• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4493 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر

امارات به چرخه بانكي با ايران بازگشت؟

آزاد شدن پول بلوكه شده ايران در امارات

خبرگزاري خانه ملت روز گذشته در خروجي سايت خود خبري مبني بر گشايش مراودات مالي در رابطه ايران و امارات قرار داد. بر اساس اين خبر به نقل از اكبر تركي، نماينده مجلس عنوان شده كه امارات حدود 700 ميليون دلار از ارزهاي بلوكه شده كشور را براي ادامه‌دار شدن رابطه مالي خود با ايران، برگردانده است. تركي معتقد است امارات دنباله‌رو سياست‌هاي عربستان و امريكا در تحريم ايران بوده كه بعد از گذشت مدتي تصميم گرفته حساب خود را از اين دو كشور جدا كند. او در اين خصوص گفت: «اماراتي‌ها نيز فهميده‌اند كه در اين مقطع غربي‌ها و عربستان نمي‌توانند امنيت اين كشور را تامين كنند.»

بخش ديگري از سخنان تركي به ناامني‌هاي ايجاد شده در منطقه خليج‌فارس و نقش امارات در ارايه خدمات مالي امن اختصاص داشت. به گفته اين نماينده مجلس امارات خود را سوييس خاورميانه معرفي مي‌كند اما تجارت، بانكداري، انرژي و هواپيمايي اين كشور وابسته به امنيت است و مي‌داند در صورت نبود امنيت نمي‌تواند كاري كند. به همين دليل است كه اين كشور تصميم به تغيير رويه خود در قبال ايران گرفت.

سال 96 خبرهايي دال بر تغيير رويه امارات با تجار ايراني منتشر شد. در اين خبرها آمده بود كه اين كشور شيخ‌نشين جلوي فعاليت بازرگانان ايراني را گرفته است. به گونه‌اي كه صرافي‌هايي كه قبلا با ايران همكاري داشتند‌‌، تعطيل كرده و بانك‌هاي خود را نيز از همكاري با ايران منع كرده‌ است. مسوولان اقتصادي و وزارت خارجه ايران نيز به اين اتفاق واكنش نشان دادند و آن را محكوم كردند. بهمن ماه سال گذشته، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه رويكرد اماراتي‌ها را اشتباه‌هاي سياسي و راهبردي مسوولان آن خواند كه باعث مي‌شود اين كشور وارد يك مرحله برخورد غيرقابل قبول با ايران شود. ظريف ضمن انتقاد بسيار تند از شيخ‌نشينان اماراتي دولت اين كشور را شايسته برخوردهاي سياسي دانست. رفتارهاي امارات با ايران در حالي است كه تراز تجاري دو كشور نشان مي‌دهد كه اين كشور تا قبل از تحريم‌ها حدود 30 ميليارد دلار با ايران مراودات تجاري-مالي داشته است. به گفته مسعود دانشمند، رييس خانه اقتصاد ايران «تا قبل از تحريم‌ها حجم مبادلات تجاري ايران با امارات 30 ميليارد دلار بود كه به 10 ميليارد دلار رسيده است. در صورت تغيير رويه امارات پيش‌بيني مي‌شود كه حجم تجارت اين دو كشور به 20 تا 25 ميليارد دلار برسد.»دانشمند در قسمت ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اين موضوع كه اماراتي‌ها نيز پس از كنار كشيدن عربستان از همراهي با امريكا در خصوص تحريم‌هاي ايران‌، سعي در بهبود آينده همكاري با كشور هستند، گفت: «در آينده‌اي نزديك اين كشور به تجار شناسنامه‌دار ايراني اجازه مبادله خواهد داد.»فرشيد فرزانگان، رييس اتاق بازرگاني مشترك ايران و امارات پس از مشاهده تغيير رويه اماراتي‌ها ضمن اينكه اين كشور راه درستي را براي احياي اقتصاد خود انتخاب كرده، گفت: «تا چندي پيش امارات حاضر نبود با ايران همكاري داشته باشد ولي اكنون فضاي همكاري آرام شده و تجار كم‌كم به سمت امارات رفته‌اند.» پس از كش و قوس‌هاي فراوان و انتقاد از عملكرد اماراتي‌ها در خصوص تجارت و مراوده با ايران، چندي پيش حسن حسيني، نماينده مجلس ضمن اشاره به اين موضوع كه بازار ايران براي اماراتي‌ها سوددهي دارد، گفت: «امارات براي از دست ندادن بازار بزرگ و سودآور ايران بايد اجازه دهد انتقال ارز از طريق صرافي‌هاي ايراني در اين كشور انجام شود.» به نظر مي‌رسد با دور شدن عربستان به عنوان مهم‌ترين متحد امريكا در اجراي هر چه بهتر تحريم‌ها عليه ايران، همچنين ناامني در خليج‌فارس به عنوان مهم‌ترين آبراهه انتقال نفت در خاورميانه،
امارات نيز به اين نتيجه رسيده كه بايد به جاي مقابله راه تعامل را در پيش بگيرد، چراكه اولا بازار ايران سوددهي و پتانسيل بالايي دارد و ثانيا تجار ايراني مي‌توانند تا 25 ميليارد دلار با اين كشور مراوده تجاري داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون