• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

آيت‌الله احمد جنتي در افتتاحيه هفتمين اجلاسيه خبرگان رهبري:

افراد نادان و غافل به فكر مذاكره با امريكا هستند

خيابان امام خميني، نرسيده به ميدان حر، مدرن‌ترين ساختمان دهه 40 ايران كه روزگاري به «كاخ سنا» معروف بود، ديروز ميزبان اعضاي يكي از مهم‌ترين نهادهاي شورايي جمهوري اسلامي بود؛ تنها نهادي در اين سطح كه اگرچه صلاحيت اعضايش با تاييد شوراي نگهبان براي رقابت به مصاف يكديگر مي‌روند اما پس از تشكيل، مستثني از هر گونه نظارتي است و خود حكم ناظر بر عملكرد ولي فقيه را دارد.

هفتمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري صبح ديروز، سه‌شنبه دوم مهر ماه با حضور اعضا افتتاح شد، افتتاحيه‌اي كه از ميان 88 كرسي تنها 80 صندلي قرمز رنگ ساختمان «مجلس قديم» خالي از روحانيون ارشد جمهوري اسلامي نبود.

كرسي آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، بزرگ‌ترين غايب 3 سال گذشته اين جمع سياسي-روحاني همچنان خالي ماند و به نشانه احترام كسي بر آن تكيه نزد. صندلي‌هاي آيات محمد مومن، سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي، حبيب‌الله مهمان‌نواز و حجت‌الاسلام اسدالله ايماني نيز در هفتمين اجلاسيه دوره پنجم پر نشد. به جز اين 6 عضو فوت شده، مجلس خبرگان رهبري دو غايب بزرگ ديگر نيز داشت. حسن روحاني، نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان كه در نيويورك به سر مي‌برد و با بسته‌ پيشنهادي صلح‌آميز به مجمع عمومي سازمان ملل رفته‌ و سيدروح‌الله صدرالساداتي، نماينده مردم هرمزگان در اين مجلس كه خبري از محل اقامت او در دست نيست.

روح‌الله صدرالساداتي و دو برادرش كه مدعي مبارزه با فساد هستند از 14 شهريور اخبار ضدونقيضي در مورد مفقود شدن آنها به گوش رسيد. بعد از آن مجتبي ذوالنور و احمد اميرآبادي‌فراهاني دو نماينده مجلس مدعي شدند كه او در صحت و سلامت به ديدار غفار عباسي‌مراغه‌اي رفته است. آنها حتي گفته ‌بودند كه فيلم برادران صدرالساداتي در حال خريد زغال و قليان را هم ديده‌اند. با اين حال برادران صدرالساداتي اين موضوع را انكار كرده و مدعي شدند كه جا‌ن‌شان به خاطر افشاگري‌هايي كه انجام داده‌اند در خطر است. با اين حال برادر بزرگ‌تر كه عضو مجلس خبرگان رهبري است پس از گذشت 19 روز از اين حواشي ديروز راهي خيابان امام خميني نشد؛ تنها عضو كه هم در قيد حيات است و هم مانند رييس‌جمهوري به امريكا نرفته است. باشگاه خبرنگاران جوان در تحليلي دو تفسير براي اين غيبت ارايه كرد. اول اينكه صدرالساداتي قهر كرده و قصد ندارد در جلسات خبرگان رهبري شركت كند يا اينكه او اساسا اجازه ورود به آنجا را نداشته است. فرضيه دوم البته همزمان با اخبار ضد و نقيضي كه از او منتشر مي‌شد، بارها در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح شد و همين منبع مدعي شد كه مسوولان مجلس خبرگان رهبري ورود صدرالساداتي به مجلس خبرگان را تا روشن‌ شدن اين حواشي ممنوع كرده است.

جلسه خبرگان با وجود اين غايبان به هر روي با رياست‌ آيت‌الله احمد جنتي، سيدابراهيم رييسي نايب‌رييس اول، سيداحمد خاتمي و آيت‌الله عباس كعبي به عنوان منشي از 8 صبح آغاز به كار كرد و اولين گردهمايي بزرگ اين روحانيون ارشد جمهوري اسلامي به رسم هر سال و اين‌ بار 3 ماه پس از طرح دوباره موضوع كميته 3 نفره انتخاب رهبري كه پيش از اين آيت‌الله محسن اراكي از آن خبر داده‌ بود، برگزار شد.

اين اجلاسيه قرار بود دو سخنران مهم داشته ‌باشد. سيدابراهيم رييسي از جايگاه و سمت رياست دستگاه قضا قرار بود در جمع خبرگان با محور «مبارزه با فساد» سخنراني كند كه اين سخنراني انجام شد. اما طائب، رييس سازمان اطلاعات سپاه بنا بود سخنراني با محوريت «نفوذ» در جمع اعضاي خبرگان داشته ‌باشد كه به نظر مي‌رسد طائب در اين مراسم حضور نيافته بود. همچنين پيش از برگزاري اين اجلاسيه سيداحمد خاتمي در نشست خبري مربوط به اين مراسم اعلام كرد كه هر كدام از اعضا به مدت 15 دقيقه براي نطق در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل حوزه انتخابيه‌شان فرصت دارند. اين اجلاسيه 3 روز است و تا چهارم مهر ادامه دارد و در نهايت با ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاتمه مي‌يابد.

 

اگر جنگ نبود، ما قدرت نظامي نداشتيم

به رسم هر سال اجلاسيه هفتم نيز با سخنراني رييس مجلس خبرگان رهبري رسميت يافته و آغاز شد. آيت‌الله احمد جنتي در سخنراني خود ابتدا به مراسم اربعين حسيني و ديدار موكب‌داران عراقي با مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: «بحمدالله مراسم اربعين هر سال باشكوه‌تر برگزار مي‌شود و دعوت امام حسين(ع) هر سال بيشتر از سال قبل شنيده مي‌شود و مردم آن‌ را لبيك مي‌گويند، دشمن بايد اين پيام را بگيرد و از تلاش بيهوده دست بردارد.» رييس مجلس خبرگان پيام عاشورا و اربعين را «مقاومت و تسليم نشدن» دانست و با انجام مقايسه‌اي گفت كه «بچه‌هاي ما در جنگ تحميلي و دفاع مقدس نيز با دريافت اين پيام شهادت در راه خدا را احيا كردند.» آيت‌الله جنتي در بخش بعدي سخنانش به حضور مردم در ابتداي انقلاب اسلامي و در ادامه به مساله ايستادگي مقابل دشمن اشاره كرد. او همچنين به مساله «جنگ» كه اين روزها بسيار از سوي مقامات و مسوولان به دليل شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي يادآوري مي‌شود نيز پرداخت و توضيح داد:«مردم در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با دست خالي و بدون داشتن تجربه جنگ نرم مورد تهاجم دشمن قرار گرفتند اما ملت با انسجام و با پشتيباني خداوند متعال در برابر دشمن ايستادگي كرد. اما اين جنگ با وجود تخريب‌ها براي ملت و كشور اسلامي ما بركات زيادي داشت «عسي ان تكرهوا شيئاً و هو خير لكم». ما خواستار جنگ نبوده و نيستيم اما با قصد خالص امام راحل و ايستادگي مردم 8 سال در برابر دنيا مقاومت كرديم و درس مقاومت را به دنيا داديم.» جنتي ادامه داد:«اگر جنگ نبود ما آنقدر زود قدرت نظامي پيدا نمي‌كرديم و جنگ اسلحه‌سازي و تهيه سلاح‌ را به ما ياد داد.»

او همچنين از «مساله مقاومت» گفت:«سيره همه انبيا و ائمه معصومين مقاومت بوده و با همين مقاومت دشمنان را شكست دادند. جنگ تحميلي براي ما خودكفايي در ساخت تسليحات را ارمغان آورد و هفته دفاع مقدس درس مقاومت را در اين كشور نهادينه كرد. از بركات دفاع مقدس بود كه توانستيم پهپاد فوق پيشرفته امريكايي را ساقط كنيم.»

آيت‌الله جنتي در بخش ديگري از سخنراني آغاز اجلاسيه به شعار امسال يعني «رونق توليد ملي» اشاره كرد و ادامه داد:«رونق توليد هم نياز به مقاومت دارد. متاسفانه غارتگران از داخل و خارج تلاش مي‌كنند، توليد صورت نگيرد و مردم در فقر و فلاكت باشند و بر اثر تنگدستي شورش كرده و نظام تضعيف شود و مردم عاملي باشند كه به‌ نفع امريكا كار كنند‌ اما اگر رونق توليد باشد اين اتفاقات نمي‌افتاد‌. منافع عده‌اي دلال سودجو باعث شده كه توليد در اين كشور رونق نگيرد و مسوولان بايد براي اين موضوع مهم تدبيري بينديشند. دو هزار ميليارد نقدينگي در كشور يك آفت محسوب مي‌شود. يك سياست اقتصادي دقيق لازم است تا اين نقدينگي به سمت توليد هدايت شود.» او ادامه داد:«پول‌هاي زيادي در كشور در حال هدر رفتن است. سال گذشته 18 ميليارد دلار با نرخ ارز دولتي به جيب دلال‌ها ريخته شد و اكنون به سمت فرانسه و اروپايي‌ها دست گدايي دراز كرده‌اند و آنها هم دولت ما را سر كار مي‌گذارند.»

رييس‌ مجلس خبرگان همچنين تاكيد كرد كه «مردم در عين حال كه بايد مطالبه‌گر باشند بايد به آينده نظام اميدوار باشند» و توضيح داد:«ما بايد جلوي اين نااميدي را بگيريم و ملت را به ‌سمت ايستادن بر سر مطالبه‌هاي‌شان ببريم و موفقيت‌هاي خوبي در زمينه مقاومت داشتيم. ساقط كردن پهپاد امريكا يا توقيف نفتكش انگليسي كار كمي نيست، ترامپ در حال عقب‌نشيني است و اگر احساس قدرت مي‌كرد، جواب انهدام پهپاد را مي‌داد اما عقب‌نشيني كرد چون مقاومت هميشه جواب مي‌دهد.»

آيت‌الله جنتي همزمان با سفر رييس‌جمهوري به امريكا، در قسمتي از سخنراني خود به «ذلت امروز امريكا» نيز اشاره كرد و گفت:«ثمره مقاومت، امروز در يمن خودش را نشان مي‌دهد كه يك كشور مظلوم همچون يمن چگونه در برابر گاو شيرده آل‌سعود ايستادگي كرده و ذلت نمي‌پذيرد. اين روحيه در فلسطين و لبنان هم امروز نمايان است. ما نبايد دچار ضعف شويم و اميد و مقاومت نبايد در بين ما كمرنگ شود.» رييس مجلس خبرگان همچنين با انتقاد از كساني كه دم از مذاكره با امريكا مي‌زنند، مطرح كرد:«شما سابقه حزب‌الله را ببينيد كه كجا بودند و امروز به كجا رسيدند كه اسراييل و امريكا را به زانو درآوردند. اينها نتيجه مقاومت فعال است و رهبري، داهيانه در حال خنثي كردن نقشه‌هاي دشمن است اما برخي افراد نادان و غافل هم به فكر اين هستند كه مذاكره كنند، امريكايي‌ها مذاكره مي‌كنند تا هر چه گفتند ما قبول كنيم و در اين نوع مذاكره ما پيروز نمي‌شويم، مي‌خواهند دست ما را ببندند و ما را تسليم كنند اما رهبر انقلاب فرمودند «تسليم فشار حداكثري نمي‌شويم» فشار حداكثري به دنبال تسليم ماست.»

دبير شوراي نگهبان در پايان با اشاره به انتخابات اسفند ماه گفت:«خط قرمز شوراي نگهبان، استفاده نكردن از پول‌هاي كثيف است‌، تا جايي كه بتوانيم و خدا كمك كند نمي‌‌گذاريم كسي با پول كثيف وارد قدرت شود. ما در تشخيص صلاحيت‌ها تحت تاثير جريان‌ها قرار نمي‌گيريم راه براي كساني كه انقلاب و رهبري و قانون اساسي را قبول دارند، باز است اما براي صاحبان پول‌هاي كثيف راه بسته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون