• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4490 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۴ مهر

از صحنه تئاتر ايران تا درگذشت هارولد بلوم

حسين دهلوي، پيشكسوت موسيقي درگذشت

گروه هنر و ادبيات

حسين دهلوي از هنرمندان پيشكسوت عرصه موسيقي صبح روز گذشته، سه‌شنبه ۲۳ مهرماه در سن ۹۲ سالگي دار فاني را وداع گفت. دهلوي بعد از مدت‌ها مبارزه با بيماري در بيمارستان شريعتي تهران درگذشت. حسين دهلوي هنرمند پيشكسوت موسيقي كه طي سال‌هاي اخير به بيماري آلزايمر مبتلا بود، از چندي پيش با صلاحديد و تحت‌نظر خانواده در آسايشگاه بستري شده بود. اين هنرمند پيشكسوت آموزش موسيقي را از پنج سالگي نزد پدرش معزالدين دهلوي از شاگردان مرحوم علي‌اكبرخان شهنازي نوازنده و رديفدان نامدار تار و فرزند ميرزا حسينقلي آغاز كرد. وي بعد از رها كردن اين ساز در ۹ سالگي و به تشويق مادرش به سمت ساز ويولن و آموزش آن نزد پدرش رفت. اين هنرمند دوره اول ويلن را نزد پدر فراگرفت و سپس دوره دوم (رديف راست كوك) را نزد ابوالحسن صبا گذرانيد و وارد هنرستان موسيقي شد و از آن پس به فراگيري علمي موسيقي گرايش پيدا كرد.

نمايش «نيمه تاريك ماه» روي صحنه مي‌رود

نشست خبري نمايش «نيمه تاريك ماه» با حضور داود بني اردلان كارگردان نمايش و هانا كامكار، سام كبودوند، نيكي مظفري و الميرا دهقاني بازيگران اثر، ظهر روز دوشنبه 22 مهر برگزار شد. اين نمايش هفت نفره حاصل تلاش بازيگران موفق تئاتر به علاوه بهزاد عمراني (خواننده گروه بمراني) است كه از چهارشنبه ٢٤ مهر در تالار وحدت روي صحنه مي‌رود. در اين نشست نيما محبي مديرتوليد، ليلا جعفري مجري طرح، ندا سرمه طراح لباس، پريشاد مستوفي طراح صحنه و ايمان يزدي دستيار كارگردان نيز حضور داشتند. جواد مولانيا، بهزاد عمراني و حسين كشفي اصل، ديگر بازيگران اين نمايش هستند. بهاره مولوي، مدير فرش ذوالانواري حامي اثر است و عرفان فرشي‌زاده آهنگسازي نمايش را برعهده دارد. داود بني اردلان، در ابتداي نشست با بيان اينكه، بدون زمان و مكان بودن ايده تاثير زيادي در نوشتن متن «نيمه تاريك ماه» داشته، گفت: «حرف داستان جهانشمول است و مكان و زمان ندارد. همه انسان‌ها با هر مليت و در هر عصري ميل به قدرت و جاه‌طلبي دارند و اين جهانشمول بودن براي من اولويت داشت.»

«صداي آهسته برف» در تئاتر مستقل تهران

نمايش «صداي آهسته برف» به كارگرداني جابر رمضاني از ۸ آبان ماه در تئاتر مستقل تهران اجرا مي‌شود. به گزارش «اعتماد»، اين نمايش كه مهر و آبان ۱۳۹۳ در سالن استاد سمندريان تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه رفته بود حالا پس از پنج سال در تئاتر مستقل تهران به صحنه مي‌رود. در «صداي آهسته برف» محمد صادق ملك، بهناز جعفري، مريم نورمحمدي، كمال كلانتر و مسيح كاظمي ايفاي نقش مي‌كنند. «صداي آهسته برف» كه علاوه بر ايران اجرا در كشورهاي ايتاليا، لهستان و مالزي را در كارنامه دارد هر شب ساعت 21:15 روي صحنه خواهد رفت. پيش‌فروش بليت‌هاي نمايش به زودي در سايت تيوال آغاز مي‌شود.

هارولد بلوم درگذشت

هارولد بلوم، نويسنده و منتقد ادبي مشهور و استاد دانشگاه ييل در سن ۸۹ سالگي از دنيا رفت. به گزارش همشهري‌آنلاين، هارولد بلوم كه نظريه نفوذش او را به شخصيتي محبوب در دنياي ادبيات تبديل كرد روز دوشنبه در سن ۸۹ سالگي از دنيا رفت. بلوم بيش از ده كتاب نوشت و افتخار مي‌كرد كه توانسته موضوعات آكادميك را در دسترس خوانندگان عادي قرار دهد. البته هميشه از اينكه استانداردهاي ادبي افت كرده است گله مي‌كرد اما در بهترين جايگاهي قرار داشت كه يك منتقد ادبي امكانش را داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون