• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي مجمع عالي فرماندهان سپاه:

سياست فشار حداكثري امريكا شكست خورد

100 درصد از سپاه راضي‌ام اما قانع نيستم

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز چهارشنبه در ديدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران، سپاه را نهادي پرافتخار و رشد يابنده در مسير تعالي و پيشرفت خواندند و با بيان توصيه‌هايي بسيار مهم افزودند: معتقدم سپاه مي‌تواند بسيار بيشتر از اين، پيشرفت كند. ايشان همچنين با اشاره به شكست بي‌ترديد سياست فشار حداكثري امريكا و تسليم نشدن ايران در مقابل نظام سلطه گفتند: آنها اخيرا با كمك رفقاي اروپايي‌شان براي ملاقات با رييس‌جمهور كشورمان و ايجاد يك حالت نمايشي از شكست ايران، تلاشي بي‌نتيجه كردند اما ايران با جديت و قاطعيت و تا رسيدن به نتيجه مطلوب، به كاهش تعهدات هسته‌اي ادامه خواهد داد. رهبر معظم انقلاب همچنين با اشاره به سختي وضع معيشتي مردم تاكيد كردند: اگر نگاه به داخل، قوي و منطقي و مجاهدانه انجام شود، بر معيشت و زندگي مردم تاثير مثبت خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب، سپاه پاسداران را در ميان پديده‌هاي گوناگون برآمده از انقلاب، داراي خصوصياتي خواندند كه در ساير بركات انقلاب كمتر ديده مي‌شود. ايشان در تبيين اين خصوصيات افزودند: سپاه در بحبوحه حوادث و هيجان‌هاي بزرگ انقلاب ولادت يافت، در تلاطم عظيم دفاع مقدس رشد كرد و به بلوغ رسيد و بعد از جنگ نيز كه دوران جبهه‌بندي‌هاي عميق و وسيع سياسي و فرهنگي ميان انقلاب و دشمنان بود، سپاه بدون لغزش و انحراف توانست مسير رشد و تكامل را ادامه دهد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مواجه شدن با دوراهي «تعالي يا انحطاط» را مرحله‌اي غالبا اجتناب‌ناپذير در زندگي فردي، سياسي و اجتماعي افراد، سازمان‌ها و حتي انقلاب‌ها خواندند و افزودند: سپاه از اين دوران و دوراهي نيز سربلند خارج شد و بدون فرسودگي يا انحطاط، عناصر اساسي هويت خود را حفظ كرد و به سمت تعالي ادامه حركت داد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به «ريزش‌ها و رويش‌ها» در همه مجموعه‌ها افزودند: در سپاه نيز ريزش‌هايي وجود داشته، اما قضاوت قاطع بنده اين است كه در سپاه، غلبه با رويش‌ها بوده و حركت رويشي به سمت پيشرفت و تعالي ادامه داشته است. ايشان در همين زمينه به عرصه نوراني و درخشان جهاد و شهادت اشاره كردند و افزودند: سي سال پس از دفاع مقدس، شهادت دلاور جاافتاده‌اي همچون شهيد همداني و نوجوان تازه‌رسيده‌اي همچون شهيد حججي نشان‌دهنده استمرار طراوت و هويت سپاه در اين عرصه است. رهبر معظم انقلاب با بيان معياري اساسي افزودند: براي قضاوت صحيح درباره هر مجموعه و دستگاه، بايد موفقيت‌ها و ناكامي‌هاي آن مجموعه را با هم مقايسه كرد كه با اين معيار مبنايي و مهم، سپاه از پرافتخارترين مجموعه‌هاي كشور است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه براي قضاوت دقيق‌تر در زمينه مقايسه موفقيت‌ها و ناكامي‌هاي سپاه، به بيان چند سرفصل مهم پرداختند. ايشان در سرفصل و معيار «نوآوري و خلاقيت» يادآوري كردند: سپاه در اوايل جنگ براي داشتن حتي دو خمپاره دچار مشكل بود، اما امروز در توليد و ساخت ابزارها و تجهيزات پيشرفته و همچنين در شيوه‌هاي نظامي و دفاع مبتكرانه به مرحله برجسته‌اي رسيده است. رهبر معظم انقلاب اسلامي «ورود پرتوان به عرصه‌هاي گوناگون خدمات اجتماعي و مورد نياز مردم و كشور» را سرفصل ديگري خواندند كه قضاوت صحيح درباره سپاه پاسداران را ممكن مي‌كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به فعاليت‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء به عنوان بازوي اجرايي قوي دولت‌ها، فعاليت بسيار گسترده و موثر سپاه در محروميت‌زدايي در مناطق مختلف كشور و حضور برجسته و تعيين‌كننده اين نهاد در حوادثي نظير زلزله كرمانشاه و سيل اوايل امسال تاكيد كردند: مجموعه كارهاي سپاه در عرصه خدماتي، اجتماعي و مردمي با هيچ سازمان و دستگاه ديگري قابل ‌مقايسه نيست و در سازمان‌هاي نظامي جهان نيز نظير ندارد.

ايشان در سرفصلي ديگر «فعاليت‌هاي سپاه در عرصه فرهنگ و هنر و انديشه» را نيز برجسته ارزيابي كردند و افزودند: «نگاه و نقش سپاه در جغرافياي مقاومت در منطقه» معيار ديگري براي قضاوت درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تحسين توانايي‌هاي مجموعه عظيم مقاومت در مواجهه با جبهه متحد كفر و ظلم افزودند: نقش سپاه پاسداران در اين عرصه به قدري برجسته است كه دشمني آشكار مستكبران و جبهه‌بندي‌هاي عالم را عليه سپاه برانگيخته كه البته دشمني اين جبهه خبيث براي سپاه پاسداران افتخار بزرگي است.

رهبر معظم انقلاب «تلاش براي حفظ معنويت» را سرفصل بسيار مهمي خواندند كه سپاه به آن اهتمام جدي داشته و تلاش كرده از باران رحمت معنويت براي طراوت و زيبايي و عزت خود استفاده كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان‌شان تاكيد كردند: سپاه پاسداران در عمر پربركت خود در زمينه سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در جاده تعالي و پيشرفت كاملا جلو رفته و اوج قابل‌ توجهي گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به دشمني‌هاي مستمر امريكا و جبهه استكبار و امتداد كوچك آنها در داخل بر ضد سپاه كه نمونه بارز آن تحريم سپاه است، گفتند: اين دشمني‌ها كه به‌ علت موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي سپاه پاسداران است، عزت سپاه را در چشم دوست و حتي دشمن افزايش خواهد داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپاهيان پاسدار را فرزندان خود خواندند و افزودند: من 100 درصد از سپاه راضي هستم اما به اين حد از پيشرفت سپاه قانع نيستم و معتقدم اين نهاد بر اساس توانايي‌ها و استعدادهاي خود مي‌تواند ده و حتي صد برابر رشد و پيشرفت كند. ايشان در ادامه 8 توصيه براي استمرار حركت پرشتاب و رو به پيشرفت پاسداران انقلاب اسلامي بيان كردند.

«به هيچ‌وجه نگذاريد سپاه پير، محافظه‌كار و به وضع موجود قانع شود». اين اولين توصيه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود. ايشان در همين خصوص گفتند: براي آنكه روحيه جوان در سپاه استمرار يابد و اين سازمان به مرحله پيري نرسد، بايد جوانگرايي كه در سپاه آغاز شده، ادامه يابد، نوگرايي و روش‌هاي خلاقانه ادامه يابد و با انتقال تربيت ديني و انقلابي و روحيه شهداي نام‌آور به نسل‌هاي بعدي، از انقطاع نسلي جلوگيري شود. «حفظ آمادگي در مواجهه با حوادث بزرگ» دومين توصيه رهبر معظم انقلاب اسلامي بود كه گفتند: يكي از خصوصيات بارز سپاه از ابتدا تاكنون، سينه سپر كردن و حضور در صف مقدم مواجهه با حوادث بزرگ بوده است كه اين روحيه بايد حفظ شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين خصوص حفظ آمادگي‌هاي علمي و عملي و آگاهي‌هاي سياسي و استحكام سازماني سپاه در عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي و رونق توليد، كمك به محرومان و خدمت‌رساني و مقابله با دشمني‌ها را ضروري خواندند.

توصيه سوم رهبر معظم انقلاب به سپاه پاسداران «از دست ندادن نگاه وسيع و فرامرزي به جغرافياي مقاومت» بود. ايشان گفتند: نبايد قناعت كنيم به منطقه خودمان و با انتخاب يك چهارديواري، كاري به تهديدهاي پشت مرزها نداشته باشيم. رهبر معظم انقلاب افزودند: نگاه وسيع فرامرزي كه مسووليتش با سپاه است، عمق راهبردي كشور است و گاهي از واجب‌ترين واجبات هم لازم‌تر مي‌شود اما برخي متوجه اين مساله نيستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي چهارمين توصيه خود به سپاه را اين‌گونه مطرح كردند، «از دشمن مطلقا نترسيد اما كاملا هوشيار باشيد و ارزيابي واقعي و صحيحي از دشمن داشته باشيد.» حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: نبايد از دشمن هر اندازه هم كه قوي باشد، ترسيد اما نبايد دشمن را هر قدر هم كه كوچك باشد، به حساب نياورد. ايشان در توصيه پنجم خود خطاب به سپاه خاطرنشان كردند: با همه اجزاي عظيم تشكيل‌دهنده نظام اسلامي اعم از دولت، مجلس و قوه قضاييه و بخش‌هاي گوناگون، همكاري و هم‌افزايي داشته باشيد. البته اين هم‌افزايي و همراهي به معناي جدايي سپاه از عناصر هويتي خود نيست و سپاه بايد عناصر هويتي خود را صددرصد حفظ كند.

«مردمي بودن» توصيه ششم حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به سپاه بود. ايشان گفتند: مردم‌دوست، مردم‌پذير و مردمي‌رفتار باشيد و از فخرفروشي، دنياطلبي و اشرافي‌گري جدا پرهيز كنيد، زيرا سپاه از ابتداي تشكيل، مردمي بوده است. «اولويت قرار دادن كار و روحيه جهادي در همه عرصه‌ها» ديگر توصيه رهبر معظم انقلاب اسلامي به سپاه بود كه گفتند: كار جهادي در مقابل تنبلي و بي‌تفاوتي و كار امروز را به فردا انداختن قرار دارد كه متاسفانه برخي بخش‌هاي كشور دچار اين مشكل هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در توصيه هشتم خود بر حفظ و تقويت معنويت، انس با قرآن، توكل به خدا و توسل به اهل بيت عليهم‌السلام و در ميان نيروهاي سپاه و خانواده‌هاي آنان تاكيد كردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ادامه به مسائل بين‌المللي اشاره كردند و گفتند: اگر به تحولات منطقه و جهان با دقت نگريسته شود، متوجه مي‌شويم كه دشمنان هر چه بيشتر هزينه مي‌كنند، بيشتر ضرر مي‌كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به هزينه‌هاي دشمنان به‌ويژه امريكا در افغانستان، عراق و سوريه خاطرنشان كردند: آنها با هزينه‌هاي گزافي داعش را به وجود آوردند و از آن حمايت‌هاي تسليحاتي، مالي و تبليغاتي كردند و حالا كه با همت جوانان سوريه، عراق و ايران داعش از بين رفته است، به دروغ مي‌گويند ما داعش را نابود كرديم! ايشان افزودند: رييس‌جمهور امريكا اذعان كرد كه در منطقه 7 تريليون دلار هزينه كرده‌اند اما در مقابل جز ضرر و شكست عايدي نداشتند و از اين پس هم اين روند ادامه خواهد داشت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سياست فشار حداكثري امريكا را سياستي شكست‌خورده و بي‌فرجام خواندند و گفتند: امريكايي‌ها خيال مي‌كردند با تمركز بر فشار حداكثري به‌ويژه در زمينه اقتصادي مي‌توانند ايران را به نرمش و زانو درآورند اما خودشان دچار زحمت و مشكل شده‌اند. ايشان با اشاره به تلاش ناكام اخير امريكايي‌ها براي ايجاد و القاي حالتي حتي نمادين از شكست ايران افزودند: آنها براي وادار كردن رييس‌جمهور كشورمان به ملاقات، به التماس هم افتادند و رفقاي اروپايي را هم به كمك خواستند، اما نتوانستند و تا اين ساعت فشار حداكثري شكست خورده و بنده قاطعانه مي‌گويم كه تا آخر هم در اين فشار حداكثري شكست خواهند خورد.

رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر ادامه يافتن مسير عزت و اقتدار جمهوري اسلامي افزودند: سلطه‌گران به گفته خودشان مي‌خواهند ايران به كشوري عادي يعني منطبق با سازوكار نظام سلطه تبديل شود اما جمهوري اسلامي از آغاز شكل‌گيري خود با نظام سلطه مقابله كرده و از اين پس نيز مطلقا تسليم زورگويان جهاني نمي‌شود و راه انقلابي‌گري و مقابله با سلطه‌گران را قطعا ادامه خواهد داد. رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به موضوع هسته‌اي گفتند: كاهش تعهدات هسته‌اي كه مسووليت آن برعهده سازمان انرژي اتمي است، بايد همان‌گونه كه دولت اعلام كرده با جديت كامل و به صورت دقيق و جامع ادامه يابد تا به نتيجه مطلوب برسد و قطعا هم به نتيجه خواهد رسيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در زمينه مسائل اقتصادي نيز تاكيد كردند: علاج مشكلات اقتصادي، تكيه به امكانات و توانايي‌هاي داخلي است. ايشان با اشاره به امكانات خوب داخلي گفتند: برخي‌ها قبلا پيش‌بيني مي‌كردند كه سال ۹۸ سال مشكلات بسيار شديد اقتصادي باشد، در حالي كه اكنون مسوولان كشور خبر از يك رشد اقتصادي نسبي در شش ماهه اول سال مي‌دهند. رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: البته وضع زندگي و معيشت مردم سخت است ولي اگر حركتي قوي و پيگير و مجاهدانه انجام شود، قطعا به‌ تدريج وضع معيشتي مردم نيز بهبود خواهد يافت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تحريم نفتي كشور را مشكلي كوتاه‌مدت خواندند و تاكيد كردند: اگر به ‌درستي عمل شود، از اين مشكل كوتاه‌مدت مي‌توان به يك سود بلندمدت رسيد كه همان رهايي بودجه كشور از نفت است. ايشان با اشاره به اعلام مسوولان اجرايي مبني بر تهيه بودجه بدون درنظر گرفتن فروش نفت افزودند: اين يك دستاورد بسيار بزرگ است و ما بايد از اين فرصت براي انقطاع كامل از درآمد فروش نفت استفاده كنيم. رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: فشار تحريم كه از لحاظ تاكتيكي به ما وارد مي‌شود، از لحاظ راهبردي به سود ما خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي سخنان خود گفتند: از هر زاويه كه به مواجهه كنوني ملت ايران با دنياي ظلم و استكبار و كفر نگريسته شود، پيروز نهايي ملت ايران است و بر اساس وعده الهي در قرآن و همچنين بر اساس تجربه چهل ساله انقلاب اسلامي، ملت ايران به لطف خداوند، صاحب يك پيروزي راهبردي خواهد شد.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام حاجي‌صادقي نماينده ولي‌فقيه در سپاه اعلام كرد: سپاه بيش از هر زمان ديگري، با انسجام كامل، همدلي درون سازماني و وحدت با ساير نيروهاي مسلح آماده پاسداري از انقلاب است. همچنين سردار سرلشكر سلامي فرمانده كل سپاه در سخناني گفت: امروز خطوط تماس انقلاب هزاران كيلومتر عمق پيدا كرده و با انتقال پيام ظلم‌ستيزي، عدالتخواهي و معنويت، امريكا در تحولات سياسي و امنيتي منطقه به حاشيه رانده شده است. فرمانده كل سپاه با تاكيد بر اقتدار و بازدارندگي انقلاب افزود: كوچك‌ترين خطاي رژيم صهيونيستي در مقابل ايران به مثابه آخرين خطا خواهد بود و به محو رژيم صهيونيستي از عالم منجر خواهد شد. سردار سلامي گفت: سپاه با نوسازي داخلي به سمت تقويت هر چه بيشتر توان خود در عرصه‌هاي مختلف در حال حركت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون