• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

پايان رقابت‌هاي جهاني دووميداني با قهرماني امريكا

دوحه 2019؛ بهترين در تاريخ

سامان سعادت

 

 

رقابت‌هاي دووميداني قهرماني جهان در دوحه يكشنبه شب با قهرماني تيم ايالات متحده پايان يافت. اين رقابت‌ها طي 10 روز برگزار شد و در آن 1972 ورزشكار از 209 كشور جهان حضور داشتند. تيم امريكا در پايان مسابقات با كسب 14 طلا، 11 نقره و 4 برنز عنوان نخست را تصاحب كرد. تيم امريكا در دوره قبل نيز با 10 طلا قهرمان شده بود كه در اين دوره با 4 طلاي بيشتر عملكرد بهتري را به ثبت رساند. بعد از امريكا كنيا با 5 طلا و جاماييكا با 3 طلا در رده‌هاي دوم و سوم جدول مدالي ايستادند. در جدول امتيازات نيز امريكا با 271 امتياز اول شد و كنيا و چين با 101 و 99 امتياز دوم و سوم شدند. در مجموع رقابت‌هاي انجام شده در 49 ماده برگزار شده 43 كشور موفق به گرفتن حداقل يك مدال شدند و 68 كشور در جدول امتيازي وارد شدند. ايران با يك مقام هفتمي حدادي در جدول امتيازي در جايگاه پنجاه‌ونهم جهان قرار گرفت. در پايان مسابقات رييس فدراسيون جهاني دووميداني و معاونش به تحليل مسابقات پرداختند و از دوحه 2019 به عنوان بهترين مسابقات برگزار شده در تاريخ اين رشته ياد كردند.

سباستين كو، رييس فدراسيون جهاني دووميداني پس از اتمام مسابقات دوحه 2019 را از نظر كيفيت و عملكردهاي به ثبت رسيده توسط ورزشكاران بيش از 200 كشور جهان، بهترين دوره رقابت‌ها در تاريخ اين ورزش توصيف كرد. كو پس از آخرين فينال برگزار شده در ورزشگاه خليفه دوحه در روز يكشنبه اشاره كرد كه 6 ركورد قهرماني در رقابت‌هاي امسال جا به‌ جا شده است. همچنين 43 كشور موفق به كسب مدال شده‌اند و 68 كشور مختلف نيز حداقل يك نماينده در رده‌هاي اول تا هشتم ماده‌هاي دووميداني داشته‌اند. كو در ادامه به اين مساله اشاره كرد كه 21 ركورد منطقه‌اي، يعني به ميزان دو برابر رقابت‌هاي جهاني 2017 و 86 ركورد ملي در مسابقات امسال شكسته شده است. كو تاكيد مي‌كند كه همه اينها نشان‌دهنده ميزان پيشرفت دووميداني و دسترسي آسان‌ و جهاني به اين ورزش است.

سباستين كو گفت: «براي كساني كه از نزديك ورزش ما را دنبال مي‌كنند، مي‌گويم شما مي‌دانيد كه ما سطح كيفي رقابت‌ها را بر اساس عملكرد ورزشكاران مشخص مي‌كنيم. بله اين گونه است كه ما، مربيان و بازيكنان موفقيت خود را مي‌سنجيم.» كو ادامه مي‌دهد: «ورزشكاران دووميداني در سطح جهان با توجه به رتبه‌ها و عملكرد خودشان در رقابت به عنوان يك شاخص عيني به بررسي كيفي مي‌پردازند و براي ما نيز چنين است. كيفيت رقابت‌هاي بين‌المللي از نتايج به دست آمده مشخص مي‌شود. بر اين اساس مي‌توانم بگويم كه ورزشكاران در دوحه بهترين نمايش در تاريخ مسابقات دووميداني قهرماني جهان IAAF را به نمايش گذاشتند.»

كو در ادامه و در پاسخ به منتقدان برگزاري مسابقات در كشور گرمسيري قطر (در روزهاي ابتدايي بسياري از رسانه‌ها ازجمله BBC و نيويورك تايمز در گزارش‌هايي جداگانه به ‌شدت ميزباني قطر و اعطاي ميزباني به اين كشور توسط فدراسيون جهاني دووميداني را مورد نقد قرار داده بودند) گفت: «اين اجراها باورنكردني هستند؛ اما بايد به امكانات و شرايطي كه كشور ميزبان ارايه داد نيز توجه كرد. دوحه شرايطي را در زمين مسابقه و در تقابل با گرمايش هوا ايجاد كرد كه در نوع خودش بي‌نظير است.»

كو همچنين گفت: «ما به اين واقعيت افتخار مي‌كنيم كه ميزان موفقيت در اين ورزش براي كشورهاي گوناگون از هر ورزش ديگري بيشتر است. فقط به وسعت و عمق نگاه كنيد؛ 43 كشور در جدول مدال‌ها و 86 ركورد ملي شكسته شده ديده مي‌شود. ما مي‌خواهيم ورزشكاران اين رشته فرهنگ‌ها و شرايط مختلف را تجربه كنند. اين چيزي است كه ورزش ما را تا اين حد قابل دسترسي مي‌كند.»

در كنار كو، معاون ورزشي قطر يعني داهان الاحمد نيز از ديدن و تبديل شدن روياهاي قطر به واقعيت اظهار شادماني كرد. الاحمد گفت: «روياي ما از سال 1977 و هنگامي كه اولين جلسه را در ورزشگاه خليفه برگزار كرديم، آغاز شد. پس از آن ما تا سال 2000 ميزبان بسياري از رويدادها بوديم و حتي فينال گرندپري دووميداني را نيز برگزار كرديم. ما سفر خود را در سال 2010 ادامه داديم. وقتي كه موفق شديم مسابقات جهاني سرپوشيده را در گنبد Aspire Dome برگزار كنيم. ما همچنين ليگ الماس را در اينجا ترتيب داديم كه واقعا خوب بود.»

الاحمد افزود: «ما بسيار هيجان‌زده‌ايم از اينكه توانستيم توسعه پيدا كنيم و پيشرفت كنيم. در اينجا نسل‌هايي وجود دارد كه مشتاق برگزاري چنين فستيوال‌ها و مسابقاتي از اين دست هستند. قطر يك كشور با بيش از 100 جامعه متفاوت است. آنها توانسته‌اند حضور ورزشكاران كشور خودشان را كه از سراسر جهان به اينجا آمده بودند را جشن بگيرند.»

بر اساس سنجش عملكرد مسابقات IAAF كه براي رتبه‌بندي كيفيت مسابقات استفاده مي‌شود، مسابقات جهاني دووميداني دوحه 2019 در صدر ليست تمام مسابقات جهاني تا به امروز قرار دارد. با در نظر گرفتن شاخص‌ها 5 رويداد برتر اين مسابقات تا سال 2019 به شرح زير است:

دوحه 2019، پكن 2015، لندن 2017، مسكو 2013، برلين 2009

همچنين بر اساس ميانگين تمامي ركوردهاي به دست آمده در دووميداني برترين مسابقات عبارتند از:

دوحه 2019، لندن 2017، سويل 1999، پكن 2015، برلين 2009

در بسياري از فينال‌ها در طي 10 روز مسابقه با عملكردهاي برجسته بسياري روبرو بوده‌ايم. بر اساس جدول امتياز IAAF پنج نمايش برتر مردان و زنان به شرح زير است:

مردان:

جو كواچز از ايالات متحده در پرتاب وزنه با پرتابي به مسافت 22.91، تام والش از نيوزيلند در پرتاب وزنه با پرتابي به مسافت 22.90 متر، رايان كروزر از ايالات متحده در پرتاب وزنه با پرتابي به مسافت 22.90 متر، كريستين كولمن از ايالات متحده در دوي 100 متر با زمان 9.76 ثانيه، استيون گاردنر از بحرين در دوي 400 متر با زمان 43.48 ثانيه.

زنان:

مالايكا ميهامبو از آلمان در پرش طول با پرش به ميزان 7.30 متر، سلوا عيد ناصر از برونئي در دوي 400 متر با زمان 48.14 ثانيه، شائونايي ميلر از بحرين در دوي 400 متر با زمان 48.37 ثانيه، سيفان حسن از هلند در دوي 1500 متر با زمان 95، 3:51 دقيقه، كاترينا جامپسون از آلمان در هفت‌گانه با امتياز 6981.

البته مسابقات قهرماني جهان در دوحه صرفا به واسطه ركوردها مورد تقدير قرار نگرفته است. اين دوره به واسطه پايان‌هاي نزديك، برندگان شگفت‌انگيز، رقابت‌هاي جوانمردانه و ورود نسل بعدي ستارگان دووميداني نيز بسيار مورد توجه قرار گرفته است. نواه ليلز، برنده دوي 200 متر از امريكا، نيكلاس كائول برنده مسابقه هفت‌گانه از آلمان كه جوان‌ترين قهرمان جهان در مسابقات لقب گرفت، يارسلاو ماحوويچ اوكرايني كه دو بار ركورد جهاني جوانان زير 20 سال را در مسير رسيدنش به فينال شكست و در كنار سلمان بارگا از اتيوپي و لمچا جرما از بحرين يكي از مدال‌آوراني لقب گرفت كه متولد سال 2000 به بعد هستند از جمله افراد جالب توجه مسابقات بودند. همچنين نوآوري‌ها در زمينه نمايش نور و زاويه‌هاي جديد دوربين‌هاي تلويزيوني و تعامل بيشتر رسانه‌ها با ورزشكاران باعث شد رشته دووميداني مخاطبين جوان زيادي در سراسر دنيا پيدا كند.

منبع: سايت فدارسيون جهاني دووميداني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون