• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4490 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۴ مهر

مدير مركز گسترش معتقد است كه نگاهي عادلانه در تقسيم منابع دارند

جريان اميد بخشي فيلم‌هاي تجربي

گروه هنر و ادبيات

 محمد حميدي‌مقدم، مديرعامل جديد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در نخستين نشست رسانه‌اي خود با اهالي رسانه درباره مباحث مختلفي صحبت كرد. او در جمع خبرنگاران از انتشار شيوه‌نامه حمايتي جديد مركز گسترش خبر داد و گفت: براساس اين شيوه‌نامه، در تمامي حوزه‌هاي حمايتي نگاهي عادلانه در تقسيم منابع داريم. او همچنين با اشاره به اهميت مركز گسترش در نقشه سينماي ايران به گسترش قابليت مستندسازي اشاره كرده و درباره پنج جايگاه اصلي مركز گسترش گفت: اين مركز در وضعيت فعلي سينما از پايگاه‌هاي اصلي توليد فيلم مستند است. به لحاظ حضور در جشنواره‌هاي جهاني و توليد آثار قابل تامل، تنوع گونه‌ها و ژانرهاي متفاوت مستند و همچنين زير‌مجموعه‌هاي خارج از مستند و رئاليسم‌هاي اجتماعي، «مركز» قابليت بسياري دارد. مديرعامل جديد مركز همچنين در جمع خبرنگاران گفت كه يكي از برنامه‌هاي مهم مركز گسترش، راه‌اندازي خانه‌هاي مستند در مراكز استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور است تا با وجود اين خانه‌ها، اشتياق مستندسازان و علاقه‌مندان فيلم مستند در شهرستان‌ها را پوشش دهد.

بحث قديمي پيرامون وضعيت فيلم لاله در اين جلسه مطرح شد كه حميدي مقدم معتقد بود از سال 97 با تصويب هيات امناي مركز و با تعيين مديريت پروژه توسط آقاي رضاداد اين موضوع بررسي شد كه آيا راه برون‌رفتي وجود دارد يا خير؟ وي گفت خوشبختانه با جلسات متعدد و برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته و كارشناسي‌هاي بي‌شمار، در سال 98 توليد اين پروژه دوباره آغاز شد. تيمي با تهيه‌كنندگي تورج منصوري گردهم آمدند و چند روز پيش فيلمبرداري بخش‌هاي باقيمانده پروژه انجام شد. اكنون فيلم «لاله» روي ميز تدوين است. اميدواريم در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشد.»

از نظر مدير جديد با توجه به تكراري شدن بسياري از موضوعات در ژانرهاي مشابه، لازم بود «مركز» جريان‌سازي در اين مسير داشته باشد كه البته اين جريان با سلايق مختلف قابل تغيير است. او گفت: عنوان فيلم تجربي براي فيلمسازان كوتاه و بلند اميدبخش است. مركز مي‌خواهد اين نگاه حمايتي را براي رشد افكار ايجاد كند و اين موازي‌كاري نيست، چون ما نگاه خودمان را داريم. براي ما ويژگي هنري كار مهم است. ممكن است فيلمنامه‌اي در مراكز ديگر رد شده باشد، اما «مركز» آن را كشف كرده و نتيجه خوبي هم از توليد آن فيلم داشته باشد.

حميدي‌مقدم درباره چگونگي ارتباط ميان مركز گسترش و گروه هنر و تجربه حميدي مقدم توضيح داد: «گروه سينمايي هنر و تجربه ايرانيان يك موسسه مستقل و در ارتباط مستقيم با سازمان سينمايي است و «مركز» به عنوان ناظر مالي بين سازمان سينمايي و هنر و تجربه قرار گرفته است. گروه هنر و تجربه ايرانيان در بحث اكران مستقل عمل مي‌كند و اينكه در آينده چه برنامه‌هايي دارند، در حيطه وظايف خودشان است. در مجموع مي‌توان اين‌گونه بيان كرد كه هنر و تجربه در بحث اكران فعاليت دارد، اما توليد فيلم تجربي در مركز گسترش شكل مي‌گيرد.» همچنين در بخشي از نشست مشخص شد كه برپايي اين دوره‌ جشنواره سينما حقيقت در پرديس سينمايي چارسو خواهد بود و امسال محل جشنواره تغيير نخواهد كرد، اما قطعا در شكل برگزاري فرمت‌هاي جديدي را ارايه خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون