• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4497 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ آبان

دومين سخنراني نصرالله در مورد اعتراضات لبنان

حزب‌الله هيچ‌گاه معترضان را تهديد نكرده است

«سيد حسن نصرالله»، دبيركل حزب‌الله لبنان روز گذشته در مورد تحولات لبنان و اعتراضات اخير در اين كشور سخنراني كرد. به گزارش فارس، سيد حسن نصرالله در ابتداي سخنراني خود گفت كه كما اينكه پيش‌تر گفته بوديم، اعتراضات در لبنان، تحركات مردمي فرافرقه‌اي و فرامنطقه‌اي و بيانگر دردهاي مردم است. او گفت: همه مسووليت دارند كه مسالمت‌آميز بودن اين تحركات و اعتراض‌ها را حفظ كنند. سيد حسن نصرالله گفت: آنچه در روزهاي اول اعتراض‌ها در لبنان رخ داد، دستاوردهاي مثبت زيادي به همراه داشت.

دبيركل حزب‌الله گفت: اگر مقاومت اسلامي لبنان تصميم به ورود به اين اعتراض‌ها مي‌گرفت، اين اعتراض‌ها مسير ديگري به خود مي‌گرفت ولي مصلحت اين اعتراض‌ها در اين بود كه به دور از احزاب سياسي باشد.

سيد حسن نصرالله از پوشش رسانه‌اي اعتراض‌هاي لبنان از سوي رسانه‌هاي عربي در خليج فارس انتقاد كرد و گفت: برخي بوق‌ها و رسانه‌هاي عربي از روز اول تلاش كردند كه اين مساله را القا كنند كه دبيركل حزب‌الله لبنان معترضان را «تهديد» كرده است.

او در ادامه گفت: «ما از معترضان در لبنان خواستيم كه به احزاب اجازه ندهند بر موج اعتراض‌هاي مردمي سوار شده و از آن‌ سوءاستفاده كنند.» سيد حسن نصرالله گفت كه اعتراض‌هاي اخير در لبنان باعث شد مسوولان لبناني در دولت، اجراي وعده‌هاي خود را آغاز كنند.

او گفت كه يكي از دستاوردهاي مثبت اعتراض‌ها در لبنان كه بايد همه از آن صيانت و حفاظت كنند، اين است كه مساله بودجه در لبنان مساله كوچكي نيست، بلكه مساله بسيار مهمي است. سيد حسن نصرالله با بيان اينكه «سند اصلاحات دولت» با فشار اعتراض‌هاي مردمي صادر شد، گفت كه اين سند اولين گام رو به جلو دولت براي اصلاحات است. او ادامه داد: «در تاريخ دولت‌هاي لبنان سراغ ندارم كه اين همه تصميمات با جدول‌هاي زماني مشخص صادر شود. اين از دستاورد تحركات مردمي بود.»

دبيركل حزب‌الله لبنان گفت: قانون استرداد اموال غصب و چپاول شده در سند اصلاحات دولت از مهم‌ترين تصميماتي است كه در اين سند آمده است. او گفت كه تحركات مردمي اخير نشان داد كه مردم لبنان اعتماد به نفس خود را ثابت كرده‌اند و دولت اين كشور مصمم است تصميم‌هاي گرفته شده را بر اساس جدول‌هاي زماني اعلام شده، اجرا كند. سيد حسن نصرالله گفت: بر اساس اطلاعات و داده‌هايي كه به دست آمده، برخي احزاب و قدرت‌هاي داخلي لبنان به دنبال تخريب تظاهرات هستند.

او همچنين توصيه كرد كه بايد خواسته‌هاي فقرا و بيكاران و معترضان تجميع شده و به اهدافي براي تحركات بعدي جهت تحقق اين خواسته‌ها تبديل شود. نصرالله همچنين از معترضان هر منطقه خواست براي خود سخنگويي انتخاب كرده و به ديدار «ميشل عون»، رييس‌جمهور لبنان بروند و تاكيد كرد اين به معناي تقاضا براي پايان دادن به اعتراضات نيست.

او در خصوص ايجاد خلأ قدرت در لبنان نيز هشدار داد و گفت: چنين خلئي مي‌تواند به هرج و مرج در اين كشور و فروپاشي منجر شود. او تاكيد كرد كه ما از كشور در برابر خلئي كه مي‌تواند به هرج و مرج و فروپاشي بينجامد، حفاظت مي‌كنيم. سيد حسن نصرالله گفت: خلأ قدرت، تنش و هرج و مرج در لبنان مي‌تواند منجر به بي‌ثباتي امنيتي شود. او گفت كه حزب‌الله لبنان با استعفاي دولت و برگزاري انتخابات زودهنگام موافق نيست.

او با بيان اينكه ما به دنبال حمايت از كشور در برابر خلأ قدرت هستيم تا منجر به فروپاشي نشود، اظهار داشت كه حزب‌الله از فاسدان حمايت نمي‌كند و عليه معترضان نيست. نصرالله تاكيد كرد: «ما با خون، مال و مقاومت سياسي از كشور و مردم خود دفاع مي‌كنيم. ما به دفاع از لبنان و پرداخت ماليات براي آن علاقه داريم.»

سيد حسن نصرالله در بخشي از سخنراني خود به نحوه تعامل نيروهاي امنيتي و ارتش لبنان با معترضان اشاره كرد و گفت كه ارتش موظف است از معترضان حمايت كند. دبيركل حزب‌الله لبنان به معترضان توصيه كرد كه با دولت مذاكره كنند، چراكه تظاهرات به‌تنهايي كافي نيست و نياز به قدرت اجرايي دارد. او گفت كه برخي نيروهاي سياسي و احزاب به دنبال سوار شدن به موج اعتراض‌ها در لبنان هستند. نصرالله تاكيد كرد: «من از اول كسي بودم كه گفتم تظاهرات در لبنان خودجوش است و توسط سفارت‌هاي خارجي ترتيب داده نشده است. حتي به برخي كه نگران بودند، گفتم كه در اين خصوص نگران نباشند.» او ادامه داد: «من نظريه وجود توطئه پيش از اعتراض‌هاي اخير را رد مي‌كنم ولي در روزهاي اخير اطلاعاتي كه به دست آمده است، نشان مي‌دهد كه لبنان در ليست كشورهايي قرار گرفته است كه به دنبال ضربه زدن به آنها هستند. از لبناني‌ها مي‌خواهم مقالات، تلويزيون‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي، ادبيات و تحريك‌هاي رسانه‌هاي عربي، خليجي و خارجي را ببينند.» سيد مقاومت لبنان با اشاره به برخي تحركات رژيم صهيونيستي در قبال اعتراضات لبنان گفت: «آنها لبناني‌هاي حاضر در اسراييل را به مرز لبنان مي‌آورند تا با معترضان ابراز همبستگي كنند. اين به چه معناست؟»

او تاكيد كرد: اين نگراني وجود دارد كه برخي به دنبال سوق دادن اعتراضات لبنان به سوي جنگ داخلي باشند و ببينيد كه اكنون در عراق چه مي‌گذرد؟ نصرالله با اشاره به اينكه برخي احزاب لبناني به اقدام نظامي امريكا عليه ايران و از بين رفتن محور مقاومت دل بسته بودند، گفت: اما اين اتفاق نيفتاد و امريكا در حال جمع كردن بساط خود از منطقه است، بنابراين اين افراد اكنون بايد روي چيز ديگري شرط‌بندي كنند.

او با بيان اينكه امريكا هرگز به ايران حمله نخواهد كرد، تاكيد كرد كه حزب‌الله بر اساس اطلاعاتي كه دارد، در اينكه تلاش‌هايي براي سوق دادن لبنان به جنگ داخلي وجود دارد، شك دارد. نصرالله همچنين از هواداران جنبش حزب‌الله خواست تا اعتراض‌ها را ترك كنند و آن را به كساني بسپارند كه به آن باور دارند و تاكيد كرد: «ما به باورهاي آنها احترام مي‌گذاريم.» دبيركل حزب‌الله لبنان افزود كه اگر از دل اعتراضات نتيجه مثبتي حاصل شود، حزب‌الله از آن حمايت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون