• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4497 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ آبان

در تريبون نماز جمعه مطرح شد

از نصيحت ابوترابي‌فرد تا حملات تند علم‌الهدي

روز گذشته نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد اقامه شد. ابوترابي‌فرد كه در زمره خطباي معتدل شناخته مي‌شود در خطبه‌هاي ديروزش به مساله لزوم شنيدن نقد و انتقادات پرداخت. او گفت: «نصيحت و انتقاد متقابل از ويژگي‌هاي برجسته انسان‌هاي تربيت‌يافته در مدرسه دين است. انسان منتقد بايد با قلبي لبريز از محبت در مقام خيرخواهي باشد نه در مقام مچ‌گيري، اگر ديديد جامعه در اين حوزه در معرض آسيب است، بدانيد انسان‌هاي آراسته به ايمان به رسالت خود به عنوان ناصح توجه نكردند.» او ادامه داد: «نصيحت زمامداران، مديران و مسوولان مومن و دلسوز براي مردم و نصيحت آحاد جامعه علمي و دانشگاهي اهل نظر و اهل فكر براي زمامداران امر بسيار مهم است و اين مسير راه پيامبر اعظم (ص) و مسير سعادت جامعه است.» صحبت‌هاي ابوترابي‌فرد به امر به معروف و نهي از منكر نيز رسيد و گفت: «امر به معروف و نهي از منكر از نصيحت سرچشمه مي‌گيرد. امام حسين عليه‌السلام چون ناصح هستند، نمي‌توانند در برابر انحراف جامعه بي‌تفاوت باشند. نظام اسلامي نيز نمي‌تواند در برابر امت اسلام و ملت ايران بي‌تفاوت باشد.» او ادامه داد: «رابطه زمامداران و مردم بايد براساس نصيحت متقابل استوار باشد، مردم از سر خيرخواهي، زمامداران را نصيحت و معايب آنان را گوشزد كنند و زمامداران نيز خود را مصون از خطا نيابند و پذيراي نصيحت و انتقاد باشند. جامعه‌اي كه اهل نقد عالمانه و منصفانه نيست و نصيحت‌كنندگان و منتقد‌كنندگان را دوست ندارد راه به سعادت نمي‌برد.

خطيب موقت نمازجمعه تهران همچنين گفت: «صداي دانشگاهيان به ويژه دانشجويان شنيده شود و اجازه دهيم تشكل‌هاي دانشجويي، نقطه‌نظرات خود را در مورد مسائل كشور در حضور روساي محترم قوا مطرح كنند. اين درسي است كه از آغاز انقلاب از سكاندار هوشمند انقلاب آموخته‌ايم.» البته صحبت‌هاي ابوترابي‌فرد فقط به مساله نصيحت و امر به معروف و نهي از منكر ختم نشد و پاي اختلاف‌نظر‌ها درباره تعامل و تقابل با جهان نيز به ميان آمد و گفت: «اين سخن كه عده‌اي بر تعامل سازنده با دنيا و عده‌اي بر تقابل مستمر با جهان تاكيد دارند قرين به انصاف نيست. اينجانب يك چهره عالم و متعهد و سياستمدار را نمي‌شناسم كه معتقد به تقابل مستمر با جهان در مقابل نگاه تعامل سازنده با دنيا باشد. چگونه در نهاد علم و دانشگاه، اين سخن قابل طرح است؟» او ادامه داد: «تقويت روابط سازنده با كشورهاي غيرمتخاصم و بهره‌گيري از روابط براي افزايش توان ملي از ديگر بندهاي چشم‌انداز بيست ساله است، راهبرد ما، مقابله با افزون‌خواهي و اقدام متجاوزانه در روابط خارجي است. بايد مقابل دشمن ايستاد و از حضور امريكا در منطقه جلوگيري كرد كه موجب ارتقاي‌ امنيت و اقتدار ملت ايران و اسلام است.»

ابوترابي‌فرد همچنين گفت: «امروز عامل بازدارنده امريكا از تعرض به جغرافياي ايران اسلامي قدرت دفاعي پرافتخار، جبهه مقتدر مقاومت اسلامي، وحدت و انسجام ملي ملت ايران است، اين از انديشه سياسي الهي امام بزرگوار و منطق علمي و عقلاني و وحياني رهبر معظم انقلاب الهام گرفته است. امريكا و رژيم صهيونيستي و كشورهاي همسو با آنها فقط يك زبان را مي‌فهمند و آن زبان قدرت است.»

 

بازهم حمله به دولت از تريبون مشهد

آيت‌الله علم‌الهدي امام جمعه مشهد كه در صف منتقدان جدي دولت محسوب مي‌شود روز گذشته
بار ديگر پيكان انتقاداتش را به سمت حسن روحاني گرفت. او از يك‌‌سو مساله برجام و از سوي ديگر
با اشاره به صحبت‌هاي اخير رييس‌جمهور درباره صلح امام حسن (ع) انتقاداتي را نسبت به اين سخن مطرح كرد. علم‌الهدي گفت: «يك عده در اين جامعه هستند و معتقد نيستند كه دين مي‌تواند جامعه را اداره كند. خصوصيت بعدي استقلال همه‌جانبه كشور است. امروز بايد به استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي جامعه خودمان پايبند باشيم تا خاصيت جامعه انقلابي پيامبر را پيدا كنيم. امروز روزي نيست كه به قراردادي به نام برجام كه با دشمن بستيم افتخار كنيم و بگوييم به ما احترام مي‌گذارند. هيچ كس روي كره‌زمين شما را به خاطر برجام احترام نمي‌كند. اگر احترام مي‌كنند به خاطر جرات شماست و به خاطر اينكه توانستيد پهپاد امريكايي را بزنيد شما را احترام مي‌كنند.» علم‌الهدي در ادامه خطاب به دولت گفت: «براي اينكه كشتي انگليسي را توانستيد بگيريد شما را احترام مي‌كنند نه به خاطر برجام. كسي به خاطر برجام شما را احترام نكرده است. رهبري فرمودند اگر جمهوري اسلامي و مديران جامعه شاه‌سلطان‌حسن‌ها شود و مديران و مسوولان ذليل كه جرات و جسارت ندارند و احساس قدرت نمي‌كنند (روي كار بيايند) اگر كار جمهوري اسلامي به اينجا برسد كار جمهوري اسلامي تمام خواهد شد. پيغمبر ما جامعه اسلامي داشته است. بچه‌هاي مردم شهيد شدند براي اينكه جامعه‌اي مثل امت پيامبر درست كنيم و در برابر دشمن حساسيت داشته باشيم نه وادادگي.»

او با اشاره به ضرورت حساسيت در برابر دشمن گفت: «وقتي لشكر ده ‌هزار نفره جنگ احزاب آمدند، در برابر دشمن حساسيت داشتند. حال ما بگوييم جز با دست دادن با آنها اقتصاد پيش نمي‌رود. چهل سال مقاومت كرديم آخرش اين‌گونه حرف بزنيم؟ در جامعه انقلابي تقواي ديني و سياسي در جامعه مهم است. مقتضاي تقواي ديني و سياسي اين است كه هر تهديد سياسي نسبت به سيره پيامبر داريم آن را با نظر خود تطبيق نكنيم، بلكه واقعيت را تحليل كنيم. اين اشتباه است كه بگوييم صبر امام رضا(ع) در جريان مامون صلح با مامون بود اين جنگ با مامون بود. اين عزيزان مطالعه كنند و نظر خود را به مردم نگويند.» او همچنين در پاسخ به اين جمله روحاني كه گفته بود اگر تندروها در زمان
امام رضا(ع) بودند عليه او تظاهرات مي‌كردند، گفت: «امام رضا(ع) خشم مي‌كنند از اينكه ولايتعهدي
امام رضا(ع) را اين‌گونه بيان كنيد. مطالعه كنيد و بعد با مردم حرف بزنيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون