• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

مايكل مور «جوكر» را شاهكار مي‌داند

خطر مرگبارتر، نديدن اين فيلم است

بهار سرلك

 

 

فيلم «جوكر» به كارگرداني تاد فيليپس و با نقش‌آفريني واكين فينيكس از آن دست فيلم‌هايي است كه همه دوست دارند درباره‌اش اظهارنظر كنند و نوبت به مستندساز برنده جايزه اسكار، مايكل مور رسيده است. اين كارگردان صريح‌الهجه يكشنبه صبح در صفحه فيس‌بوكش درباره بحث‌برانگيزترين فيلم سال، «جوكر» اظهارنظر كرد. تاد فيليپس در اين اثر به بازبيني داستان‌هاي دي‌سي كاميكس پرداخته است و اين فيلم توانست در نخستين روز اكران اين فيلم 40 ميليون دلار در گيشه بفروشد و احتمال مي‌رود «جوكر» پرفروش‌ترين فيلم ماه اكتبر در نخستين روزهاي اكرانش باشد.

علاوه بر جوايز و تحسين‌هايي كه «جوكر» در جشنواره‌هاي متعدد به نام خود ثبت كرده است، بايد به هياهويي كه اين فيلم به واسطه درون‌مايه‌هاي پوچ‌گرايانه‌اش و خشونت‌آميزي صحنه‌ها به‌پا كرده، اشاره كرد. اين هياهو سينماداران امريكايي و ديگر كشورها را به فكر برقراري و حفظ امنيت جاني هنگام نمايش اين فيلم انداخته است. سينماداران به والدين اخطار داده‌اند «جوكر» فيلم ابرقهرماني معمولي نيست و سالن‌هاي سينمايي زنجيره‌اي سراسر اروپا ماسك‌ها و سلاح‌هاي اسباب‌بازي جوكر را در نمايش اين فيلم ممنوع كرده‌اند. اما مور بعد از ديدن آخرين ساخته فيليپس طاقت نياورده و نتوانسته بدون تعريف و تمجيد از «جوكر» از كنار آن بگذرد. او در بخشي از پست فيس‌بوكش نوشته است: «چهارشنبه شب در جشنواره فيلم نيويورك حضور داشتم و شاهد نمايش شاهكاري سينمايي بودم؛ فيلمي كه ماه گذشته برترين جايزه را به عنوان بهترين فيلم جشنواره بين‌المللي فيلم ونيز به خانه برد. اسمش «جوكر» است و تنها چيزي كه ما امريكايي‌ها درباره‌اش شنيده‌ايم اين است كه بايد از آن بترسيم و به فكر تماشايش نيفتيم. به ما گفته‌اند اين فيلم خشونت‌آميز و دچار انحراف و از لحاظ اخلاقي فاسد است، چراكه بيننده را به فعل قتل تحريك و تهييج مي‌كند و اين كار را گرامي‌ مي‌دارد. به ما گفته‌اند در اين آخر هفته در هر سينمايي كه «جوكر» روي پرده رود، براي جلوگيري از دردسر، پليس حضور دارد. كشور ما در نااميدي مطلق به‌سر مي‌برد، مقررات كشور از هم پاشيده شده است، دغلكار مجنوني از منطقه كويينز به كدهاي انرژي هسته‌اي دست پيدا كرده است... اما به دلايلي «جوكر» فيلمي است كه بايد از آن بترسيم.

«من پيشنهاد ديگري دارم: خطر مرگبارتر براي جامعه نديدن اين فيلم است، چون داستاني كه روايت مي‌كند و مسائلي كه به آن مي‌پردازد آن‌قدر برجسته و حياتي هستند كه اگر نبوغ اين اثر هنري را درنظر نگيريد، هديه‌اي را كه اين آينه دراختيارمان مي‌گذارد از دست مي‌دهيد. بله، در آن آينه تصوير دلقكي رنج‌ديده نقش بسته است اما او تنها نيست؛ ما شانه به شانه او ايستاده‌ايم.» مور در ادامه پستش درباره دونالد ترامپ، چين، رابرت مولر، جو بايدن، رسانه‌ها، سندي هوك و كشتار دبيرستان كلمباين صحبت كرده است. او درباره «جوكر نوشته است: «ساخته تاد فيليپس فيلمي ابرقهرماني، ابرشرور يا براساس كتابي مصور نيست. از اداي احترام اين فيلم به «راننده تاكسي»، «شبكه»، «ارتباط فرانسوي» و «بعدازظهر سگي» خوشم مي‌آيد. چقدر از زماني كه فيلمي را ديده‌ايم و در حد آثار استنلي كوبريك تحت تاثيرش قرار گرفته‌ايم، مي‌گذرد؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون