• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4484 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر

بازيكناني بزرگ كه كمتر در مورد آنها شنيده‌ايد (قسمت دوم)

پاورقي‌هاي فوتبال

آلفي هارمر / ترجمه: ثنا ولي‌نژاد

 

 

در بخش اول با برخي بازيكنان بزرگي كه اصطلاحا در پاورقي‌هاي فوتبال جا دارند، آشنا شديد. در ادامه با 6 بازيكن ديگر آشنا مي‌شويم.

 

جيجي مروني

جيجي مروني پاسخ ايتاليايي‌ها به جورج بست در نظر گرفته شد، زيرا او نام خود را در سري آ با جنوا و تورينو سر زبان‌ها انداخت. او مدتي بعد به ميلان پيوست. مروني گل‌هاي معمولي را به ثمر نرساند. مي‌توان گفت هيچ نمونه‌اي بهتر از گل زيباي او در سن سيرو مقابل اينترميلان در سال 1967 وجود نداشت. مروني با شروع دلا مدونينا، با يكي از شوت‌هاي پر پيچ و خم مشهور خود، توپ را به گوشه بالاي دروازه نراتزوري زد. اينتر سه سال قبل از ظهور مروني، هيچ بازي خانگي را از دست نداده بود. او در همان سال پس از تصادف با ماشين در حالي كه تنها 24 سال داشت، درگذشت.

 

ماتياس سندلار

ماتياس سندلار مردي است كه داستان آن بايد شنيده شود، حتي توسط كساني كه هيچ علاقه‌اي به فوتبال ندارند. سندلار كه احتمالا بزرگ‌ترين بازيكن پيش از جنگ است، فوتبال را در عصري انجام داد كه تصور مي‌شد قدرت فيزيكي مي‌تواند تنها دليل موفقيت باشد. با اين حال سندلار به خاطر جثه نحيف به «مرد كاغذي» معروف شد. او برتري فني و هوش فوتبالي بسيار خوبي داشت. او پست فوروارد رو به عقب را اختراع كرد تا اينكه در دهه 50 هيدگ كاتي آن را تكميل كرد. گفته مي‌شود كه مردم نه تنها بازي‌هاي تيم باشگاهي اسنرياوين را براي تماشا انتخاب مي‌كردند، بلكه به تماشاي سندلار نيز مي‌پرداختند و ياد مي‌گرفتند كه چگونه اين بازي بايد انجام شود. او در ادامه ستاره تيم اتريشي «Wunderteam» شد و همچنين در تيم ملي در مقابل بزرگ‌ترين تيم‌هاي ملي روزگار خود از جمله مجارستان، ايتاليا و انگليس گلزني كرد.‌

 

ساندرو كوچيس

كوچيس احتمالا بزرگ‌ترين فوتباليست مجارستاني همه دوران‌هاست. فرانس پوشكاش يكي از بهترين نام‌هاي شناخته‌شده در تاريخ فوتبال و مطمئنا در دوران زندگي‌اش است، اما به نظر نمي‌رسد كه اسم ساندرو كوچيس را بيشتر از پوشكاش شنيده باشيد! البته اين بي‌انصافي است، چراكه ركورد گلزني كوچيس براي مجارستان حتي بهتر از پوشكاش اسطوره‌اي است. ركوردي كه شامل هفت هتريك باورنكردني بود. البته شناخته نشدن كوچيس شايد به اين دليل باشد كه اين بازيكن بيشتر دوران حرفه‌اي خود را در مجارستان گذراند و تنها در 29 سالگي با پيوستن به بارسلونا و انجام تنها 75 بازي نام خود را مطرح كرد.

 

نيل فرانكلين

احتمالا بزرگ‌ترين مدافع انگليس در تمام دوران باشد و تنها مي‌شود او را با سر بابي مور مقايسه كرد. نيل فرانكلين مانند همه يك فوتباليست عادي نبود. در روزهايي كه چمن‌ها پاره و پراكنده نشده بودند، فرانكلين نوآوري جديدي از خود نشان مي‌داد. او يك مدافع پا به توپ بود! داشتن توپ تنها او را راضي نمي‌كرد. فرانكلين به دنبال اين بود كه توپ را از خط دفاعي بيرون بياورد و يك پاس دقيق ارسال كند. او به احتمال زياد دومين بازيكن برتر انگليس زير نظر استنلي ماتيوس در دهه 1950 بود. بعد از حذف انگلستان از جام جهاني فوتبال او نيز نابود شد.

 

گئــورجي آســـــپاروف
وقتي صحبت از فوتباليست‌هاي بلغاري است، معمولا يك مرد است كه به ذهن‌تان خطور مي‌كند. براي اكثر هواداران فوتبال، هريستو استويچكوف به عنوان سمبل بلغاري‌ها و بهترين بازيكن اين كشور شناخته مي‌شود. با اين حال، هنگامي كه از بلغاري‌ها خواسته شد تا بزرگ‌ترين بازيكن تاريخ فوتبال خود را معرفي كنند، آنها به گئورجي آسپاروف راي دادند؛ به يك مهاجم عالي. عدم شناخت كافي از آسپاروف به دليل اين است كه مدت زيادي را در ليگ بلغارستان توپ مي‌زد. او اولين بازيكني بود كه تا آن زمان دو بار به بنفيكا در جام باشگاه‌هاي اروپا 1965 گل زد. سالي كه بنفيكا سعي در امضا با او داشت و او براي توپ طلا معرفي شده بود كه در 28 سالگي بر اثر سانحه رانندگي درگذشت! بيش از 550 هزار نفر در مراسم خاكسپاري او شركت كردند.

 

ايمره شلوسر

بيشتر كشورها مي‌توانند به خاطر نداشتن بازيكنان واقعي كلاس جهاني در طول تاريخ خود نسبت به مجارستان حسودي كنند. اين روزها مجارستان فوتبال شناخته شده‌اي ندارد اما مجارستان در طول سال‌هاي دور تعداد بازيكنان بزرگي داشته است، چيزي بيشتر از دوران طلايي جادوگران جادويي دهه 50 ميلادي! شلوسر اولين بازي رسمي خود براي كشورش را در 16 سالگي انجام داد و بيش از بيست سال براي تيم ملي مجارستان بازي كرد. او يك مهاجم با استعداد و شوت‌زن بود، چنانكه در رده باشگاهي در 320 بازي 417 گل به ثبت رساند. او هفت بار بهترين گلزن مجارها شد و نام او در بين چهار گلزن برتر اروپا ديده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون