• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

نگاهي به مراسم بهترين‌هاي فوتبال جهان

مسي بالاتر از فن‌دايك و رونالدو

دوشنبه شب سالن تاريخي اسكالاي ميلانو ايتاليا، ميزبان مراسم بهترين‌هاي سال فوتبال جهان در سال 2019 بود و چشم هواداران فوتبال به اين سالن فوق‌العاده زيبا دوخته شده بود. ساعت
19:30 به وقت محلي مراسم فرش قرمز ستاره‌ها آغاز شد و يك ساعت بعد مراسم اصلي با اجراي ايلاريا دي‌آميكو و رود گوليت شروع شد. بازيكنان با هواپيماهايي كه فيفا براي آنها تدارك ديده بود به اين مراسم آمده بودند. قهرمان مسابقات فيفا 2019 نيز در اين مراسم حضور داشت و با بهترين‌هاي جهان عكس يادگاري گرفت. اوايل مراسم بود كه خبر آمد كريستيانو رونالدو كه از انتخاب نشدنش به عنوان بهترين بازيكن جهان مطمئن شده به اين مراسم نخواهد آمد. اولين جايزه‌اي كه برنده‌اش اعلام شد، جايزه پوشكاش بود كه به دنيل ژوري مجارستاني رسيد.

 

كلوپ؛ بهترين مربي جهان

دومين جايزه به يورگن كلوپ، سرمربي ليورپول رسيد و بهترين مربي سال شد. كلوپ سال گذشته يك قدم براي فتح ليگ برتر كم آورد، اما ليورپول را فاتح ليگ قهرمانان اروپا كرد. او با تغييراتي كه در سبك بازي ليورپول ايجاد كرده، قلب‌هاي بسياري را از آن خود كرده و گگن‌پرسينگ و سرعت انتقال توپ بالا در جريان بازي‌هاي اين تيم، توجهات بسياري را برانگيخته. كلوپ فصل را در ليگ برتر هم عالي آغاز كرده و تيمش با 18 امتياز از 6 بازي صدرنشين ليگ برتر انگليس است. كام‌بك تاريخي ليورپول مقابل بارسا در نيمه نهايي ليگ قهرمانان كه شكست سه بر صفر در بازي رفت را با پيروزي چهار بر صفر در بازي برگشت جبران كردند، از دلايل اصلي اين انتخاب است. ليورپول در فينال كار چندان سختي مقابل تاتنهام نداشت.

 

مادر فداكار، تعصب و عشق

بعد از جايزه كلوپ، نوبت به بهترين هوادار سال رسيد كه اين جايزه را سيلويا گركو، مادر هوادار نابيناي باشگاه پالميراس از آن خود كرد. داستان او بسيار شنيدني و تاثيرگذار است. سيلويا گركو، مادر نيكولاس، تمام اتفاقات بازي‌هاي تيم محبوب پسرش، پالميراس را براي او شرح مي‌دهد تا پسر كوچكش از فوتبال و بازي‌هاي تيمش لذت ببرد. اين مادر با عشق فراوان خود، پسرش را به ورزشگاه تيم محبوبش مي‌برد و حتي آنجا هم شرايط بازي را براي نيكولاس توضيح مي‌دهد. نمونه چنين رفتاري را در ليگ برتر ايران هم شاهد هستيم و هوادار معروف باشگاه نساجي كه نابيناست، همراه با يكي از بچه‌محل‌هايش اغلب بازي‌هاي اين تيم را حتي خارج از خانه هم از نزديك دنبال مي‌كند.

 

بهترين‌هاي زنان

بعد از پخش تصاويري از اين مادر فداكار، نوبت به بهترين دروازه‌بان سال گذشته فوتبال زنان رسيد كه اين جايزه نصيب ساري فن‌فينندال بازيكن تيم اتلتيكومادريد و تيم ملي هلند شد. بعدتر تيم منتخب زنان معرفي شد كه بازيكنان آن به ترتيب پست به اين ترتيب بودند: ساري فن فينندال (هلند)، لوسي برونز (انگليس)، نيلا فيشر (سوئد)، كلي اوهارا (امريكا)، وندي رنار (فرانسه)، جولي ارتز (امريكا)، آماندين آنري (فرانسه)، رز لاوله (امريكا)، مارتا (برزيل)، الكس مورگان (امريكا) و مگان راپينو (امريكا). حضور 5 بازيكن از امريكا كه تابستان امسال قهرمان جهان شد طبيعي به نظر مي‌رسد، اما از هلند نايب قهرمان، تنها يك نماينده در جمع بهترين‌ها حضور دارد كه باعث اعتراض هواداران هلندي به فيفا شده است. مطابق انتظار، جيل اليس، سرمربي تيم ملي زنان امريكا، جايزه بهترين مربي سال فوتبال زنان را كسب كرد.

 

بيلسا و از دست دادن ليگ برتر

مارچلو بيلسا و بازيكنان ليدزيونايتد كه در جريان ديدار استون‌ويلا كه به حريف با يك بازي جوانمردانه اجازه گلزني داد، جايزه بازي جوانمردانه را كسب كردند. در جريان يكي از مهم‌ترين ديدارهاي پلي‌آف چمپيونشيپ، در دقيقه ۷۵ بازي، ليدز در حالي به گل رسيد كه يكي از بازيكنان استون‌ويلا به خاطر مصدوميت روي زمين افتاده بود. در حالي كه به نظر مي‌رسيد بازيكنان ميزبان، توپ را بيرون مي‌زنند و حتي چند بازيكن استون‌ويلا سرجاي خود ايستاده بودند، ليدز به حمله خود ادامه داد و در ادامه با حركت انفرادي متئوش كليچ، به گل رسيد. بعد از اين گل، بين بازيكنان دو تيم درگيري فيزيكي رخ داد و حتي انور القاضي از استون‌ويلا اخراج شد. بعد از چند دقيقه درگيري در ميانه زمين، مارچلو بيلسا به شاگردانش دستور داد كه با شروع بازي، توپ را رها كنند تا بازيكنان استون‌ويلا گل مساوي را به ثمر برسانند! بدين ترتيب و در حالي كه نتيجه بازي به‌شدت براي ليدز اهميت داشت، كار با تساوي به پايان رسيد تا شفيلد يونايتد به‌طور مستقيم راهي ليگ برتر شود.

 

آليسون؛ بهترين دروازه‌بان

آليسون بكر بالاتر از ترشتگن و ادرسون مورائس بهترين دروازه‌بان سال فوتبال مردان شد. آليسون فصل فوق‌العاده‌اي را سپري كرد و با ليورپول قهرمان ليگ قهرمانان و با برزيل قهرمان
كوپا آمه‌ريكا شد. برخي كارشناسان و هواداران فوتبال، آليسون را شايسته دريافت عنوان بهترين بازيكن مي‌دانستند، اما گويا فيفا بنايي براي انتخاب يك دروازه‌بان به عنوان بهترين بازيكن ندارد و نام او را در فهرست نهايي براي راي‌گيري قرار نداد.

تيم سال و انتخاب‌هاي عجيب

زماني كه تيم منتخب سال اعلام شد، بسياري از تعجب دهان‌شان باز مانده بود. آليسون (ليورپول)، ماتياس ده ليخت (آژاكس-يوونتوس)، ويرجيل فن دايك (ليورپول)، سرخيو راموس (رئال‌مادريد)، مارسلو (رئال‌مادريد)، فرانكي دي‌يونگ (آژاكس-بارسلونا)، لوكا مودريچ (رئال‌مادريد)، ادن هازارد (چلسي-رئال)، ليونل مسي (بارسلونا)، كيليان ام‌باپه (پاري‌سن‌ژرمن) و كريستيانو رونالدو (يوونتوس) به عنوان تيم سال 2019 فيفا انتخاب شدند. حضور بازيكناني مثل مارسلو و مودريچ كه فصل بسيار بدي را با رئال‌مادريد پشت‌سر گذاشتند و همچنين كريستيانويي كه خيلي زود با يووه از ليگ قهرمانان حذف شد و حتي آقاي گل سري آ هم نشد، تعجب‌برانگيز بود.

 

فرازميني و يك جايزه ديگر

بعد از معرفي تيم سال، نوبت به معرفي بهترين بازيكن سال رسيد كه مهم‌ترين بخش اين مراسم است. در بخش فوتبال مردان، لئو مسي موفق شد بالاتر از ويرجيل فن‌دايك و كريستيانو رونالدو قرار بگيرد و براي نخستين‌بار جايزه
The Best را از آن خود كند. مسي با وجود اينكه سال گذشته از نظر تيمي فصل چندان موفقي را پشت‌سر نگذاشت و تنها لاليگا را كسب كرد، اما از نظر فردي عملكردي كاملا برتر از ساير بازيكنان داشت. او آقاي ليگ قهرمانان شد و كفش طلاي اروپا را هم از آن خود كرد. اين براي ششمين‌بار است كه مسي به عنوان بهترين بازيكن سال انتخاب مي‌شود.

 

زن معترض؛ بهترين بازيكن سال

مگان رپينو، آخرين جايزه اين مراسم را از دستان اينفانتينو دريافت كرد و به عنوان بهترين بازيكن سال فوتبال زنان معرفي شد. او با تيم ملي امريكا قهرمان جام جهاني زنان و موفق شد بهترين بازيكن آن جام هم لقب بگيرد. رپينو با حرف‌هاي جنجالي‌اش عليه ترامپ و همچنين رهبري كمپين دستمزد برابر زنان و مردان فوتباليست در امريكا، تبديل به چهره‌اي مطرح و شناخته‌شده، شده است.

 

توپ طلا هم به مسي مي‌رسد؟

بايد ديد آيا سه ماه ديگر توپ طلاي فرانس فوتبال هم به مسي مي‌رسد يا نظر ژورناليست‌ها چيز ديگري است. براي اين مراسم، برخلاف تيم منتخب سال -كه اعتراضات زيادي هم به آن وارد شد- كه فقط بازيكنان سراسر دنيا حق راي دارند، بهترين بازيكن را چهار گروه انتخاب مي‌كنند و راي هر گروه، 25درصد در تعيين برنده نقش دارد؛ هواداران، خبرنگاران، مربيان و كاپيتان‌هاي تيم‌هاي ملي. طبق ليست اعلامي فيفا، ليونل مسي در سه گروه، بيشترين امتياز را از آن خود كرد اما انتخاب گروه خبرنگاران، ويرجيل فن دايك بوده است. مسي در نهايت با 8درصد راي بيشتر نسبت به ستاره هلندي ليورپول جايزه بهترين بازيكن سال را برد اما احتمالا بايد قيد توپ طلا را بزند، چراكه براي تعيين برنده توپ طلا، صرفا خبرنگاران منتخب از سراسر دنيا حق راي دارند و اگر نظر آنها تغييري نكند، اين جايزه به فن دايك خواهد رسيد.

 

ستايش بي‌پايان مسي

بعد از انتخاب لئو به عنوان بهترين بازيكن سال، چهره‌هاي مطرحي اين انتخاب را تاييد كرده و به مسي تبريك گفته‌اند. چند جمله از سرشناس‌ترين كساني كه به مسي تبريك گفته‌اند را مي‌خوانيد؛ گري لينه‌كر: «بدون شك مسي بايد بهترين بازيكن سال فيفا مي‌شد. رونالدو فوتباليستي فوق‌العاده است اما ليونل مسي از نظر آمار و ارقام در اين سال، برتر از رونالدو بود. مسي در سطح ديگري بازي مي‌كند.» ويرجيل فن‌دايك: «افرادي كه راي دادند، در يك تصميم‌گيري نقش داشتند و بايد تصميم آنها را پذيرفت. من و مسي قابل قياس نيستيم، زيرا ما بازيكناني با ويژگي متفاوتي هستيم. بسيار مفتخرم كه اينجا حضور داشتم.»

 

تحليل راي ستاره‌ها

بعد از اين مراسم، آراي تمام كساني كه براي انتخاب بهترين‌ها نقش داشتند، منتشر شد و معلوم شد هر كاپيتان و مربي به چه كساني راي داده است. هر كس حق سه راي داشت كه راي اول 5 امتياز، راي دوم 3 امتياز و راي سوم يك امتياز به همراه دارد. كريستيانو رونالدو، راي‌هايش را به ترتيب به دي‌ليخت، دي‌يانگ و امباپه داد. اين‌طور برداشت مي‌شود كه كريستيانو با اين انتخاب‌ها خواسته اين پيام را برساند كه تنها دو بازيكن برتر جهان يعني دي‌ليخت و دي‌يانگ، مي‌توانند بهترين بازيكن جهان (يعني خودش!) را حذف كنند. راي سوم به امباپه هم به معناي راي به آينده فوتبال بوده. او به هيچ يك از رقباي مستقيمش راي نداد. اما ويرجيل فن‌دايك
به عنوان كاپيتان تيم ملي هلند، راي اولش را به لئو مسي داد كه رقابت بسيار نزديكي با هم داشتند و اين نشان از بزرگ‌منشي اين چهره است. او راي دوم و سومش را به دو هم‌تيمي خود يعني صلاح و ساديو مانه داد. لئو مسي، راي اولش را به ساديو مانه داد كه مطمئن بود هيچ خطري براي جايگاهش نخواهد داشت. راي دومش را به كريستيانو رونالدو داد و راي سوم هم به فرانكي دي‌يانگ، هم‌تيمي‌اش در بارسلونا. همچنين مسعود شجاعي، كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران به ترتيب به رونالدو، مسي و فن‌دايك راي داده و مارك ويلموتس، سرمربي تيم ملي ايران به رونالدو، مسي و ادن هازارد راي داده است. ويلموتس هموطن ادن هازارد است و مدتي هم در تيم ملي سرمربي‌ او بوده است.

 


جاني اينفانتينو بعد از اهداي جايزه ليونل مسي در مورد ورود بانوان به استاديوم‌هاي ايران گفت:

جام جهاني بانوان يك موفقيت چشمگير براي همه ما بود و در بهترين زمان رخ داد. بيش از يك ميليارد تماشاگر در سراسر جهان، اين رقابت‌ها را دنبال كردند. ورزشكاران زن، با تكنيك و اشتياق زيادي بازي مي‌كنند. من از صميم قلب براي آنها خوشحالم. اين تابستان نقطه شروع و آغاز يك تغيير بود. ما مي‌خواهيم براي برگزاري مسابقات، بيشتر سرمايه‌گذاري كنيم.

سرمربي و مدير فني تيم زنان ايران هم اينجا حاضر هستند، پس فوتبال در آن كشور (ايران) وجود دارد اما زنان نمي‌توانند براي ديدن بازي‌هاي مردان به استاديوم بروند؛ در تلاش هستيم اين شرايط را تغيير بدهيم. مقامات و فدراسيون فوتبال ايران به ما گفته‌اند كه اين شرايط از ماه آينده تغيير خواهد كرد. بازي بعدي ايران (با كامبوج) اولين ديداري خواهد بود كه زنان مي‌توانند به استاديوم بروند.

مگان رپينو بعد از دريافت جايزه بهترين بازيكن زن سال گفت: مي‌خواهم از دوستان و خانواده‌ام تشكر كنم. از همه حمايت‌ها به خصوص در سال گذشته متشكرم. از همه مربي‌هايم و به‌طور ويژه كادر مربيگري امسال كه ما را در موقعيت فوق‌العاده‌اي قرار داد، بي‌نهايت متشكرم. براي كساني كه اكنون به فوتبال زنان توجه مي‌كنند، بايد يادآوري كنم كه شما كمي دير به اين ميهماني آمده‌‌ايد، اما باز هم بسيار باورنكردني بود. فيفا، يك جام جهاني باورنكردني برگزار كرد.

برخي از داستان‌هايي كه امسال بيش از بقيه براي من الهام‌بخش بود به رحيم استرلينگ و كاليدو كوليبالي مربوط مي‌شود. آنها در طول زندگي خود با نژادپرستي روبه‌رو بودند و چنين داستان‌هايي باعث ناراحتي و نااميدي من شد. ما اين فرصت را داريم كه از اين بازي زيبا استفاده كنيم و صداي مظلوميت باشيم تا دنيا را به جاي بهتري تغيير بدهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون