• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

توضيحات جديد متوليان سلامت درباره آلودگي ويروسي روستاييان لردگان

ايدز بيماري مهمي نيست

گروه اجتماعي| با گذشت يك هفته از جنجال «لردگان» و سوءاستفاده شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از كشور از اتفاقي كه مي‌توانست به آرامي پشت سر گذاشته شود، حالا به نظر مي‌رسد تمام اتفاقات يك هفته گذشته، در اين چند ماه باقي مانده تا انتخابات يازدهم مجلس، مي‌تواند پشت پرده‌هاي مرتبط با مخالفان داخلي و خارجي دولت داشته باشد. هيچ عقل سالمي نمي‌پذيرد كه متوليان سلامت با هر تفكر و عقيده سياسي، تعمدي در بيمار كردن مردم داشته باشند چون حتي با فرض محال چنين اتفاقي، تنها نتيجه اين اقدام، چه به عمد و چه غيرعمد، افزايش بار بيماري‌ها، ثبت نمره منفي براي سران حوزه سلامت و الزام به هزينه‌كرد بيشتر براي جبران خسارات خواهد بود. اظهارات يك هفته اخير مسوولان دانشگاه علوم پزشكي استان چهارمحال‌وبختياري هم نشان مي‌دهد كه بيماران روستاي چنارمحمود شهرستان لردگان كه ظرف 7 الي 10 سال گذشته، بر اثر رفتارهاي پرخطر به ويروس اچ‌آي‌وي آلوده شده‌اند، بسيار زودتر از چهارشنبه هفته گذشته، از بيماري خود مطلع شده بودند اما اينكه نفع شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي خارج از كشور و گروهي خاص به تحريك مردم براي شورش در مقابل فرمانداري يا آتش زدن دفتر امام جمعه چه بوده، حداقل در كوتاه‌مدت معلوم نخواهد شد. ديروز، ايرنا در گفت‌وگو با عليرضا رييسي، معاون بهداشت وزير بهداشت كه به‌تازگي از روستاي چنارمحمود به تهران بازگشته، درباره جزييات اتفاقي كه به جنجال جمعي از ساكنان اين روستا منجر شد، سوال كرد و رييسي در توضيح گفت: «تعداد زيادي از موارد ابتلا به ويروس ايدز در كشور ناشناخته است و تاكنون حداكثر ۴۲درصد موارد ابتلا به اين بيماري در كشور شناسايي شده. يعني هنوز حدود ۵۸درصد مبتلايان شناسايي نشده‌اند؛ بنابراين هر جايي كه وزارت بهداشت براي بيماريابي فعال اقدام كند و آمارهاي بيشتري به دست آورد، چالش‌برانگيز مي‌شود. دليل ناشناخته ماندن موارد بيماري هم حساسيت و انگ نسبت به اين بيماري است و به همين علت خيلي از افراد براي انجام آزمايش تشخيصي مراجعه نمي‌كنند.»رييسي افزود: «روستاي چنارمحمود حدود ۱۸۹۰ نفر جمعيت دارد و به دنبال بيماريابي فعال، تا الان حدود ۱۴۰۰ تست سريع تشيخص HIV به صورت داوطلبانه در اين روستا انجام شده و موارد مثبت هم شناسايي شده‌اند و براساس اين نمونه‌گيري، بيش از ۹۵درصد مردم اين روستا كاملا پاك و سالم هستند و كمتر از ۵درصد به ويروس HIV آلوده شده‌اند و البته آلودگي به ويروس، به معناي بيمار شدن افراد نيست. اما بعد از شناسايي اين موارد مثبت، مساله محرمانگي اطلاعات بيماران كه از اصول اساسي وزارت بهداشت است، باعث شد كه ما نتوانيم اطلاعات مبتلايان را اعلام كنيم. البته راه‌هاي انتقال ويروس مشخص است و به تك‌تك مبتلايان، علت ابتلا اعلام شد و خودشان مي‌دانند. اما همين اتفاق (الزام به محرمانه بودن اطلاعات) باعث سوءاستفاده رسانه‌هاي بيگانه و تحريك مردم و دامن زدن به شايعات شد و طوري ماجرا را جلوه داده‌اند كه انگار كل روستا درگير اين ويروس شده‌اند...»

رييسي تاكيد كرد: «براي تمام موارد مثبت، پرونده تشكيل شده و براي تعدادي از اين افراد هم درمان شروع شده است. براي بقيه افراد هم آزمايش‌هاي تكميلي انجام مي‌شود و پس از تكميل آزمايش‌ها درمان بقيه بيماران هم شروع مي‌شود. تا امروز كمتر از ۷۰ نفر مبتلا شناسايي شده‌اند و پيش‌بيني ما اين است حداكثر ۵درصد جمعيت روستا (كمتر از
۹۰ نفر) در اين روستا مبتلا باشند كه اين آمار هم نياز به غائله ندارد.» رييسي در پاسخ به علت عصبانيت مردم روستا گفت: «يكي، دو نفر از اهالي روستا تصور كرده‌اند كه بهورز روستا خطايي انجام داده و يكي از آنها فكر مي‌كرد كار وزارت بهداشت اشتباه بوده و خودش بايد اطلاع‌رساني كند تا بقيه هم بفهمند كه چرا وزارت بهداشت مخفيانه كار مي‌كند، در حالي كه محرمانه بودن اطلاعات بيماران و عامل انتقال، پروتكل وزارت بهداشت است و ما نبايد بلندگو ‌برداريم و در روستا داد بزنيم كه فلاني مبتلا شده و چرا مبتلا شده است. ما به اين مردم مي‌گوييم كه اين افراد بيمار نيستند و ابتلاي آنها به ويروس كاملا قابل كنترل است، داروهاي بسيار خوب و پيشرفته‌اي داريم، تيم‌هاي متخصص حضور دارند، تمام درمان رايگان است و اين بيماري در صورتي كه درمان شود و افراد درمان را ادامه دهند، كه كار سختي هم نيست، مي‌توانند عمر و زندگي كاملا طبيعي داشته باشند و با روش‌هاي درمان فعلي مي‌توان انتقال ويروس را به صفر رساند و افراد مثبت مثل يك فرد عادي زندگي خواهند كرد و هيچ مشكلي هم ندارند.»به دنبال اين اظهارات و در حالي كه به نظر مي‌رسد يكي از دلايل جنجال لردگان، ضعف اطلاع‌رساني و ناآگاهي مردم از غيرعادي نبودن بيماري ايدز، آن هم با گذشت 32 سال از شناسايي اولين بيمار ايدز در كشور باشد، مينو محرز، رييس مركز تحقيقات ايدز كشور هم در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها تاكيد كرد كه بي‌خبري مردم از فرآيند و راه‌هاي انتقال ايدز باعث جنجال لردگان شد و افزود: «راه انتقال اچ‌آي‌وي، در درجه اول رابطه جنسي محافظت نشده است. دومين راه نيز استفاده از سرنگ مشترك در معتادان تزريقي است. با سرنگ آزمايش قند خون، خون از بدن گرفته مي‌شود، اما خوني به بدن وارد نمي‌شود، بنابراين اصلا ممكن نيست كسي از اين طريق به اچ‌آي‌وي مبتلا شود، چون هميشه هم در تست قند خون از سرنگ يكبار مصرف استفاده مي‌شود. پس انتقال اچ‌آي‌وي از طريق سرنگ آزمايش قند خون نمي‌تواند اتفاق بيفتد و تاكنون در هيچ‌ جاي دنيا چنين موردي گزارش نشده اما راه سوم انتقال، از طريق مادر آلوده به اچ‌آي‌وي به جنين است در حالي كه اگر بيماري مادر شناسايي شده و مادر تحت درمان قرار گيرد، مي‌توان از ابتلاي نوزاد هم پيشگيري كرد.» مسعود مرداني، عضو كميته كشوري ايدز هم در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها تاكيد كرد: «طي پنج سال اخير با تغيير الگوي اپيدميولوژي بيماري‌ها در كشور ما، انتقال اچ‌آي‌وي از طريق سرنگ تزريقي مشترك در ميان معتادان جايش را به روابط جنسي نامشروع داده و متاسفانه از پنج سال پيش به بعد، عمده موارد جديد اچ‌آي‌وي در كشور به دنبال تماس جنسي اتفاق افتاده است، بنابراين بايد برنامه‌هاي كشور را به سمتي متمركز كنيم تا بتوانيم موارد انتقال ايدز را كاهش دهيم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون