• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

سهم‌خواهي روسيه از آينده عراق

روسيه در آينده عراق چه نقشي بازي خواهد كرد؟ Geopolitical Futures در تازه‌ترين تحليل در اين باره نوشته است: سفر سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به بغداد و منطقه كردستان عراق بي‌ارتباط به تلاش‌هاي مسكو براي ايفاي نقش در زمينه بازسازي عراق نيست. براي روسيه، ايفاي چنين نقشي در حقيقت تكميل‌كننده اهداف بلندمدت‌تر روسيه در منطقه خاورميانه است.

نخستين دليل آن اين است كه عراق فرصتي براي روسيه فراهم مي‌كند تا نفوذ خود در منطقه خاورميانه را در سال‌هاي پيش رو افزايش بدهد و بتواند در مسائل منطقه‌اي وزن بيشتري به خود اختصاص بدهد. روسيه با تعدادي از كشورهاي منطقه رابطه خوبي دارد و مي‌تواند نقش ميانجي را در منطقه ايفا كند. در مساله سوريه، مسكو از نفوذ و انعطاف‌پذيري خود براي برقراري رابطه خوب هم با تهران و هم با تل‌آويو استفاده كرده و اين در حالي است كه ايران و اسراييل با هم دشمن هستند.

دليل دوم تلاش روسيه براي برقراري رابطه حسنه با عراق اين است كه از اين مفر، مسكو مي‌تواند با تلاش‌هاي رقباي منطقه‌اي مانند تركيه يا ايران براي توسعه نفود خود مقابله كند. با اين همه روسيه تاكنون هم براي توسعه رابطه با عراق تاخير داشته و بايد عجله كند. به همين دليل است كه روسيه تلاش براي حضور در روند بازسازي عراق را آغاز كرده است.

در حقيقت برنامه‌هاي روسيه براي عراق در حال شكل گرفتن هستند. مسكو برنامه‌هاي خود براي افزايش حضور در عراق را از اوايل سال گذشته ميلادي آغاز كرد. از همان زمان رايزني‌هاي روسيه با عراق از گفت‌وگوي صرف به امضاي توافقنامه رسيد. وزارت نفت عراق اخيرا قراردادي
34 ساله با يك شركت روسي منعقد كرده تا به اكتشاف و توسعه ميادين نفتي و گازي در استان انبار كمك كند. همچنين دو شركت انرژي لوك اويل و گازپروم نفت نيز قراردادهايي را در عراق برعهده گرفته‌اند. همچنين برخي كمپاني‌هاي نفتي روسيه با جلب نظر بغداد، كار در كردستان عراق براي اكتشاف و استخراج نفت را آغاز كردند. همچنين روس‌اتم نيز اوايل ماه جاري ميلادي افشا كرد كه روسيه و عراق در حال تبادل نظر براي همكاري در حوزه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي هستند.

نويسنده اين مطلب تحليلي در پايان مي‌نويسد: مانورهاي روسيه در خاورميانه براي تامين دو هدف مشخص مسكو است: دور نگاه داشتن ايران و تركيه از به خطر انداختن نفوذ مسكو در منطقه قفقاز همچنين برخورداري از نفوذ بيشتر در حوزه توليد نفت و گردش آن. روسيه روزهايي را براي اين تعميق نفوذ در عراق و منطقه انتخاب كرده كه فشار اقتصادي و سياسي بر ايران افزايش پيدا كرده است. عراق تا ساليان سال در قالب پروژه‌هاي بازسازي، فضاي كار براي همكاري با روسيه دارد و حركت‌هاي امروز روسيه به اين معناست كه كرملين هم تكه‌اي از اين كيك را مي‌خواهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون