• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

ترامپ به ايران، چين، تجارت آزاد و عدالت اجتماعي حمله كرد

تكرار تهديدهاي توخالي عليه تهران

گروه جهان| دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا عصر سه‌شنبه در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، بار ديگر با الفاظي ناشايست ادعاهاي تكراري عليه جمهوري اسلامي ايران را تكرار كرد. رييس‌جمهور امريكا در سخنراني خود بعد از اشاره به اينكه دولتش مخالف جهاني‌سازي است و از ناسيوناليسم افراطي و ميهن‌پرستي به عنوان آينده جهان حمايت مي‌كند، به چين حمله كرد و ادعا كرد كه حكومت چين با سوءاستفاده از قواعد تجارت آزاد در حال بهره‌كشي از اقتصاد امريكاست. ترامپ در ادامه سخنراني‌اش كه به شكل منحصر به فردي دقيق تنظيم شده ‌بود و برخلاف رويه هميشگي او بدون بداهه‌پردازي و سخناني ناگهاني، كاملا از روي متن اجرا شد، به‌شدت به تجارت آزاد، عدالت اجتماعي، حمايت از حقوق پناه‌جويان و مهاجران حمله و به شكل جداگانه تهديدهايي را عليه ايران، چين و ونزوئلا، مطرح كرد. او از كشورهاي جهان و دولت‌هاي پيشين امريكا به دليل تلاش براي پذيرفتن چين در جامعه جهاني انتقاد كرد و گفت كه الحاق چين به سازمان تجارت جهاني نه تنها باعث بهبود رفتار غيرمنصفانه تجاري اين كشور نشده است، بلكه اين رفتارها را تشويق كرده است. بعد از چين، ترامپ ادعاهاي خود در مورد ايران را از سر گرفت و گفت: «يكي از بزرگ‌ترين تهديدهايي كه اكنون ملت‌هاي صلح‌دوست جهان با آن مواجه است، رژيم سركوبگر ايران است. رژيمي كه اهداف مخرب و مرگبار آن براي همه ما روشن است.» او بدون اشاره به نقش كشورش و متحدانش در خشونت‌هاي خاورميانه، ايران را تنها مسوول جنگ در سوريه و يمن عنوان كرد و گفت: «نه‌تنها ايران بزرگ‌ترين دولت حامي تروريسم است، بلكه ايران رهبري جنگ‌هاي تراژيك در سوريه و يمن را در اختيار دارد.»

 

اتهام‌پراكني عليه ايران

ترامپ بار ديگر بر خلاف تاكيد همواره جمهوري اسلامي ايران بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌اش مدعي شد: «همزمان رژيم در حال هزينه كردن درآمد ايران براي ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي و ابزار انتقال آن است. ما نبايد هيچگاه اجازه اين كار را دهيم.» او در توجيه اقدام غيرقانوني و غيرمشروعش در نقض برجام اضافه كرد: «من براي جلوگيري از استمرار اين مسير ايران از توافق وحشتناك هسته‌اي با ايران خارج شدم كه زمان بسيار محدودي براي پايان آن وجود داشت و اجازه نظارت بر تاسيسات مهم را نمي‌داد و موشك‌هاي بالستيك را پوشش نمي‌داد.» ترامپ كه تاكنون بارها اعلام كرده‌بود ايران به دليل تحريم‌ها ضعيف‌تر شده و توان منطقه‌اي خود را از دست داده است، در اظهاراتي خلاف واقع ايران را به گسترش خشونت در منطقه متهم كرد و گفت: «بعد از خروج از توافق، ما تحريم‌هاي اقتصادي سختي را عليه اين كشور وضع كرديم، رژيم با اميد فرار از تحريم‌ها تجاوزهاي بدون دليل و خشونت‌هاي خود را تشديد كرد.»

او همچنين بار ديگر، بدون ارايه كوچك‌ترين سند و مدركي، حمله تلافي‌جويانه نظاميان يمني به عربستان را به ايران منتسب كرد و گفت: «در واكنش به حمله اخير ايران به تاسيسات نفتي عربستان سعودي، ما سنگين‌ترين تحريم‌ها را عليه بانك مركزي و صندوق توسعه ملي ايران وضع كرديم.» او كه بعد از خروج كشورش از برجام، با نارضايتي كشورهاي جهان به انزواي ديپلماتيك در برابر تهران فرورفته است در ادامه از مقام‌هاي حاضر در جلسه درخواست همكاري كرد و تاكيد كرد: «همه ملت‌ها موظف به اقدام هستند. هيچ كشوري نبايد عطش ايران به خونريزي را تامين مالي كند.»وي ضمن رد هرگونه انعطاف در زمينه تحريم‌هاي نامشروع و ضدانساني دولتش عليه مردم ايران تاكيد كرد: «تا زماني كه رفتار ارعاب آميز ايران ادامه داشته‌باشد تحريم‌ها برداشته‌نمي‌شود بلكه تشديد مي‌شوند.»

ترامپ در ادامه تلاش كرد با اتهام‌هايي ناشايسته و ناسزا، براي ايجاد شكاف ميان مردم و حكومت در ايران تلاش كند و در اظهاراتي خلاف واقع گفت: «رهبران ايران، كشورشان را از يك كشور عظيم به يك مثال وحشتناك تبديل كرده‌اند كه نشان مي‌دهد وقتي قشر حاكم مردم‌شان را رها مي‌كنند و وارد يك جنگ صليبي براي قدرت شخصي و ثروت مي‌شوند، چه اتفاقي مي‌افتد.»

او همچنين در بخشي ديگر از اظهاراتش عليه ايران و ايرانيان، به نقش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در سياست‌هاي دولتش اشاره كرد و گفت: «براي چهل سال رهبران جهان به حرف‌هاي رهبران ايران گوش داده‌اند كه چگونه به دليل مشكلاتي كه خودشان به تنهايي ايجاد كرده‌اند به ديگران حمله مي‌كردند. آنها به شعار سنتي مرگ بر امريكا ادامه داده‌اند و ضديهودي‌گري وحشتناك را به كشورهاي ديگر قاچاق كرده‌اند. رهبر اين كشور سال پيش گفته است كه اسراييل يك غده سرطاني است كه بايد برداشته‌شود و از بين برود، ممكن است و اتفاق مي‌افتد. امريكا هرگز اجازه چنين نفرت يهودستيزانه‌اي نمي‌دهد.» ترامپ اظهاراتش در حمايت از اشغالگري خشونت‌بار سرزمين فلسطين و تلاشش براي وادار كردن حكومت‌هاي عربي منطقه به صلح با رژيم اشغالگر گفت: «متعصبان مذهبي هميشه نفرت از اسراييل را براي پنهان كردن شكست‌هاي خودشان بهانه كرده‌اند. خوشبختانه يك رويكرد رو به رشد براي به رسميت شناختن اسراييل در منطقه خاورميانه ايجاد شده است و كشورها به دليل منفعت مشترك براي مقابله با افراطي‌گري و استفاده از فرصت‌هاي اقتصادي، به دنبال ايجاد روابط كامل رسمي ميان اسراييل و همسايگانش هستند. تنها روابطي كه بر اساس احترام دوجانبه، منفعت مشترك و تحمل مذهبي شكل بگيرد مي‌تواند آينده بهتري را رقم بزند.»

رييس‌جمهور امريكا در ادامه در ادعاهايي مداخله جويانه و بي‌اساس تلاش براي اختلاف افكني ميان حكومت و مردم ايران را ادامه داد و گفت: «شهروندان ايران شايسته دولتي هستند كه به كاهش فقر، مبارزه با فساد و افزايش فرصت‌هاي شغلي اعتقاد داشته‌باشد، نه دولتي كه اموال آنها را براي كشتار در خارج از مرزها و درون مرزها سرقت مي‌كند. بعد از 4 دهه شكست، وقت آن رسيده است كه رهبران ايران گام به جلو گذاشته و تهديد كردن كشورهاي ديگر را كنار بگذارند و بر ساخت كشور خودشان متمركز شوند. زمان آن رسيده است كه رهبران ايران، مردم خودشان را در اولويت قرار دهند.»

 

كره شمالي و افغانستان

ترامپ در ادامه تلاش كرد تا ايران را با كره شمالي مقايسه كند و گفت: «امريكا آماده دوستي با همه كساني است كه صادقانه دنبال صلح و احترام هستند. بسياري از دوستان نزديك امروز امريكا، زماني دشمنان امريكا بوده‌اند. امريكا به دشمنان دايمي اعتقادي ندارد. ما دنبال شريك هستيم، نه خصم. از همين رو ما ديپلماسي شجاعانه را در شبه‌جزيره كره آغاز كرديم. من به كيم جونگ اون، چيزي را گفتم كه واقعا به آن اعتقاد دارم كه كشورش مانند ايران پر از فرصت‌هاي بالقوه دست نخورده است. اما براي رسيدن به رونق نخست بايد خلع سلاح هسته‌اي شود.»

رييس‌جمهور امريكا كه كشورش از 18 سال پيش به بهانه مبارزه با تروريسم در حال جنگ در افغانستان است، مدعي شد كه آمادگي دارد تا به جنگ در اين كشور پايان دهد، اما شبه‌نظاميان طالبان را به عدم همكاري با خود متهم كرد. با در نظر گرفتن اين هدف، دولت من اميد براي آينده‌اي بهتر را در افغانستان در نظر گرفت. متاسفانه طالبان تصميم گرفت كه حملات وحشيانه‌اش را ادامه دهد. ما با همراهي موتلفان افغان‌مان تروريسم را بيرون خواهيم راند و از تلاش براي رسيدن به صلح دست نمي‌كشيم.

 

حمله به عدالت اجتماعي

ترامپ در ادامه سخنراني‌اش با حمله به افرادي كه براي عدالت اجتماعي تلاش مي‌كنند، مدافعان حمايت از حقوق پناه‌جويان را به تشويق قاچاق انسان متهم كرد و از سازمان‌هاي غيردولتي و فعالان مدني كه از حقوق مهاجران و پناه‌جويان حمايت مي‌كنند حمله كرد. او ضمن حمله به جهاني‌سازي تاكيد كرد كه آينده متعلق به «ميهن‌پرستان است، نه كساني كه از جهاني‌سازي حمايت مي‌كنند.» او فعالان حامي مرزهاي باز را به حمايت از «سازمان‌هاي جنايتكار قاچاقچي انسان» متهم كرد. ترامپ همچنين در حمله به ونزوئلا، رييس‌جمهور اين كشور را «عروسك كوبا» توصيف كرد و مدعي شد: «مادورو با محافظان كوبايي از دست مردم خودش پنهان مي‌شود و ثروت كشورش را براي تامين مالي رژيم فاسد كمونيست كوبا هزينه مي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون