• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4490 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۴ مهر

در بازي‌هاي مقدماتي يورو چه گذشت؟

از زشتي راسيسم تا زيبايي صعود

سامان سعادت

 

 

بازي‌هاي مقدماتي يورو 2020 به حساس‌ترين ايستگاه‌هاي خودش رسيد و اين تورنمنت در حال شناختن اولين تيم‌هايي است كه جواز حضور در آن را پيدا مي‌كنند. پيش‌تر تيم‌هاي بلژيك و ايتاليا صعودشان را قطعي كرده بودند و در شب‌هاي اخير تيم‌هاي اوكراين، روسيه و لهستان در مسير رسيدن به ومبلي قرار گرفته‌اند. يورو 2020 ميزباني متمركز ندارد و تنها سه بازي پاياني در مرحله نيمه‌نهايي و فينال در ومبلي برگزار مي‌شود. تا اواخر آبان تكليف تمام تيم‌هاي صعودكننده به مرحله نهايي يورو 2020 از مرحله مقدماتي مشخص خواهد شد.

در گروه اول انگليس در ديداري مهم مقابل بلغارستان با 6 گل اين تيم را در زمين حريف شكست داد. در اين ديدار رحيم استرلينگ مورد حمله نژادپرستانه هواداران بلغار قرار گرفت و موج نژادپرستي‌هاي فوتبال اروپا، از غرب به شرق كشيده شد. انگليس مي‌توانست اين شانس را داشته باشد تا در پايان اين بازي جشن صعود به يورو هم برگزار كند، اما پيروزي دو بر صفر كوزوو مقابل مونته‌نگرو قطعي شدن صعود سه‌شير را به تعويق انداخت. كوزوو براي اولين‌بار است كه در مقدماتي يورو حاضر مي‌شود و اگر شانس با آنها يار باشد، شايد به مسابقات يورو برسند. در بازي‌هاي مهم گروه دوم مسابقات، اوكراين در كي‌يف دو بر يك از سد پرتغال گذشت تا جواز صعود به يورو را كسب كند. اين تيم با عملكرد خيره‌كننده‌اش بدون شكست و با تنها يك تساوي از هفت بازي صدرنشين شده است. پرتغال در بازي رفت موفق شده بود، اين تيم را در خانه با تساوي بدون گل متوقف كند.

صربستان در ديگر بازي دوشنبه‌شب اين گروه موفق شد دو بر يك از سد ليتواني عبور كند. در حساس‌ترين بازي گروه هشتم مسابقات، فرانسه و تركيه در پاريس به مصاف هم رفتند و شاهد يكي از جذاب‌ترين مسابقات اين مرحله از اين دو تيم بوديم. در حالي كه فرانسه مالك توپ و ميدان بود و موقعيت‌هايي زيادي هم روي دروازه ترك‌ها خلق كرد، باز هم موفق به عبور از سد اين تيم نشد. اولويه ژيرو در دقيقه 76 و تنها 4 دقيقه پس از اينكه به زمين آمده بود روي پاس آنتوان گريزمن موفق شد دروازه تركيه را باز كند، اما تركيه‌اي‌ها كه بعد از باز شدن دروازه‌شان بي‌محابا به سمت دروازه فرانسه حمله‌ور شدند، در دقيقه 82 توسط آيهان روي پاس هاكان چالهان اوغلو به گل تساوي‌بخش رسيدند. ايسلند دو بر صفر از سد آندورا گذشت تا صعود تيم‌هاي فرانسه و تركيه با 19 امتياز به يورو قطعي نشود و ايسلند 15 امتيازي مانع از قطعي شدن صعود اين دو تيم شد. ايسلند بايد در بازي بعد تركيه را شكست بدهد و چشم‌انتظار اين باشد تا آندورا در روز آخر براي آنها معجزه كند و تركيه را از پيش‌رو بردارد يا يك تساوي براي‌شان به ارمغان بياورد. آلباني دوشنبه‌شب موفق شد آندورا را چهار بر صفر شكست بدهد و 12 امتيازي بشود. بازيكنان تيم ملي تركيه در پايان اين بازي هيجان‌بخش نزد هواداران‌شان رفتند و همگي با هم به احترام ارتش اين كشور سلام نظامي دادند. اين سلام‌هاي نظامي ممكن است براي تركيه‌اي‌ها دردسرساز شود و يوفا با جريمه‌اي سنگين آنها را از اين كار پشيمان كند. يكشنبه شب و در گروه نهم مسابقات، بلژيك كه صعودش را قطعي كرده بود مقابل قزاقستان صف‌آرايي كرد و موفق شد با نتيجه دو بر صفر از سد اين تيم عبور كند تا آماري خيره‌كننده از خود برجاي بگذارد. بلژيك از 8 بازي خود 24 امتياز كسب كرده و با 30 گل زده و تنها يك گل خورده، بهترين تفاضل گل مسابقات انتخابي را به نام شياطين سرخ اروپا ثبت كرده است. اما اتفاق مهم يكشنبه، برتري پنج بر صفر روسيه در خانه قبرس بود. ميزبان جام جهاني 2018 روسيه موفق شد با گلزني دنيس چريشف، اوزدوئف، الكساندر گولووين و آرتم ژيوبا قبرس را در هم بكوبد و به عنوان چهارمين تيم، راهي يورو 2020 بشود. روسيه از 8 بازي 21 امتيازي شد و تنها ديدار مقابل بلژيك را با شكست پشت سر گذاشته است. روس‌ها شنبه 25 آبان ميزبان بلژيك خواهند بود و اميدوارند با پيروزي مقابل اين تيم عنوان سرگروهي را هم از آن خود كنند، اما نبايد فراموش كرد كه بلژيك اول فروردين امسال با نتيجه سه بر يك از روسيه عبور كرد و تيمي در حد مدعي قهرمان يورو 2020 است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون