• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

علي ربيعي سخنگوي دولت:

ما كنار مردم عراق خواهيم ايستاد

نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت صبح روز دوشنبه در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد. اين‌بار هم همان‌طور كه معمولا از نشست‌هاي خبري علي ربيعي انتظار مي‌رود، صحبت از سياست‌ خارجي و ديپلماسي سياسي و اقتصادي آغاز شد. البته ديپلماسي كه از آن صحبت شد، ديپلماسي منطقه‌اي بود. هفته گذشته بود كه حسن روحاني براي شركت در اجلاس اتحاديه اقتصادي اوراسيا به ارمنستان رفت، با نخست‌وزير اين كشور و برخي ديگر از كشورهاي منطقه قفقاز ديدار و گفت‌وگو كرد و سخنران اجلاسيه اتحاديه اوراسيا بود.

بر اساس مذاكراتي كه از سال 94 با كشورهاي عضو اين اتحاديه اقتصادي صورت گرفته، قرار است از آبان‌ماه امسال واردات و صادرات ميان ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا با شرايط تسهيل يافته‌تري انجام شود. علي ربيعي نيز در نشست خبري ديروز از «سياست‌ گسترش مناسبات با همسايگان» گفت و توضيح داد كه ايران از دي‌ماه 94 توافقي با اوراسيا مبني بر تشكيل كميسيون مشترك مطالعات امكان‌سنجي انعقاد قرارداد تجارت ترجيحي انجام داد و د رنهايت با ۵ كشور كه يك بازار حدود ۲۰۰ ميليون نفر را تشكيل مي‌دهد به موافقتنامه تجارت آزاد دست يافت. همچنين قرار است در مراحل آتي با پيشرفت كار موافقتنامه تجارت آزاد به‌طور دايم و پيوسته منعقد شود. بنا به گفته ربيعي اين موافقتنامه توسط دولت به مجلس ارايه شده و همزمان در مجالس كشورهاي ديگر عضو اتحاديه به تصويب رسيده و از ۵ آبان‌ماه ۹۸ اجرايي خواهد شد.

همان‌طور كه پيش از اين نيز اعلام شد «براساس اين موافقتنامه از تاريخ ۵ آبان ۹۸، ۵۰۲ قلم كالا صنعتي و كشاورزي مشمول تثبيت و بعضا كاهش تعرفه خواهند شد كه مي‌تواند تاثير چشمگيري برحجم تجارت ايران و كشورهاي اتحاديه اوراسيا داشته باشد.» ربيعي در نشست ديروز همچنين تاكيد كرد كه مناسبات جمهوري اسلامي با همسايگان منحصر به اوراسيا نيست و در ديدار سه‌جانبه ايران، روسيه و آذربايجان هم پيشرفت‌هاي مهمي جهت همگرايي به دست آمده كه احداث و راه‌اندازي راه‌آهن شمال-جنوب نمونه‌اي از آن است.

 

ناآرامي‌هاي همسايه غربي

قاعدتا اركان مختلف در جمهوري اسلامي به عنوان همسايه شرقي اين كشور و يكي از مهم‌ترين شركاي سياسي آنها در منطقه، موضع‌گيري‌‌هايي داشته‌اند. سخنگوي دولت نيز ديروز ضمن تاكيد بر اينكه «همه ما و كشورهاي خليج‌فارس بايد هوشيار باشيم كه بدخواهاني هستند كه سعي در تخريب هر نوع گشايش ميان ما با آن دسته از همسايگان‌مان دارند كه در سال‌هاي اخير دچار اختلاف‌نظر شده‌ايم»، گفت: «امروز ملت ما به‌ خوبي واقف است كه برخورداري از مناسبات دوستانه با همسايگان و تعميق آن به مرحله گسست‌ناپذير، موثرترين ابزار براي مقابله زورگويي يك‌جانبه‌گرايي و مداخله قدرت‌هاي دعوت نشده به منطقه ماست.» او ادامه داد: «راه درست غلبه بر مشكلات وحدت عراق، حول مرجعيت اين كشور و تكيه بر آن است. جمهوري اسلامي ايران همانند هميشه آمادگي خود را براي ايستادن كنار برادران و خواهران عراقي و هرگونه كمك به آنها اعلام مي‌كند و هيچ شكلي از تبليغات جعلي و مسموم نخواهد توانست دو ملت ايران و عراق را از هم جدا كند.»ربيعي همچنين با تاكيد بر اينكه «از هرگونه ناآرامي و تنش در كشورهاي همسايه نگران و متاثر مي‌شويم و خواهان اهتمام جدي براي حفظ آرامش در همه كشورهاي منطقه هستيم»، گفت: «دولت عراق اطمينان داده كه هيچ برخوردي ميان نيروهاي امنيتي و معترضان رخ نداده و گروه‌هاي فرصت‌طلب ديگري دست به اين جنايت زده‌اند؛ از مردم عراق مي‌خواهيم خويشتنداري بيشتري به خرج دهند و به ‌دنبال راه‌حل‌هاي دموكراتيك و قانوني براي رسيدگي به مطالبات و پاسخ به آن باشند. شهروندان عراقي ضمن پيگيري مطالبات خود بايد از هوشياري لازم براي سوءاستفاده بدخواهان از اعتراضات خود برخوردار باشند و به آنها فرصت پيگيري بدانديشي‌شان را ندهند.»

 

جدايي نفت از بودجه جاري

سخنگوي دولت در بخش ديگري از اين نشست در مورد حذف درآمدهاي نفتي از بودجه جاري كشور كه به لحاظ قانوني بايد تا پايان آذرماه به مجلس ارسال شود نيز توضيح داد. به گفته ربيعي بخش جاري بودجه از نفت جدا مي‌شود و تمام تلاش بر اين است كه بودجه جاري را از منابعي مانند ماليات و ساير درآمدهاي دولت جبران كنيم و بودجه نفت را براي پروژه‌هاي عمراني استفاده كنيم. ربيعي ادامه داد: «نمي‌خواهم بگويم دولت دو نوع بودجه خواهد نوشت؛ يكي براي نفت و يكي براي غيرنفت، بلكه يك برنامه بودجه خواهد بود ولي مي‌توانيد چنين تصويري هم داشته باشيد.»

سخنگوي دولت درباره برنامه دولت در زمينه يارانه‌ها به ويژه يارانه‌هاي پنهان هم گفت: «اين بحث در ستاد سران سه قوه مطرح شد و بايد تصميمي اتخاذ كنيم كه اين تصميم وجوه اقتصادي، اجتماعي، زندگي و رفاه مردم را با هم در نظر داشته باشد. در اين زمينه سناريوهاي متعددي مطرح بوده و در دستوركار قرار دارد و وقتي به يك نظريه منسجم و قابل تصويب برسد اطلاع‌رساني و اعلام خواهد شد.»

 

اتهام؛ جاسوسي؟!

چند روز پيش بود كه خبري مبني بر بازداشت يك خبرنگار شهروند روسيه منتشر شد. در همين راستا دولت روسيه، سنايي، سفير جمهوري اسلامي در مسكو را جهت ارايه توضيحات فراخواند. ربيعي در مورد بازداشت يوليا يوزيك، اين خبرنگار روسي توضيح داد: «من هم اين خبر را شنيدم و با مديران مربوطه صحبت كردم. آنچه من مطلع هستم، پرونده مربوط به تخلفات اين خانم در زمينه ويزا و ساير تخلفات بوده و به‌زودي رسيدگي و تعيين‌تكليف مي‌شود.» سخنگوي دولت البته تاكيد كرد كه اساسا پرونده اين فرد بازداشت شده «پرونده معاونت ضدجاسوسي» نبوده؛ بلكه «تخلفات در زمينه ويزا بوده است.»

 

حسين فريدون چقدر درس خوانده؟

حسين فريدون، برادر رييس‌جمهوري كه در دولت يازدهم با عنوان «دستيار ويژه رييس‌جمهوري» حضور داشت چندي پيش بالاخره پرونده تخلفاتش بسته و به 5 سال حبس و مبلغي بالغ بر 30 ميليارد رد مال محكوم شد. پس از آن البته شائبه‌هايي در مورد مدرك تحصيلي او نيز به وجود آمد كه ديروز ربيعي در پاسخ به يكي از خبرنگاران در اين رابطه توضيح داد: «مدتي قبل به دقت با وزير علوم و مديران دانشگاه درباره اين موضوع صحبت كردم، آقاي فريدون پيش از دولت حسن روحاني، به عنوان دانشجوي دكترا در يكي از دانشگاه‌هاي گيلان پذيرفته شده ‌بود. بنابراين پذيرش او در اين دولت نبوده است. پس از آن هم فريدون به دانشگاه شهيد بهشتي انتقال پيدا مي‌كند.»

او ادامه داد: «رييس وقت اين دانشگاه كه الان رييس دانشگاه آزاد است و رييس دانشگاه شهيد بهشتي نيز فرد بسيار سختگيري است و جبهه‌گيري سياسي ندارد.» ربيعي با تاكيد بر اينكه فريدون از زنداني‌هاي زمان شاه و حتي از اسيران دوران دفاع مقدس بوده و 30 درصد جانبازي دارد گفت كه انتقال او قانوني بوده است.

 

همسرم كجا بود؟

اما بخش جالب نشست خبري ديروز ربيعي زماني بود كه يكي از خبرنگاران از نقش همسر آقاي سخنگو در يك پرونده مالي و نقل‌و‌انتقال 2 ميليارد توماني ميان همسر ربيعي و يك متهم پرسيد. او هم در پاسخ به خبرنگار گفت: «من همسر ندارم؛ اسم كوچك را نياوردند؟ حتما فرد ديگري را منظورشان بوده است. شباهت‌هاي اسمي گاهي اوقات دردسر ايجاد مي‌كند. من از قاضي صلواتي درخواست مي‌كنم توضيحاتي درباره فرد مدنظرشان بدهند. از طرفي، شوكه هم شدم و با خود گفتم همسرم كجا بود؟» همسر علي ربيعي چنانكه او يكي، دو سال قبل در يك برنامه تلويزيوني نيز گفته است، در سال 85 و بر اثر بيماري سرطان درگذشته است.

 

سرنگ آلوده‌اي در كار نبوده است

ماجراي آلوده شدن برخي شهروندان روستاي چنار محمودي لردگان از توابع چهارمحال و بختياري از جمله حوادث مهمي بود كه از پايان هفته گذشته آغاز شد و سر از رسانه‌ها در آورد و در نهايت با ناآرامي‌هايي همراه شد. سخنگوي دولت با تكذيب استفاده از سرنگ آلوده در اين مورد توضيح داد: «من در ارتباط با اين موضوع با دو مديركل اطلاعات منطقه، معاونان وزير بهداشت و خود وزير بهداشت به‌طور مفصل گفت‌وگو كردم، همچنين با مسوولان سياسي منطقه صحبت كردم. اولا هرگونه استفاده از سرنگ آلوده توسط بهيار وزارت بهداشت را كاملا تكذيب مي‌كنم و اين ادعا به هيچ‌وجه درست نيست.» او ادامه داد: «ماجرا از اين قرار است كه فردي به پزشك مراجعه مي‌كند و پزشك تشخيص مي‌دهد كه ايمني بدن او پايين آمده است و او را به آزمايش‌هاي بيشتري ارجاع مي‌دهد. وظيفه وزارت بهداشت اين است كه به وظيفه خودش به‌طور اخلاقي و حرفه‌اي عمل كرده است. بلافاصله با ديدن اين علائم شيوع‌شناسي مي‌كند كه علت اين موضوع چيست. ماجرا از وقتي به انحراف رفت كه يكي از بهورزان خوب ما بدون هيچ تخصصي و سوالي از او توسط مقام قضايي استان بازداشت شد. من سوال كردم و گفته شد بازداشت او به دليل اين بوده كه ممكن است عليه او خشونت به خرج داده شود. ولي همه اطلاعات غلط از همين نقطه شروع شد.» سخنگوي دولت افزود: «بيماري‌هايي كه پايه‌هاي ۱۰ ساله و ۸ ساله دارند و اين بيماري از بيماري‌هايي است كه در عرض يك ماه به وجود نمي‌آيد؛ فكر مي‌كنم اين‌قدر ناچيز است كه در همه دنيا روزانه انواع و اقسام بيماري‌ها در كل دنيا و در شهرهاي مختلف هست و پيرامون اين بيماري‌ها مطالعه انجام و پيشگيري مي‌شود. منطقه يك، فرهنگي و با فرهنگ خوب و با افرادي متدين با عقبه فرهنگي از منطقه است به اعتقاد من ناامني رواني، بيشتر در منطقه اثر گذاشته است.» ربيعي همچنين خبر داد كه هم‌اكنون ۱۶ تيم در چنار محمودي مستقر هستند و به مردم منطقه اطمينان داد از هيچ سرنگ آلوده‌اي استفاده نشده است، البته در آن منطقه نيز تعدادي -حدود ۲۶ نفر- معتاد هستند كه ممكن است از سرنگ آلوده استفاده كرده باشند. اما اين مساله در تمام دنيا هم ديده مي‌شود.

سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه موج‌سواري برخي رسانه‌هاي داخلي و خارجي منجر به ايجاد اين فضا شد، تاكيد كرد كه اين اتفاق «براي ما هم يك هوشيارسازي است كه غربالگري‌ها بايد به موقع انجام شود، با واقعيات روبه‌رو شويم و اگر هم بيماري ايجاد مي‌شود آن را درمان كنيم كه وظيفه دولت را در اين زمينه سنگين مي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون