيط زيست اختصاص دادم و 17 دانشمند ديگر هم در اين كار مشاركت داشتند.» جرمي كوربين، سياستمدار سرشناس بريتانيايي هم همزمان با حضور در تظاهرات گسترده محيط‌زيستي در لندن در توييتر خود نوشت:«جوانان در اينجا و در سراسر دنيا كاري مي‌كنند كه ناديده گرفتن اين بحران اقليمي و محيط‌زيستي غيرممكن شود.» اين تظاهرات گسترده با همكاري شهرداران در سراسر دنيا ممكن شد كه در بيانيه‌اي مشترك از اين حركت حمايت كردند. رهبران شهرهاي لندن، پاريس، نيويورك، لس‌آنجلس و كپنهاگ با انتشار بيانيه‌اي مشترك، تغييرات اقليمي را موضوعي جدي و اضطراري خواندند و در اين بيانيه نوشتند: «جوانان شهرهاي ما به درستي زنگ خطر را به صدا درآورده و حق دارند كه براي مقابله با بحران اقليمي اعتراض كنند. ما هم اين فرصت را مغتنم شمرده و اعلام مي‌كنيم كه صداي آنها را شنيده‌ايم و براي انجام اقدامات بيشتر انگيزه پيدا كرده‌ايم.»

يكي از جنجالي‌ترين اقدامات دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا خروج او از توافق‌نامه پاريس بود كه سبب شد، فعالان محيط زيست در اين كشور به منتقدان جدي او تبديل شوند. روز گذشته نشريه گاردين نوشت كه امريكا گسترده‌ترين راهپيمايي محيط‌زيستي تاريخ خودش را تجربه كرده است. گرتا تانبرگ، نوجوان ۱۶ ساله سوئدي كه به مشهورترين چهره نوجوان مدافع محيط‌زيست تبديل شده هم در تظاهراتي كه در نيويورك برگزار شد، شركت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون