• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

سهم معلمان از مهرباني مهر چه مي‌شود؟

نرگس ملك‌زاده

هر وقت صحبت از بازگشايي مدارس و شروع سال تحصيلي جديد مي‌شود به دنبال راهكارهايي هستيم كه چطور و چگونه اين روز را براي دانش‌آموزان خاطره‌انگيزتر كنيم. روزي كه بعد از گذشت سال‌ها با انديشيدن به آن به وجد آيند؛ يا حداقل بتوانيم مقدمه يك سال تحصيلي خوب را براي‌شان به تصوير بكشيم. در روز اول مهر تلاش مي‌شود با برگزاري جشني با اين اوضاع بي‌سرو سامان مالي مدارس، شادي را به دانش‌آموزان هديه داد؛ حال اين شادانه مي‌تواند تنها با گذاشتن موسيقي مورد علاقه گروه سني آنها باشد يا اهداي شاخه گلي، يا هديه‌اي ماندگار‌تر. به هر حال روز اول مهر عطر و بويش متفاوت‌تر از روزهاي ديگر سال تحصيلي خواهد بود. اما آنچه نگارنده در اين چند سطر قصد پرداختن به آن را دارد نگاهي متفاوت‌تر به مهر و ماندگاري آن در روز بازگشايي مدارس است. سوال كمي ساده است. چرا تا كنون به اين نكته نينديشيده‌ايم كه چه كنيم معلمان سال تحصيلي را به خوبي و خاطره‌انگيز‌تر از سال قبل شروع كنند؟ معلماني با انگيزه خواهند توانست انگيزه‌مندي را در كلاس‌هاي درس‌شان به دانش‌آموزان خود تزريق كنند. معلمان سرخورده و نا اميد از آينده حرفه‌اي خود چگونه مي‌توانند دانش‌آموزان خود را در طول سال تحصيلي هندل و پا به پاي شور و هيجان آنها كه پشت نيمكت‌هاي چوبي در حال تخليه آن هستند آنها را همراهي كنند؟ آيا ساختن مدرسه‌اي شاد با معلماني كه به دليل شرايط خاص زندگي و فشارهاي اقتصادي حتي گهگاه به سختي لبخند بر لبانش مي‌نشيند، امكان‌پذير است؟ سهم معلمان ما از ماندگاري آغاز مهر كجاست؟ اگر پاي صحبت معلمان بنشينيم و از آنها بخواهيم داشته‌هاي‌شان را از معلمي براي‌مان بازگو كنند مطمئنا همه آنها خاطراتي را دارند كه براي‌شان ثروت انباشته شده سال‌هاي معلمي است. سرمايه‌اي كه افتخار معلم است از جان خود گذاشتن براي جوانه زدن ديگري است اما مثل درست كارد به استخوان رسيدن مصداق خوبي براي اين روزهاي معلمي است. ديگر نه شعف مهرماه را دارند نه دلتنگي‌هاي شهريور را. چندي پيش وزير جديد آموزش و پرورش به اعضاي هيات دولت پيشنهاد داد تا روز اول مهر را در يكي از مدارسي كه در آن درس خوانده‌اند، يا خاطره دارند حضور يابند. پيشنهاد خوبي است، وزيران امروز دانش‌آموزان ديروزي هستند كه نظام آموزشي ديگري را تجربه كرده‌اند. كاش به مدارس خود رفته و حال نزار امروز آموزش و پرورش و جايگاه معلمي را از نزديك رصد كنند.آقاي حاج ميرزايي كه اين روزها معناي معوقات را با عبارت «واژه معوقات ديگر مفهومي ندارد» دگرگون ساخته‌ايد به جاي اين پيشنهادات كه براي عوض كردن حال و هواي شخصي هيات دولت مي‌دهيد لطف كنيد و به دولت روحاني يادآوري كنيد «حال و هواي معلمان خوب نيست مطالبات ۱۵ ساله شده‌اند، وعده‌هاي سر خرمن دادن هم ديگر جوابگوي اين اوضاع نيست. درست است كه مي‌گويند يك معلم بر ابديت اثر مي‌گذارد و هرگز نمي‌تواند بگويد كه نفوذش در كجا متوقف مي‌شود اما سهل‌انگاري شما مي‌تواند همراهي معلمان را هر روز كمرنگ‌تر كند. نمونه روشن آن عدم همراهي معلمان با طرح معلم تمام‌وقت است كه كلاس‌هاي‌مان را خالي نگه داشتند.دير شده است اما هنوز فرصت باقي است. بياييد طرحي نو در اندازيم تا مهر را براي معلمان‌مان خاطره‌انگيز‌تر كنيم. مهرباني مهر فقط سهم دانش‌آموزان نيست، معلمان نيز سهامدار مهرباني مهرماه هستند. پس سهم آنها را نيز دريغ نكنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون