• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

رييس كل بانك مركزي عنوان كرد

پول ملي ۴۰ درصد تقويت شد

گروه اقتصادي

عبدالناصر همتي، رييس‌كل بانك مركزي در يادداشتي كه در اينستاگرام منتشر كرد ضمن تاكيد بر اين موضوع كه نسبت به يك سال گذشته پول ملي 40 درصد تقويت شده، رشد تورم مهار شده و طليعه رشد اقتصادي آشكار شده است، نوشت: «سال گذشته در اين ايام وضعيت بدي بر اقتصاد كشورمان حاكم شده بود. دولت امريكا و متحدين منطقه‌اي آن با شروع جنگ تمام‌عيار اقتصادي و راه انداختن ماشين جنگ رواني و تبليغاتي در انديشه فروپاشي كشور از طريق اقتصاد و با ابزار سقوط ارزش پول ملي و نهايتا ايجاد هرج ‌ومرج در سراسر كشور بودند.»

او در بخش ديگري از نوشته خود ضمن قدرداني از مردم افزود: «خداوند متعال را شاكرم با هدايت و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري، رييس‌جمهور محترم و سران قوا و از همه مهم‌تر، مقاومت و همراهي تحسين‌برانگيز مردم عزيز، تدابير و اقدامات بانك مركزي و برنامه منسجمي كه در اين راستا تنظيم كرديم، با همكاري ساير دستگاه‌ها و نهادها توانستيم با يكي از پيچيده‌ترين و بي‌سابقه‌ترين تحريم‌ها و محدوديت‌هاي مالي و پولي با قدرت مقابله كرده و ثبات و آرامش را به بازار ارز و ساير بازارها برگردانيم.»
همتي عنوان كرد: «مردم عزيز خصوصا اقشار با درآمدهاي پايين و حقوق ثابت سختي زيادي را تحمل كرده و مي‌كنند. ليكن اين روزها طليعه پيروزي مقاومت مردم بيش از هميشه آشكار شده است.آنچه من و همكارانم را به ادامه اين مسير هر روز مصمم‌تر مي‌كند اميد به بهبود شرايط زندگي و رفاهي اقشار آسيب‌ديده از فشار تحريم‌ها و تلاش جدي مسوولان براي خدمت بهتر به مردم عزيز كشورمان است.» مرداد سال جاري همتي در اظهارنظري با اشاره به كاهش ارزش پول ملي طي 48 سال اخير گفت: از سال 1350 تا امروز ارزش پول ملي ايران 3 هزار و 500 برابر كاهش يافته است در حالي كه بالاترين پول ما در آن زمان كه هزار تومان بود در حال حاضر به 50 هزار تومان افزايش يافته است. او در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به رابطه ريال با ارز خارجي افزود: در حال حاضر رابطه ريال با ارز خارجي 0.000008 است كه در هيچ كشوري رابطه پول ملي با دلار اين‌گونه نيست. ما بايد شكل ظاهري پول و رابطه ريال با دلار را اصلاح كنيم كه با حذف 4 صفر اين امر محقق مي‌شود. بحث افت ارزش پول ملي و كاهش قدرت خريد افراد همواره يكي از نگراني‌هاي مسوولان و مديران عاليرتبه است. به طوري كه پس از افزايش ناگهاني قيمت ارز كه از اسفند 96 آغاز و به قله قيمتي 19 هزار توماني رسيد، بسياري از كارشناسان نسبت به تبعات آن هشدار دادند. البته برخي معتقد بودند دولت با اين كار سعي در درآمدزايي دارد كه اين مورد توسط همتي بارها تكذيب شد. او در اين خصوص گفت: «دولت به هيچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشي ندارد. به مردم اطمينان مي‌دهم حداقل در سال ۹۷، براي دولت ريالي درآمد از محل نرخ ارز نداشته‌ايم. سال قبل نتيجه فعاليت و نقش بانك مركزي در بازار ارز منفي بود. در واقع خريد ارز از سوي بانك مركزي بيشتر از فروش آن بوده است.»

رييس كل بانك مركزي در تابستان سال جاري با حضور در برنامه‌اي تلويزيوني ضمن اشاره به اين موضوع كه تبعات افزايش نرخ ارز‌، تورم است، گفت: «عمده فشار اقتصادي نشات گرفته از افزايش نرخ ارز بر طبقات پايين جامعه وارد مي‌شود و متاسفانه كساني كه از شرايط مالي بهتري برخوردار هستند به موازات تورم‌ها، شرايط بهتري هم پيدا مي‌كنند، زيرا اثرات تورم بر قشر مرفه تاثير مثبت مي‌گذارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون