• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

دعوت بازيكن افغانستاني به تيم ملي آلمان

سرگذشت نديم

تير ماه امسال در روزنامه اعتماد از سرگذشت نديم اميري، ستاره تيم ملي زير 21 ساله‌هاي آلمان نوشتيم. بازيكني كه در ماه‌هاي اخير نگاه‌هاي بسياري را خيره كرده و با شروع فصل جديد بوندس‌ليگا با درخششي كه داشته، توسط يواخيم لوو به تيم ملي بزرگسالان آلمان دعوت شده است. اميري مورد توجه تيم ملي افغانستان هم بود و مذاكراتي هم با او براي پيوستن به تيم ملي سرزمين مادري‌اش انجام شده بود، اما شانس حضور در تيم ملي آلمان كه همواره از مدعيان قهرماني جهان به شمار مي‌رود، هر روز در خانه آدم را نمي‌زند و بعيد است كسي آن را رد كند. در گذشته بازيكنان دو رگه و بزرگ‌شده آلمان بسياري بوده‌اند كه موفق شده‌اند بعد از درخشش در تيم‌هاي پايه آلمان به تيم ملي بزرگسالان برسند و در مقابل بازيكنان بسياري مثل اشكان دژاگه هم بوده‌اند كه از شانس حضور در تيم ملي آلمان بهره‌مند نشده‌اند. نديم اميري حالا در آستانه پيوستن به گروه اول است و مي‌تواند با ادامه درخشش در بوندس‌ليگا، به يك ملي‌پوش آلماني تبديل شود. آلماني‌ها بعد از چندين دوره ناكامي در جام‌هاي جهاني، زماني كه متوجه شدند بايد به استعدادهاي مهاجر به اندازه استعدادهاي بومي اهميت بدهند، موفق شدند يكي از مخوف‌ترين تيم‌هاي تاريخ‌شان را تشكيل بدهند. اوج هارموني بين بازيكنان مهاجر و بومي در جام جهاني 2014 بود. جايي كه ستاره‌هايي مثل اوزيل، كلوزه، شوكوردان مصطفي، خديرا، بواتنگ و چند نفر ديگر به تيم آلمان كمك كردند تا مسير قهرماني را طي كند. فرانسوي‌ها هم سال‌هاي سال است با همين سياست پيش مي‌روند و قهرماني‌هاي‌شان را مديون ستاره‌هايي هستند كه مثل زيدان و امباپه فرانسوي‌الاصل نبودند.

هر چند اين سياست مخالفاني هم دارد و به عنوان مثال در ايران، علي مطهري از مطرح‌ترين منتقدان اين رويه است، اما اغلب بازيكنان مهاجر روياي پوشيدن پيراهن تيم ملي كشور مقصد را دارند. نديم اميري هم از اين قائده مستثني نيست و بعد از اينكه درخواست فدراسيون فوتبال افغانستان براي پيوستن به تيم ملي اين كشور را رد كرد، حالا در فهرست نهايي يواخيم لوو قرار گرفته و اين شانس را دارد كه پيراهن آلمان را در بازي‌هاي پيش‌رو بر تن كند.

بعد از حذف تيم ملي آلمان از دور گروهي جام جهاني 2018 روسيه، شائبه‌هايي هست كه بازيكنان دورگه و مهاجر اين تيم بيش از ديگران در معرض اتهام قرار گرفته‌اند. اوضاع از اين قرار است كه زماني كه تيم برنده مي‌شود از اوزيل به عنوان ستاره آلماني ياد مي‌كنند و زماني كه تيم وضعيت بدي دارد، از اوزيل به عنوان بازيكن ترك‌تبار تيم ملي آلمان ياد مي‌كنند. اين واقعيت در رسانه‌ها وجود دارد كه نگاه يكساني به بازيكنان دورگه و بومي وجود ندارد.

نديم اميري در اين فصل بوندس‌ليگا دو پاس گل داده و تيمش با 14 امتياز در رده هفتم قرار دارد. البته نبايد فراموش كرد كه فاصله اين تيم با صدر جدول تنها 2 امتياز است و فشردگي تيم‌ها در صدر جدول باعث شده آنها به رده هفتم سقوط كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون