• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

مشاور عالي فرمانده كل قوا در واكنش به ناآرامي‌هاي عراق:

گروهي ناامني ايجاد كردند تا مردم به راهپيمايي اربعين نروند

سرلشكر يحيي رحيم‌صفوي، مشاور عالي فرمانده كل قوا در هشتمين گردهمايي موسسات حفاظتي و مراقبتي كشور كه پيش از ظهر روز گذشته در ستاد مركزي ناجا برگزار شد، سخنراني كرد. در اين سخنراني كه محور اصلي آن مساله مهم «امنيت» داخلي كشورها بود، رحيم‌صفوي به ماجراي ناآرامي‌هاي اين روزهاي عراق نيز پرداخت. به گزارش ايسنا؛ او با اشاره به اتفاقات اخير عراق، اين اعتراضات و ناآرامي‌ها را مرتبط با راهپيمايي اربعين دانست و گفت:«گروه‌هايي در اين كشور ناامني ايجاد كردند تا مردم بترسند و به راهپيمايي اربعين نروند. در حالي كه اگر از آسمان تير و سنگ هم ببارد اين عاشقان حسيني به زيارت كربلا خواهند رفت. عاشقان حسين(ع) شجاع هستند و جان‌شان را نيز در اين راه مي‌دهند. در زمان متوكل عباسي لعنت‌الله عليه هر فردي كه مي‌خواست به كربلا سفر كند بايد يك دستش را قطع مي‌كرد اما افراد زيادي به اين سفر رفتند.» مردم عراق چند روزي است كه در اعتراض به مسائل معيشتي، بيكاري و فساد اقتصادي دست به اعتراضات گسترده به‌ خصوص در پايتخت اين كشور يعني بغداد زده‌اند. در راستاي ايجاد شرايط بحراني كه همزمان با آغاز سفرهاي زيارتي مردم از ايران به كربلا به مناسبت اربعين بود، مرز خسروي، نزديك‌ترين مرز سفر از ايران به كربلا به ‌درخواست دولت عراق براي مدتي بسته اما سپس با فروكش كردن اعتراضات بازگشايي شد.

حساب توييتري دفتر رهبري نيز در واكنش به اين موضوع به نقل از ايشان نوشت:«ايران و عراق دو ملتي هستند كه تن‌ها و دل‌ها و جان‌هاي‌شان به وسيله ايمان بِالله و محبت به اهل‌ بيت و حسين‌ بن‌ علي متصل به يكديگرند؛ روزبه‌روز هم اين اتصال زياد خواهد شد. دشمنان سعي بر تفرقه دارند اما نتوانسته‌اند و توطئه‌ آنان اثري نخواهد كرد.»

همچنين 2 روز پيش آيت‌الله كعبي، عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري در اظهارنظري گفت: اغتشاشگران در عراق در اردوگاه‌هاي امريكا و سعودي آموزش ديده‌ بودند. جز رهبر انقلاب كه صرفا بر دوستي دو ملت ايران و عراق تاكيد كردند و در مورد تفرقه انذار دادند، موضع‌گيري‌ها و تحليل‌ها اغلب با تاكيد بر موج‌سواري كشورهاي بيگانه روي اعتراضات مردم عراق بوده و اغلب مقامات جمهوري اسلامي علت ناآرامي‌هاي اين همسايه غربي را تحت تاثير قرار دادن راهپيمايي اربعين دانستند. پياده‌روي اربعين يكي از مراسم مهم مذهبي براي گراميداشت چهلمين روز پس از شهادت امام سوم شيعيان است كه تا زمان حكومت بعثي صدام ممنوع بود اما از سال 2003 به اين‌ سو مجددا انجام مي‌شد و اين درحالي است كه اين مراسم از اهميت بسياري به ‌لحاظ سياسي و اعتقادي براي جمهوري اسلامي برخوردار است. دولت عراق در واكنش به اعتراضات مردمي اعلام كرد، مجموعه اصلاحات جديدي را در دستوركار قرار خواهد داد. همچنين نماينده آيت‌الله سيستاني نيز از قول اين مرجع تقليد شيعه نسبت به برخورد خشن با معترضان هشدار داد و خواستار ايجاد اصلاحاتي در عراق شد همچنين استاندار بغداد پس از وقوع اين اعتراضات استعفا داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون