• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4487 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۱ مهر

نامه‌نگاري شهرداري براي بازنگري استانداردهاي تاوركرين‌ها

گروه اجتماعي | بعد از سقوط جرثقيلي بزرگ يا همان تاوركرين‌ها در هفته گذشته كه به كشته شدن دو نفر و مجروح شدن 4 نفر از هموطنان‌مان منجر شد، ديروز مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران از مكاتبه شهرداري با سازمان استاندارد براي بازنگري در استانداردهاي تاوركرين‌ها خبر داد. اين در حالي است كه به گفته محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران هر يك از سازمان‌هاي دست‌اندركار مرتبط در حوادث ياد شده به نوعي در بروز اين حوادث سهيم هستند و بايد جوابگو باشند. او در پاسخ به اينكه نقش هر يك از اين سازمان‌ها چيست، گفت: اگر تاوركرين‌هايي كه سقوط مي‌كنند، مجوز سالانه اداره استاندارد را داشته باشند، بايد اين سازمان هم جوابگو باشد. اگر مالك آن مجوزهاي لازم را نگرفته باشد، بايد شهرداري منطقه و اداره كل معاونت شهرسازي و ساختمان جوابگو باشد كه چرا با وجود بازديد‌هاي دوره‌اي از فعاليت اين جرثقيل‌ها ممانعت نكرده است. البته سازمان نظام مهندسي هم در اين ميان نقش دارد، چراكه مهندس‌هاي ناظر آن بايد تمام مجوزهاي كارگاهي را چك كنند.

سالاري نداشتن اتحاديه و صنف تاوركرين‌دارها را مهم‌ترين دليل براي بي‌اثر بودن پيگيري‌هاي شوراي شهر و مسوولان دست‌اندركار مي‌داند و مي‌گويد: ما همان 4 سال قبل بارها به وزارت تعاون و كار تذكر داديم كه فكري براي اين جرثقيل‌ها بكند ولي از آنجايي كه اين صنف اتحاديه و تشكل صنفي خاصي ندارد، عملا به نظر مي‌رسد پيگيري‌ها چندان نتيجه‌بخش نباشد! وگرنه مثلا در مورد صنف سازندگان آسانسور، به خوبي مي‌توان بر عملكرد صنف مزبور نظارت كرد. به نظرم اصلي‌ترين مشكل ما هم اينك همين است. سالاري ادامه مي‌دهد: بر اساس قانون و بررسي‌هايي كه در حال انجام است از ادامه فعاليت افراد فاقد صلاحيت براي كار با جرثقيل و نيز تاوركرين‌هاي فاقد ايمني جلوگيري خواهد شد.

شايد به همين دليل باشد كه خبر مهدي صالحي، مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران در مورد پيگيري تعيين ضابطه‌مند شدن فعاليت تاوركرين‌ها مي‌تواند خبر مهمي تلقي شود. او در گفت‌وگو با ايسنا در مورد آخرين وضعيت تاوركرين‌هاي فعال در شهر گفت: بر اساس آخرين پايش صورت گرفته از تاوركرين‌هاي سطح شهر، حدود ۳۰۰ دستگاه در سطح تهران در حال فعاليت هستند. اين آمار در حالي است كه رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران هفته گذشته، آمار تاوركرين‌هاي فعال در تهران را 697 مورد اعلام كرده بود.

اما چه تعداد از اين تاوركرين‌ها موفق به اخذ گواهي‌هاي لازم شده‌اند؟ سوالي كه صالحي در پاسخ به آن با بيان اينكه تمامي تاوركرين‌هاي فعال گواهينامه بهره‌وري و اپراتور اخذ كرده‌اند، گفت: اما حوادث اخير تاورها نشان مي‌دهد كه كسب اين گواهينامه‌ها حداقل كاري است كه ‌بايد براي نظارت بر اين تاوركرين‌ها انجام شود.

صالحي با بيان اينكه امروز تاوركرين‌هايي در سطح شهر فعال هستند كه سال توليد آنها براي ۱۹۸۰ يا ١٩٩٠ است، گفت: عمر اين تاورها بسيار زياد است و پاس كردن گواهينامه‌ها و چك‌ليست‌ها حداقل كاري است كه بايد براي نظارت بر فعاليت اين تاورهاي قديمي انجام شود و به نظر مي‌رسد بايد اقدام جدي‌تري براي كنترل تاورها صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون