• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4484 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر

اعضاي شوراي عالي ‌سياستگذاري اصلاح‌طلبان با مجمع روحانيون مبارز ديدار كردند

پادرمياني ريش‌سفيدان

محمدعلي ابطحي از احتمال اتخاذ راهبرد «اقليت موثر اصلاح‌طلبان» در انتخابات پيش‌رو خبر داد

فائزه عباسي |هميشه رسم بر اين بوده براي اتفاقات مهم اين ريش‌سفيدان خانواده هستند كه پا به ميدان مي‌گذارند و از خزانه تجربه‌شان براي رسيدن به يك تصميم مهم توشه برمي‌دارند و حالا اين ماجرا در دوجريان اصلاح‌طلب و اصولگرا درحال رقم خوردن است. «مجمع روحانيون مبارز»، «جامعه مدرسين و محققين»، «جامعه روحانيت مبارز» و «جامعه مدرسين حوزه علميه قم»؛ اينها تشكل‌هايي هستند كه در طول 4 دهه گذشته نقش پدري براي جريان‌هاي سياسي همسو با خود را ايفا كرده‌اند؛ گاهي اين نقش پدري كمرنگ شده و گاهي در بزنگاه‌هاي حساس دست هدايتگرانه‌اش را به سمت فعالان منتسب به خود دراز كرده است. حالا با وزيدن نسيم انتخابات و اما و اگر‌هاي آن، دوباره اين ريش‌سفيدان هردو جريان هستند كه تلاش مي‌كنند تا اختلافات را حل و فصل كنند و همه احزاب سياسي را زير يك چتر جمع كنند. البته در اين ميان، پايبندي اصلاح‌طلبان به ريش‌سفيدان خانواده بيشتر از اصولگرايان بوده تاجايي كه با وجود نهادي بالادستي چون شوراي عالي سياستگذاري براي هماهنگي ميان احزاب اصلاح‌طلب، مجمع روحانيون مبارز نيز به عنوان يك تشكل روحاني و بالادستي اين نهاد درنظر گرفته شده و مي‌شود؛ حال آنكه اردوگاه اصولگرايان همچنان براي رسيدن به آنچه «عمود خيمه وحدت» مي‌خوانند، در حال دست و پا زدن هستند و البته وقتي پاي محوريت جامعتين به ميان مي‌آيد، اعتراف مي‌كنند كه اصولگرايي پايبند به هيچ فرد و هيچ تشكلي نيست.

فارغ از اينها اما «مجمع روحانيون مبارز» بارديگر دست‌ به‌كار شده و براي سروسامان‌ دادن به راهبرد انتخاباتي جريان اصلاحات، ديدارهايش با تشكل‌هاي اصلاح‌طلب را كليد زده است. آنها پس از گذشت نزديك به 40 روز از ديدار با اعضاي هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس، شامگاه دوشنبه همين هفته نيز با اعضاي هيات رييسه شوراي عالي‌ سياستگذاري اصلاح‌طلبان جلسه داده‌اند.

دو ديدار با يك نيت

شهريورماه 98 براي جريان اصلاحات متفاوت از هر ماه ديگري شروع شد؛ تفاوت از اين جهت كه پس از گذشت 3 سال و نيم از انتخابات اسفندماه 94 و تشكيل فراكسيون اميد، مجمع روحانيون مبارز به عنوان حاميان اصلي «ليست اميد» از فراكسيون اصلاح‌طلبان مجلس دهم دعوت كرد تا ضمن تجديد ديدار، از عملكردشان در طول اين چندسال بگويند؛ اتفاقي كه به نظر مي‌رسيد بايد ماه‌ها پيش از اين رخ مي‌داد و شايد همين حساب‌كشي‌ها مي‌توانست روي عكس يادگاري گرفتن عده‌اي و زنبيل گذاشتن‌شان در صف ديگران، تاثيرگذار شود؛ اما به هر حال، اين ديدار تا 4 شهريورماه 98 به تعويق افتاد اما آن‌طور كه برخي اعضاي مجمع روحانيون و فراكسيون اميد مي‌گفتند، همين چندساعت گفت‌وگو توانست بسياري از ابهامات را برطرف كند و نورافكني بر نقاط ضعف و قوت عملكرد فراكسيون اميد بيندازد. محمدرضا عارف در همان مقطع درباره اين جلسه به خبرآنلاين مي‌گويد: «جمع‌بندي ما اين بود كه بايد يك گزارش كاري بدهيم و در عين حال تعامل‌مان را با نهادهاي راهبردي جريان اصلاحات و همچنين احزاب اصلاح‌طلب داشته باشيم كه اولين جلسه از اين نوع را با مجمع روحانيون مبارز برگزار كرديم.» آن‌طور كه عارف و برخي اعضاي مجمع روحانيون مبارز مي‌گفتند از همان نخستين جلسه قرار بر اين شده بود تا جلسه مجمع با اصلاح‌طلبان به يك ديدار ختم نشود و اين روند ادامه پيدا كند. از همين‌رو بود كه ديروز پيرو همان خط و ربط‌هاي اعلام‌شده، جلسه‌اي ديگر اين‌بار با اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري برگزار شد.

در نشست دوشنبه اصلاح‌طلبان چه گذشت؟

محمدعلي ابطحي، از اعضاي مجمع روحانيون مبارز درباره چند و چون جلسه اين مجمع با اعضاي شوراي عالي سياستگذاري به «اعتماد» مي‌گويد: «اخيرا مجموعه‌هايي كه به نوعي ارتباطي مستقيم يا غيرمستقيم با مجمع روحانيون مبارز دارند، در بحث انتخابات ديدارهايي مداوم در مجمع روحانيون سازمان‌داده شده است. به عبارت ديگر مجمع روحانيون مبارز علاقه دارد به اين سمت پيش برود كه وقتي براي يك جمعي، نيرو و اعتبار صرف مي‌كند، بداند اين جمع چه رويكرد و عملكردي داشته و دارد.»

او ادامه داد: «در جلسه روز دوشنبه، آقاي عارف به عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گزارشي از عملكرد اين شورا در طول انتخابات‌هاي گذشته از سال 92 تا انتخابات‌‌هاي كميسيون‌ها در مجلس ارايه كرد كه بيشتر روح صحبت‌هاي او گلايه‌هايي بود از كارشكني‌هايي كه از ميان خودي‌ها در طول اين ادوار مختلف شكل گرفته است.» ابطحي درباره گلايه‌هايي كه عارف مطرح كرده است، گفت: «اين گلايه‌ها عمدتا به برخي از احزاب داخل جبهه اصلاحات بازمي‌گشت.» او مي‌گويد: «اين جلسه بيشتر يك جلسه براي ارائه گزارش عملكردي بود كه به همين منظور گزارش جامع و كاملي از رويه‌ها و عملكردها در طول اين سال‌ها ارايه شد.» به گفته اين عضو جامعه روحانيون مبارز، در ادامه اين جلسه به‌جز عارف برخي افراد ديگر ازجمله ابراهيم اصغرزاده و فاطمه راكعي نيز صحبت كرده‌اند كه در اين ميان، اصغرزاده چشم‌اندازي از وضعيت فعلي جامعه و مسائلي كه انتخابات آينده پيش‌رو دارد، ارايه كرد. همچنين فاطمه راكعي گزارشي از روابط عمومي و خبررساني اين شورا ارايه داد. آن‌طور كه ابطحي مي‌گويد، آذر منصوري يكي ديگر از افرادي بود كه در اين جلسه نقطه‌نظراتي را طرح كرد. ابطحي گفت: «به نظر من گزارشي كه به‌ويژه از سوي عارف ارايه شد، پر بود از عدم موفقيت‌ها در ارتباط با احزاب داخلي يا در ارتباط با جريان‌هاي داخل كه به ‌صورت مداوم منجر به عقب‌نشيني جريان فراكسيون اميد در مجلس شد كه البته اين عدم پايبندي به تعهدات هم در درون دولت مشاهده شد و هم ازسوي برخي نمايندگان مجلس. مثال واضح اين نمونه همان اظهارنظري بود كه واعظي چندين‌بار مطرح كرد. اينها اتفاقاتي بود كه رخ داده بود و فراكسيون اميد ركب اين مجموعه‌ها را خورده بود.»

راهبردي براي ليست اصلاحات

آن‌طور كه محمدعلي ابطحي مي‌گويد در اين جلسه اعضاي مجمع روحانيون مبارز هم نكاتي را مطرح كرده‌اند. او مي‌گويد: «بعضي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز هم نظراتي را مطرح كردند كه بيشتر دل‌نگراني‌هايي بود درباره آينده انتخابات. نگراني آنها از اين بابت بود كه مبادا افرادي بدون پايبندي به جريان اصلاحات انتخاب شوند كه اگر روش شوراي نگهبان روش گذشته باشد كه به نظر مي‌رسد، چنين باشد، بررسي اينكه در انتخابات آينده اصرار به معرفي براي همه كرسي‌ها داشته باشيم، مورد ترديد جدي قرار خواهد گرفت. اصرار اصلي بر اين محور قرار داشت كه اگر اصلاح‌طلبان مي‌خواهند ليستي ارايه كنند، ليست اصلاح‌طلب باشد نه ليستي كه وقتي وارد مجلس مي‌شوند، صف خود را جدا كردند.» او ادامه مي‌دهد: «نكته ديگري كه در اين جلسه به عنوان يك نگراني مطرح شد، اين بود كه با به راه افتادن اين موج عدم اعتمادي كه ايجاد شده، بايد براي داشتن يك حرف متفاوت و حضور افراد متفاوت فكري شود،چراكه مشخص نيست جامعه چقدر آماده پذيرش ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبانه باشد.» ابطحي اين را هم گفت كه اصرار و تاكيد مطلق همه اعضاي حاضر در اين جلسه بر مشاركت اصلاح‌طلبان در اين انتخابات بود اما مشاركت الزاما به معناي ارايه ليست براي همه كرسي‌ها نيست؛ به عبارت ديگر قرار است به‌تعداد كانديداهايي كه از صافي شوراي نگهبان عبور مي‌كنند، حتي اگر كمتر از 30 نفر بودند، آنها به عنوان نامزدهاي انتخاباتي ازسوي اصلاح‌طلبان معرفي شوند.» اشاره‌اي ضمني به آنچه در گزارش‌هاي چند روز گذشته «اعتماد» با عنوان «راهبرد اقليت موثر اصلاح‌طلبان‌در انتخابات مجلس يازدهم» مورد تاكيد قرار گرفته بود.

 


آخرين حذف و اضافه در «جامعه روحانيت مبارز تهران»

روز گذشته اخباري دست به دست مي‌شد با اين مضمون كه واژه‌هاي «مبارز» و «تهران» از عنوان تشكل «جامعه روحانيت مبارز تهران» حذف شده است. صحت و سقم اين موضوع آن‌قدر محل ترديد بود كه آن را با «سيدرضا اكرمي» از اعضاي جامعه روحانيت مبارز در ميان گذاشتيم و او درحالي كه حذف عنوان «تهران» از نام اين تشكل را تاييد كرد اما به «اعتماد» گفت: «اين واژه پس از اصلاح اساسنامه حذف و كشور جايگزين آن شد.» او حذف «مبارز» را كذب محض دانست. غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز نيز در باره حذف واژه «مبارز» به ايرناپلاس گفته است: «اين خبر صحت ندارد و كذب است واژه «تهران» سال ۸۶ حذف و «كشور» جايگزين آن شده است.» 3 سال پيش، مرحوم جعفر شجوني، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز به تابناك گفته بود: «دبيركل فقيد جامعه روحانيت مبارز تاكيد مي‌كرد، لفظ مبارز از عنوان جامعه روحانيت مبارز حذف شود. دليل اين امر، آن بود كه اكنون دوران مبارزه‌اي كه روحانيت مبارز با رژيم ستم‌شاهي داشت، گذشته و الان در مسير خدمت و خدمت‌رساني هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون