• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

لاليگا در وضعيت قرمز

غول‌هاي اسپانيايي در خواب عميق

لاليگاي اسپانيا به ايستگاه پنجم رسيده و هر هفته‌اي كه سپري مي‌كنيم، وضعيت اين ليگ از هفته قبل عجيب‌تر شده است. بارسلونا اين هفته به گرانادا باخت، اتلتيكو مساوي كرد و رئال مادريد به سختي از سد سويا عبور كرد. اتلتيك بيلبائو در حال حاضر صدرنشين است و گرانادا و سوسيه‌داد در رده سوم و چهارم هستند. تا به نام بارسا برسيم، بايد از تيم‌هايي مثل سويا، اتلتيكو و ويارئال هم عبور كنيم. اگر تفاضل گل فوق‌العاده آبي‌اناري‌ها نبود، اين تيم مي‌توانست از لوانته و اوساسونا هم در جدول پايين‌تر برود و به رده دهم برسد. البته جايگاه بارسا در جدول نبايد ما را به اين اشتباه بيندازد كه فاصله زيادي با صدر جدول دارد و اين تيم از رئال و بيلبائو تنها 4 امتياز كمتر دارد. اين شرايط نشان مي‌دهد اتمسفر حاكم بر فوتبال اسپانيا حداقل در هفته‌هاي ابتدايي، شبيه به جوي كه هميشه از اين ليگ سراغ داشتيم نيست. چه اتفاقي افتاده؟

شكارچي‌هايي كه شكار مي‌شوند

ليگ قهرمانان در يك دهه اخير ميدان تاخت و تاز غول‌هاي اسپانيايي بوده. از سال 2009 تا سال گذشته، از 10 قهرماني ممكن، 4 قهرماني به رئال و 3 قهرماني به بارسلونا رسيده بود و اتلتيكو مادريد دو بار در فينال مقابل رقيب همشهري قرار گرفت. تصور اينكه يكي از تيم‌هاي نيمه‌نهايي اسپانيايي نباشد غيرممكن بود و با حضور رونالدو، مسي و مودريچ، توپ طلا براي يك دهه به بازيكني از لاليگا مي‌رسيد. فصل گذشته اما رئال مادريد در يك‌هشتم مقابل آژاكس حذف شد، اتلتيكو مقابل يووه و بارسا هم در نيمه‌نهايي به آن شكل عجيب به ليورپول باخت. در فصل جديد ليگ قهرمانان هم رئال با باخت سه بر صفر در پاريس تحقير شد، اتلتيكو در خانه مقابل يووه متوقف شد و بارسا در سيگنال ايدونا پارك برابر دورتموند كاري از دستش برنيامد و با خوش‌شانسي و درخشش ترشتگن به تساوي بدون گل رضايت داد.

تيشه والورده به ريشه بارسا

هواداران بلوگرانا بيش از والورده، مديران اين تيم را مقصر شرايط كنوني مي‌دانند، زيرا مديران دو فصل پياپي ديدند تيم‌شان چطور در بازي‌هاي برگشت مقابل رم و ليورپول زانو زد و در طول فصل هم اين درخشش اعجوبه‌اي مثل مسي و ضعف ساير مدعيان بود كه لاليگا را براي اين تيم به ارمغان آورد. بارسا در ديدارهايي كه مسي را دراختيار ندارد يا اين ستاره آماده نيست، به صورت مشخص كارش گره مي‌خورد و گويا تمام بازيكنان به اين باور رسيده‌اند كه تنها مسي مي‌تواند براي آنها گره‌گشا باشد. اين وظيفه مربي است كه به يك خط حمله بيش از
300 ميليون يورويي، اين باور را بدهد كه بدون مسي هم مي‌توانند موفق باشند. مدافعان مياني اين تيم هم همچنان متزلزلند و شكست در خريد دليخت، اوضاع را در خط دفاعي مثل فصول پيش بحراني نگه داشته است. بارسا در 7 بازي اخير خارج از خانه خود 3 تساوي و 4 شكست تجربه كرده كه براي تيم‌هاي كوچك هم يك آمار نااميدكننده به‌شمار مي‌رود و هواداران بارسا ديگر تحمل چنين وضعيتي را ندارند. خريدهاي ناموفقي مثل دمبله و كوتينيو كه روي هم نزديك 250 ميليون يورو هزينه دربر داشته‌اند هم باعث فشار بيشتر بر مديران اين تيم شده است.

رئال مادريد در بن‌بست

بازگشت زيدان هم كمكي به وضعيت اسفناك رئال مادريد نكرده است. با وجود صعود اين تيم به رده دوم جدول و كسب بيشترين امتياز به نسبت ديگر مدعيان قهرماني، همچنان اوضاع رئال در شرايط بحراني است و رسانه‌ها هنوز هم شايعه جايگزيني مربي‌هايي مثل آلگري، مورينيو و رائول را با زيدان مطرح مي‌كنند. كهكشاني‌ها مشكلات گسترده‌اي دارند و بعد از كسب 4 عنوان قهرماني اروپا در طول تنها 5 سال، اغلب بازيكنان اين تيم از نظر رواني اشباع شده‌اند. تيم هنوز با غيبت رونالدو در تركيب كنار نيامده و به نوعي بعد از يك فصل و چند هفته، هنوز در شوك رفتن كريستيانو رونالدو است. ستاره‌هايي مثل واران، كروس، مودريچ، مارسلو و حتي سرخيو راموس مانند گذشته نمي‌درخشند و رئال كاري هم براي اين شرايط نمي‌تواند انجام بدهد. اين ستاره‌ها بخشي از بهترين تيم تاريخ رئال در عصر معاصر بوده‌اند و فلورنتينو پرس نمي‌تواند به راحتي از نام آنها عبور كند. بهترين بازيكنان اين فصل رئال مغضوباني مثل خامس رودريگس و گرت بيل بوده‌اند كه زيدان در ابتداي فصل آنها را نمي‌خواست. كريم بنزما در سال 2019 با 20 گل زده بهترين گلزن اين فصل فوتبال اروپا همراه با مسي و امباپه بوده، اما وضعيت او با ابرستاره‌اي مثل كريستيانو مقايسه مي‌شود كه در طول يك فصل بيش از 40 گل براي رئال به ثمر مي‌رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون