• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

رييس سازمان برنامه و بودجه خبر داد

افزايش 15 درصدي حقوق و دستمزد در سال 99

رييس سازمان برنامه و بودجه گزارشي از يازدهمين جلسه ستاد بودجه ارايه كرده و در خلال صحبت‌هاي خود از افزايش 15 درصدي دستمزد در سال آينده خبر داده است. او با بيان اينكه بايد در اين جلسه درباره دو موضوع بسيار مهم در لايحه بودجه سال ۹۹ تصميم‌گيري مي‌شد، افزود: سياست‌هايي كه قبلا اعلام كرديم مبني بر اينكه حتي ريالي از منابع نفتي در سال آينده براي اعتبارات جاري و هزينه‌اي استفاده نكنيم به تصويب و تاييد رسيد تا سال آينده همه اين منابع ناشي از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي به تملك دارايي سرمايه‌اي اختصاص پيدا كند كه عينا از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

او گفت: موضوع دوم جلسه اين بود كه منابعي كه از محل دارايي‌هاي سرمايه‌اي به دست مي‌آوريم به چه ترتيبي براي طرح‌هاي عمراني استفاده كنيم.

نوبخت گفت: حدود ۸۶ هزار طرح عمراني ناتمام در كشور وجود دارد كه منابع ما براي اجراي آن محدود است، بنابراين اولويت‌بندي ما اين است كه بتوانيم همه طرح‌هايي كه در سال ۱۳۹۹ قابليت تكميل شدن را دارد در اولويت بگذاريم.

او افزود: سال آينده به همه طرح‌هايي كه مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور در سفر‌هاي استاني آنها را جزو برنامه‌هاي سفر تعيين كردند، مبالغي پرداخت مي‌شود.

رييس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: بخشي از طرح‌هاي عمراني كه به عوامل تعمير و نگهداري طرح‌ها حقوق پرداخت مي‌كنيم، آنها با اولويت انجام شود و ديگر طرح‌هاي عمراني كه در استان‌هاي كم برخوردار است مورد توجه قرار گيرد و در اولويت است.

او افزود: حدود ۶۶ تا ۷۰ ميليارد تومان در سال آينده براي طرح‌هاي عمراني از محل واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي در نظر گرفته شده است، مانند امسال كه در شش ماه اول بايد ۵۰ درصد براي طرح‌هاي عمراني پرداخت مي‌كرديم كه عملا اين رقم به ۶۷ درصد رسيد.

نوبخت گفت: در دولت قبل و در سال‌هاي گذشته در نيمه اول سال حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني پرداخت كرديم.

 

نرخ بيكاري چگونه كاهش يافت؟

نوبخت در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به بيان دلايل كاهش نرخ بيكاري در تابستان امسال پرداخت كه پيش از اين مركز آمار ايران از آن خبر داده بود. او گفت: علت اينكه در تابستان امسال نرخ بيكاري يك و هشت دهم درصد كاهش يافته و به ۱۰ و نيم درصد رسيده و حدود ۸۴۰ هزار فرصت شغلي نيز ايجاد شده، اين است كه كارگاه‌هاي عمراني ما تعطيل نشده و فعال بوده و آثار آن را در گزارش مركز آمار مي‌بينيم.نوبخت گفت: بخش ديگر بحث منابع و مصارف، اين است عددي كه از محل واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و فروش نفت نمي‌خواهيم در هزينه جاري استفاده كنيم چگونه بايد جايگزيني براي آن بيابيم.

او افزود: سه منبع براي جايگزيني فروش نفت و منابع حاصل از واگذاري دارايي سرمايه‌اي تعيين كرديم، يكي يارانه‌هاي پنهان انرژي است و بخش ديگر هم هنوز تصميم‌گيري‌هاي شوراي عالي اقتصادي روي آن متمركز نشده تا در بودجه براي جايگزيني نفت استفاده كنيم. رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: منبع ديگر ماليات است كه براي واحد‌هاي توليدي تصميم‌گيري شد تا حتما درصدي از تعرفه‌ها را كاهش دهيم و در ساير درآمدها، پايه‌هاي جديدي تعريف كنيم تا كاهش منابع نفتي را كه نمي‌خواهيم در هزينه‌هاي جاري استفاده كنيم براي هزينه‌هاي ضروري استفاده شود.نوبخت افزود: بخش ديگر از درآمد‌هاي جايگزين نفت نيز از محل مولدسازي به دست مي‌آيد كه آن نيز به تصويب رسيد.

 

افزايش حقوق و دستمزد

او گفت: موضوع ديگر مورد بحث امروز افزايش حقوق و دستمزد در سال آينده و پرداخت پاداش بازنشستگي بود كه در زمينه بازنشستگي پيشنهاد‌هاي مختلفي مطرح شد تا براي آن سقف بگذاريم و محدود كنيم، اما سال آينده حداقل ۱۲ هزار ميليارد تومان براي پاداش بازنشستگان دستگاه‌هاي اجرايي بايد پرداخت كنيم.

رييس سازمان برنامه و بودجه كشور ادامه داد: ميانگين افزايش حقوق و دستمزد ۱۵ درصد در نظر گرفته شده كه اين رقم براي افرادي كه حقوق كمتر مي‌گيرند بيش از ۲۰ درصد خواهد شد كه اين موضوع منوط به مباحث ديگري است كه متعاقبا اطلاع‌رساني مي‌شود.

او گفت: همه پيشنهاد‌هاي ستاد بودجه بايد در دولت به تصويب برسد تا در لايحه بگنجد و مجلس شوراي اسلامي نيز اظهارنظر كند، بنابراين مصوبات ستاد بودجه قطعي نيست و امكان دارد دولت و مجلس نظرات ديگري بدهند، اما چون كار كارشناسي صورت گرفته است ما بايد همه اعداد و ارقام‌ها را با واقعيت‌هايي كه قدرت اجراي آن را داريم و در چارچوب بودجه تعيين مي‌شود، مشخص كنيم.

نوبخت افزود: بنابراين همه ويژگي‌ها براي بودجه متفاوت سال ۹۹ وجود دارد با اين تفاوت كه بودجه سال آينده در دو بخش به مجلس مي‌رود، بودجه شركت‌ها و بانك‌ها ۱۵ آبان و بودجه عمومي در ۱۵ آذر به مجلس ارسال خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون