• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

شهرداري به تحقق سهم 4 درصدي دوچرخه در حمل‌و نقل مي‌انديشد

گروه اجتماعي| تهران اين‌روزها شاهد استفاده روزانه 4 هزار نفر از دوچرخه‌هاي اشتراكي است و اين در حالي است كه شهردار تهران بر لزوم تحقق سهم ۴ درصدي دوچرخه در حمل و نقل عمومي پايتخت تاكيد دارد. سهم استفاده از دوچرخه در تهران در حمل و نقل عمومي 2 درصد است و شهرداري تهران بنا دارد با سياست‌هايي نظير «خيابان كامل» و «اعطاي دوچرخه به دانش‌آموزان ممتاز» سهم دوچرخه را در حمل و نقل عمومي افزايش دهد. شايد به دستور دادستاني و همراهي پليس همايش دوچرخه‌سواري روز جهاني بدون خودرو در تهران لغو شد اما شهرداري تهران با پيوستن به كمپين جهاني روز بدون خودرو سعي دارد فرهنگ تردد و استفاده از حمل و نقل پاك را گسترش دهد؛ موضوعي كه پيروز حناچي در نشست روز جهاني بدون خودرو و پيوستن ايران به كمپين جهاني حمل و نقل پاك با حضور نماينده دفتر يو ان دي پي گفت: ۸۰ درصد آلودگي تهران ناشي از سوخت‌هاي فسيلي است و ۴۰ درصد آلودگي هم مستقيما به خودروي شخصي مرتبط مي‌شود.

شهردار تهران با بيان اينكه ما در مورد وضعيت استفاده از دوچرخه سهمي كمتر از يك درصد داريم، گفت: با اين حال برخي شهرهاي موفق درصد بالاتري از ما دارند؛ مثلا وين ادعا دارد كه ۷ درصد حمل و نقلش مبتني بر دوچرخه است.

حناچي در اين باره تاكيد كرد: اگر مردم بدانند در چه شرايطي هستيم قطعا تلاش مي‌كنند تا شرايط اصلاح شود و مشكلاتي همچون چاقي، افزايش وزن، ديابت، فشار خون و غيره نيز در نتيجه عدم تحرك است و اگر مي‌خواهيم از سد اين مشكلات عبور كنيم بايد دوچرخه به يك الزام و امري واجب براي سلامتي تبديل شود نه مباح.

او با بيان اينكه توسعه دوچرخه را در دستور كار قرار داده‌ايم، گفت: توسعه مسير دوچرخه در خيابان‌هاي كريمخان، بلوار كشاورز و غيره با جديت دنبال مي‌شود و بايد به رسميت شناختن دوچرخه را دنبال كنيم و حتما بايد بازبيني شود و حق تقدم دوچرخه و عابر پياده را دنبال مي‌كنيم.

شهردار تهران با بيان اينكه در طرح خانه - مدرسه به صورت پايلوت حدود ۱۵۰ دوچرخه به دانش‌آموزان يك مدرسه داده شد، گفت: اميد است تا انتهاي دوره مديريت‌مان بتوانيم حداقل سهم دوچرخه را به ۴ درصد برسانيم.

 

خيابان كامل ايده‌اي براي

كاهش آلودگي هوا

در همين حال محسن پورسيد آقايي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز در نشست روز جهاني بدون خودرو و پيوستن شهرداري تهران به كمپين حمل و نقل پاك گفت: توسعه حمل و نقل عمومي از سال گذشته در دستور كار قرار گرفته است به گونه‌اي كه توانسته‌ايم با كاهش سرفاصله قطارها به 3.5 دقيقه ظرفيت ناوگان مترو را تا 54 درصد افزايش دهيم؛ چرا كه در گذشته سرفاصله‌ها بيش از 6 دقيقه بود اما حالا به 3.5 دقيقه كاهش يافته است.

او با بيان اينكه دوچرخه‌سواري با سياست‌هاي شهرداري به بار نشست و دوچرخه‌هاي اشتراكي نسل 4 توسط سرمايه‌گذار بخش خصوصي انجام شد، اظهار كرد: ما در دوچرخه‌سواري وضعيت‌مان صفر بود، اما حالا روزانه 4 هزار نفر بهره مي‌برند كه اين عدد با توجه به جمعيت‌مان كم است، اما شروع افتخارآميزي است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه در هشت ماهي كه دوچرخه‌هاي اشتراكي راه‌اندازي شده از آزادسازي 14 تن كربن در هواي پايتخت جلوگيري كرديم، اظهار كرد: همزمان با توسعه حمل و نقل عمومي بايد محدوديت‌هاي ترافيكي نيز ايجاد كنيم، چون ميزان مسافران مترو با اينكه ظرفيت 59 درصد افزايش يافته، كمتر از 5 درصد رشد داشته است و اين نشان مي‌دهد كه در كنار توسعه حمل و نقل محدوديت‌هايي ايجاد كنيم.

پورسيدآقايي با بيان اينكه بحث ايجاد خيابان كامل نيز از سوي شهرداري دنبال مي‌شود، اظهار كرد: همه مدل‌هاي حمل و نقل بايد سهمي از خيابان‌هاي تهران داشته باشند و معتقديم كه اين سهم نيز بايد يكسان باشد.

 

دوچرخه براي دانش‌آموزان ممتاز

همچنين معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ضوابط و آيين نامه تحويل دوچرخه به دانش‌آموزان را تشريح كرد.

به گزارش ايسنا، محسن پورسيد در حاشيه تحويل 100 دستگاه دوچرخه به يك دبيرستان پسرانه با بيان اينكه اين دوچرخه‌ها از طرف شهرداري تهران در راستاي ترويج فرهنگ دوچرخه‌سواري و با هماهنگي آموزش و پرورش شهر تهران به مديران مدرسه تحويل داده مي‌شود گفت: خوشبختانه طي اقدامات انجام شده اين دوچرخه‌ها «بيمه» هستند.

پورسيد آقايي با بيان اينكه مدير مدرسه بنا به تشخيص خود دوچرخه را تحويل دانش‌آموز مي‌دهد، افزود: اين دوچرخه‌ها تحويل مدرسه و مدير شده‌اند و حتي مي‌توانند اين دوچرخه‌ها را براي مقاطع بعدي نيز استفاده كنند.

وي با بيان اينكه بر اساس اين طرح شرايط تحويل دوچرخه به دانش‌آموزان يكسان است، گفت: دانش‌آموزان نبايد دوچرخه شخصي داشته باشند و همچنين بايد در كلاس‌هاي آموزش ترافيك شهرداري شركت كنند. علاوه بر اين بايد ساكن محدوده اين منطقه باشند و عوامل اجرايي مدرسه نيز بايد آنها را تاييد كنند.او افزود: اين طرح تحت عنوان «شهر بي‌دود» اجرايي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون