• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4493 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر

گزارش رويترز از ويديوي ساختگي كه در آن ترامپ رسانه‌ها را به رگبار مي‌بندد

رويارويي آقاي رييس‌جمهور با روزنامه‌نگاران

نويسنده: ريچ مك كي / استيو هولند ترجمه و تنظيم: فريده وكيلي

انجمن خبرنگاران كاخ سفيد ويديوي ساختگي را كه در آن دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در جمع هواداران خود در مقر فلوريدا در حال قتل‌عام اعضاي رسانه‌هاي خبري و فعالان سياسي نشان مي‌دهد، محكوم كرد.

اخبار اين ويديو ابتدا توسط «نيويورك‌تايمز» گزارش شد كه مي‌گفت آن را از كسي كه در گردهمايي سه روزه هفته گذشته ترامپ در ميامي شركت كرده بود به دست آورده و يك ويديو از آن گرفته است؛ ويديويي كه تايمز درباره آن مي‌گويد: «بخش‌هايي از اين ويديو در سال 2018 در يوتيوپ نشان داده شده است». اين فيلم ساختگي سر ترامپ را روي بدن مردي نشان مي‌دهد كه كت و شلواري با راه‌هاي باريك به تن دارد و در داخل كليسايي به ‌نام «كليساي اخبار جعلي» با اسلحه خود شروع به تيراندازي مي‌كند. خادمان كليسا هر يك با لوگوي يكي از خبرگزاري‌ها يا چهره‌هاي مخالفان سياسي يا منتقدان رييس‌جمهور قابل تشخيص هستند و در معرض اين تيراندازي قرار دارند؛ اين ويديو استعاره‌اي است از وضعيت رابطه ترامپ با رسانه‌هاي امريكا و رفتارش با آنها.

پس از انتشار اين ويديو جاناتان كارل، رييس انجمن خبرنگاران در بيانيه‌اي گفت: «ما قبلا به رييس‌جمهور گفته بوديم كه صحبت‌هاي او مي‌تواند موجب برانگيختن خشونت شود. ما اكنون با او و همه كساني كه در ارتباط با اين كنفرانس بودند، تماس مي‌گيريم تا اين ويديو را محكوم كنند و تصريح كنند كه خشونت در جامعه ما جايي ندارد.»

اما اين ويديو همچنان در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود و هنوز نسخه كامل آن به دست «رويترز» نرسيده است. كمي بعد از انتشار اين ويديو گروه فعالان سياسي ميزبان و ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي برنامه‌اي كه ترامپ در آن شركت كرده و «تقدم امريكايي» نام دارد، خشونت اعمال شده در اين ويديو را محكوم مي‌كند. اين گروه در بيانيه خود مي‌گويد كه در حال تحقيق درباره نحوه نمايش اين ويديو است و در توييتر هم تاكيد مي‌كند: «از وجود اين ويديو اطلاعي نداشتند و آن را تاييد نمي‌كنند».

آنها همچنين مي‌گويند كه اين ويديو توسط هر نهادي ديده شده يا تحريم شده باشد مورد تاييد نيست و اضافه مي‌كنند كه ويديو در اتاقي خصوصي نمايش داده شده است.

جالب‌ترين واكنش از جانب ترامپ و كاخ سفيد است؛ استفاني گريشام سخنگوي كاخ سفيد هم در يك پست توييتري نوشت كه ترامپ هنوز اين ويديو را نديده است، بعدا آن را خواهد ديد، ولي «بر اساس آنچه شنيده است» آن را محكوم مي‌كند.اما برخلاف اين واكنش كاخ سفيد قانونگذاران دموكرات به ‌شدت به نماينده كاخ سفيد و مسوول كميته فني، فرانك پالون مي‌تازند و اين ويديو را شرم‌آور توصيف مي‌كنند و ترامپ را به دليل «تشويق صداي افراط‌گرايان» براي جلب حمايت بيشتر در انتخابات آينده مورد انتقاد شديد قرار مي‌دهند.سناتور مارك وارنر ضمن ابراز ناخرسندي مي‌گويد: «اين حادثه ناراحت‌كننده بود ولي غيرمنتظره نبود. ترامپ از همان ابتدا حمايت خود را از زواياي تاريك اينترنت نشان داده است. او به دفتر كار خود به جاي چالش‌هاي واقعي در شبكه‌هاي اجتماعي اجازه رشد اينترنت مسموم را داده است.»آيا كسي واقعا باور مي‌كند كه رييس‌جمهور دونالد ترامپ «به ‌شدت» اين ويديو ساختگي را محكوم ‌كند. بر اساس گفته‌هاي معاون مطبوعاتي كاخ سفيد، استفاني گريشام، دونالد ترامپ بر اساس شنيده‌ها اين ويديو را محكوم كرده است. او چه چيزي را ممكن است شنيده باشد و چه چيزي را نديده باشد؟ چرا ما بايد باور كنيم كه او اين خشونت‌هاي بيمارگونه را تقبيح مي‌كند؟

نكته اول آنكه معاون مطبوعاتي كاخ سفيد از جانب آقاي ترامپ در توييتي غيرمعمول اين ويديو را محكوم مي‌كند. اما چرا ترامپ كه مدام در توييتر است و مشغول توييت كردن، خودش اين جملات را توييت نمي‌كند و آن را توسط دستيارش اعلام مي‌كند؟ آيا بايد باور كنيم كه او وقت تماشاي آن را نداشته است يا بيشتر مشغول توييت كردن درباره موضوعات ملي و بين‌المللي بوده تا موضوع اين ويديو؟

اين همان رييس‌جمهوري است كه در هر لحظه از وقت آزاد خود سراغ شبكه‌هاي خبري كابلي مي‌رود؛ رييس‌جمهوري كه تنها در يك روز ده‌ها توييت درباره ده‌ها موضوع ارسال مي‌كند؛ رييس‌جمهوري كه روز دوشنبه از خواب بيدار مي‌شود و در برنامه كاري فشرده خود فرصت مي‌كند از رقص معاون مطبوعاتي سابق خود با ستارگان سينما در توييتر حمايت كند.

نويسنده و تحليلگر ليبرال، جود لگام در پاسخ به بيانيه معاون مطبوعاتي ترامپ مي‌‌گويد: «اگر او مي‌خواست محكوم كند مي‌توانست، همه اينها چراغ سبزي‌ است به طرفداران خود. بنا بر گزارش روزنامه تايمز، طراحي اين ويديو، كشتار روزنامه‌نگاران و منتقدان توسط رييس‌جمهور ترامپ... همه بخشي از تحريكات شبكه هرز و بي‌قاعده جناح راست است كه خط آن مستقيم به كاخ سفيد مرتبط است.»

نكته دوم اينكه ترامپ رييس‌جمهوري است كه روزنامه‌نگاران را تفاله، دروغگو و دشمن مردم مي‌خواند، در مقابل تهديد، حمله و كشتار آنها سابقه سكوت بي‌شرمانه‌اي دارد، بنابراين چرا ما بايد باور كنيم كه ترامپ با ويديو ساختگي و خشونت‌بار از اين نوع مشكل دارد؟

رفتارهاي او عواقب خشونت‌باري هم دارد. در سال 2018 گزارش شده است كه يك مرد از ميشيگان 22 بار به سي‌ان‌ان زنگ مي‌زند و مي‌گويد: «خبرگزاري كذب. همه شما را به رگبار خواهم بست.» روز بعد ترامپ نه تنها اين تهديد عليه سي‌ان‌ان و روزنامه‌نگاران آن را محكوم نمي‌كند، بلكه در توييتي ديگر به «سي‌ان‌ان» به عنوان خبرگزاري كذب حمله مي‌كند.تايمز درباره اين رفتارهاي ترامپ با رسانه‌ها در گزارش مربوط به همين ويديو مي‌نويسد: «ظاهرا صحنه‌هايي از كمدي سياه سال 2014، «مردان پادشاه: سرويس مخفي» در اين فيلم تدوين شده است.

ترانه «پرنده آزاد» از لينرد اسكينرد كه در سراسر فيلم شنيده مي‌شود، به درستي به عنوان موزيك متن فيلم انتخاب شده است اما به گفته سخنگوي گروه موسيقي يا مدير برنامه آن، راس شيلينگ، بدون اطلاع آنان بوده است. شيلينگ در ايميلي مي‌گويد، ما يقين داريم كه كسي خشونت و تمسخر ارايه شده در آن ويديو را ناديده نمي‌گيرد.

به هرحال ترامپ مكررا در اظهارنظرهاي خود رسانه‌ها را «دشمن مردم» خوانده است و منتقدان نيز اعلام كرده‌اند كه اين مي‌تواند موجب برانگيختن خشونت عليه روزنامه‌نگاران شود و حالا چه ترامپ به اين ويديو واكنش نشان دهد يا ندهد، بايد اين هشدارها را جدي بگيريم و فراموش نكنيم همين سال گذشته يك فرد مسلح در مرگبار‌ترين حمله به روزنامه‌نگاران در تاريخ امريكا در دفتر روزنامه «مريلند»، پنج نفر را به قتل رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون