• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

پيدا و پنهان

خانه‌ها كوچك‌تر مي‌شوند

طبق مطالعه‌اي كه در يكي از مراكز پژوهشي دولتي صورت گرفته، برآورد شده است متوسط مساحت واحدهاي مسكوني كل مناطق شهري كشور در سال ۱۴۰۰ دو متر كوچك‌تر خواهد شد. همچنين در اين پژوهش آمده است، بزرگ‌ترين واحدهاي مسكوني كشور تا ۲ سال ديگر به استان‌هاي سيستان و بلوچستان، يزد و فارس مي‌رسد و كوچك‌ترين آن در استان خوزستان ساخته شود.

گرانفروشي پروازهاي داخلي در برخي سايت‌ها

در شرايطي كه تقريبا تمام ظرفيت سازمان هواپيمايي كشوري و انجمن شركت‌هاي هواپيمايي معطوف به فروش پروازهاي اربعين شده برخي سايت‌ها از غفلت نظارت در دوره اخير حداكثر استفاده را كرده و بليت پروازهاي داخلي را گران‌تر از قيمت‌هاي مصوب به فروش مي‌رسانند. به عنوان نمونه سايت چارتر 118 بليت پرواز تهران-اهواز براي امروز را با قيمت 825 هزار تومان عرضه مي‌كند. اين پرواز اكونومي بر اساس «جدول نرخ پروازهاي داخلي» بايد به قيمت حداكثر 689 هزار تومان به فروش برسد.

سبد معاش كارگران از 8 ميليون تومان گذشت

«ايلنا» به نقل از فرامرز توفيقي، رييس كميته دستمزد كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور كه محاسبات ماهانه سبد معاش خانوار را بر اساس آمارهاي رسمي مركز آمار ايران و انستيتو پاستور ايران انجام مي‌دهد، مي‌گويد: سبد معاش در شهريور ماه از مرز ۸ ميليون تومان عبور كرده است. بر اساس ماده 41 قانون كار، دستمزد كارگران بايد براساس نرخ تورم رسمي و به گونه‌اي تعيين شود كه هزينه‌هاي ماهانه خانوار متوسط را پوشش دهد.

سامانه ثبت اموال چون محرمانه است، كارآمد نخواهد بود

قاسم ميرزايي‌نيكو، عضو فراكسيون اميد مجلس در پاسخ به اين سوال كه سامانه ثبت اموال مسوولان قوه ‌قضاييه مي‌تواند شفافيت مالي را در كشور ايجاد كند يا خير، گفت: «سامانه اعلام اموال مسوولان كه توسط قوه ‌قضاييه راه‌اندازي شده است، باتوجه به محرمانه بودن آن و اينكه مردم نمي‌توانند اطلاعات مسوولان را متوجه شوند به عقيده من كارآمد نخواهد بود.» او با تاكيد بر لزوم ايجاد شفافيت مالي در تمام دستگاه‌ها خاطرنشان كرد: «براي اينكه چنين پيامي به مردم منتقل شود، در مرحله اول بايد سراغ شفافيت مالي برويم، چراكه مردم امروز بيش از پيش روي مسائل مالي حساس شده‌اند.»

درخواست براي فسخ واگذاري شركت پالايش و تصفيه خون

ديد‌بان شفافيت و عدالت با ارسال نامه‌اي به وزير امور اقتصادي و دارايي، خواستار فسخ فوري قرارداد واگذاري شركت پالايش و تصفيه خون كشور شده است. اين درخواست به دليل ابهام در واگذاري و عدم توانايي خريدار براي راه‌اندازي پالايشگاه خون با گذشت ۵ سال از زمان انعقاد قرارداد عنوان شده است. به گفته احمد توكلي، ‌رييس سازمان ديدبان شفافيت و عدالت، اين واگذاري به دولت ميلياردها تومان خسارت وارد كرده است.

تمام بانك‌ها ملزم به پرداخت وام مسكن هستند

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي مي‌گويد: در اجراي طرح اقدام ملي مسكن تمامي بانك‌ها اعم از خصوصي و دولتي مكلف شده‌اند تا تسهيلات مسكن را تخصيص دهند و در اينكار تنها به بانك مسكن اكتفا نشود. در اين كار با تاكيد رييس‌جمهور، رييس مجلس و رييس بانك مركزي به تمامي بانك‌ها اعلام شده كه تمامي بانك‌ها بايد تا سقف ۲۰ درصد از تسهيلات بانك خود را به بحث مسكن اختصاص دهند.

اقدامات تازه براي بازگشت هپكو به مدار توليد

برخي نمايندگان مجلس اقداماتي را براي بازگرداندن اموال شركت هپكو در دستور كار قرار داده‌اند تا زمينه براي بازگشت اين شركت به مدار توليد فراهم شود. شنيده شده پيگيري‌هايي از سوي مجلس در خصوص اعمال ماده 234 صورت گرفته است. بر اين اساس با تهيه گزارش نظارتي و عزم دستگاه قضايي براي برخورد با مفاسد اقتصادي به نظر مي‌رسد بتوان با پيگيري و برگرداندن منابع مالي اين كارخانه بزرگ ماشين‌آلات راهسازي به شركت و وام‌هايي كه با تضمين و به نام اين بنگاه بزرگ گرفته شده تعيين تكليف شود.

بسترسازي جديد براي حقوق‌هاي نجومي

فارس نوشت: سازمان مالياتي در متن لايحه پيشنهادي ماده ۲۶ قانون ماليات بر ارزش افزوده خواستار مستثنا شدن اين سازمان از قوانين و مقررات عمومي دولت شده است. اين در حالي است كه مستثنا شدن سازمان مالياتي از قوانين عمومي در لايحه ماليات ارزش افزوده، اين سازمان را از نظام اداري كشور تافته جدابافته خواهد كرد كه منجر به فراهم شدن بستر حقوق‌هاي نجومي در شرايط جنگ اقتصادي است. مراد از مستثنا شدن از قوانين و مقررات عمومي، خارج شدن از شموليت قانون مديريت خدمات كشوري و ساير قوانين بالادستي است كه در اين صورت هيچ گونه نظارت و كنترلي نمي‌توان روي اين ارگان داشت و مي‌تواند براي كشور و نظام مشكلات عديده‌اي ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون