• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

راهپيمايي 13 آبان با حضور گسترده مردم برگزار شد

حواشي سياسي يك راهپيمايي ملي

راهپيمايي 13 آبان امسال هم به روال سال‌هاي گذشته با حضور مردم و با شعار «استكبارستيزي و مقاومت اسلامي، سرآغاز افول و فروپاشي امريكا» در شهرهاي مختلف كشور برگزار شد. پررنگ‌ترين شعار مردم در اين 13 آبان را مي‌توان مخالفت با رفتارهاي خصمانه امريكا دانست. آنها خواسته‌ها و اعتراض‌هاي‌شان را به روش‌هاي مختلفي از جمله سر دادن شعار عليه امريكا و اسراييل گرفته تا آتش زدن پرچم اين كشورها و قرائت بيانيه نشان دادند.

البته «آقاي دوربيني» هم مطابق معمول در مراسم حاضر بود و حالا علاوه ‌بر دوربين‌هاي خبرنگاران، سوژه دوربين گوشي‌هاي دانش‌آموزاني بود كه مي‌خواستند با او سلفي بگيرند. شركت‌كنندگان در راهپيمايي 13 آبان امسال، بن‌سلمان، وليعهد سعودي، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا و حمدبن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين را در زنداني كه ساخته بودند، به حبس كشيدند تا نشان دهند اين افراد به دليل اقداماتي كه انجام داده‌اند، مستوجب مجازاتند و شايد در عين حال مي‌خواستند نويد روزي را بدهند كه بالاخره آنها را پشت ميله‌هاي زندان خواهند ديد. مردم با در دست داشتن پلاكاردهاي مختلفي، بر نفي سازش با امريكا تاكيد كردند. آنها در اعتراض به سياست‌هاي دولت امريكا عليه ايران و مردم خاورميانه و جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين، پرچم آنها را با سر دادن شعار مرگ بر امريكا و مرگ بر اسراييل آتش زدند و در خيابان طالقاني تهران طوماري چندين متري امضا كردند تا به ‌وسيله آن نسبت به سياست‌هاي خصمانه امريكا و رژيم صهيونيستي اعلام انزجار كنند.

كنار خيل عظيم شركت‌كنندگان در راهپيمايي بزرگ 13 آبان اما بازهم تعداد اندكي بودند كه طبق معمول تلاش كردند از برگزاري اين مراسم براي اهداف جناحي خود استفاده كرده و حتي در حاشيه اين مراسم دست به تهديد و ارعاب مسوولان كشور بزنند. تعداد قليلي از شركت‌كنندگان كه خود را دانشجو معرفي مي‌كردند، در مراسم ديروز به ‌سراغ راهپيمايان رفته و مدعي بودند كه پيوستن ايران به FATF مخالف منافع ملي كشور است و ايران نبايد به اين سازوكار پولي- مالي بپيوندد. همزمان تصاويري از حواشي راهپيمايي 13 آبان شهر قم منتشر شده است كه براساس آن، عده‌اي اندك از حضار را نشان مي‌دهد كه با بلند كردن پلاكاردهايي مجددا پيام هشدارآميز «استخر فرح» را به رييس‌جمهوري يادآوري كردند. مردادماه سال گذشته بود كه عده‌اي از طلاب حوزه علميه قم، در تجمعي شعارهايي تهديدآميز عليه دولت و رييس‌جمهوري سر دادند و مدعي شدند همان‌طور كه آيت‌الله در استخر خفه شد، سرنوشتي مشابه در انتظار حسن روحاني خواهد بود. همان زمان هم اين شعار با واكنش‌هاي فراواني مواجه شد و مورد انتقاد جدي قرار گرفت. اما ظاهرا اين گروه خاص، عزمي بر پايان دادن به اين رفتارهاي پرحاشيه و تهديدآميز خود ندارند و بار ديگر فضاي راهپيمايي 13 آبان را به فضايي براي تهديد و ارعاب تبديل كردند. آنها اين‌بار با پلاكاردهايي حاوي «اي مدعي بهشت برجام، استخر فرح تو را سرانجام»، «اينكه مي‌گه رفراندوم، دروغ مي‌گه به مردم» و «معاون كلانتر دروغ مي‌گه به رهبر» به توهين عليه رييس‌جمهوري قانوني كشور و تهديد او به مرگ و البته اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري پرداختند. عكس‌هاي اين افراد بلافاصله در فضاي مجازي دست به دست شد تا اهداف جناحي گروهي خاص، پيام اصلي راهپيمايي 13 آبان را به حاشيه برده و بر طبل تفرقه و توهين بكوبد.

با وجود اين حواشي اما مراسم 13 آبان امسال مثل سال‌هاي گذشته باشكوه برگزار شد و مسوولان در شهرهاي مختلف كشور و در مراسم‌هاي متفاوتي به سخنراني درباره اين روز كه به‌ گفته اسحاق جهانگيري «۱۳ آبان براي ملت بزرگ ايران روزي مهم، سرنوشت‌ساز و تاثيرگذار است»، پرداختند. معاون اول رييس‌جمهوري در آيين نكوداشت روز ملي بيمه سلامت، با بيان اينكه امريكايي‌ها در سيزدهم آبان‌ماه سال گذشته بازگشت شديدتر تحريم‌هاي خود عليه ايران را اعلام كردند، گفت: «امروز يك سال از تحريم‌هاي شديدي كه امريكايي‌ها عليه ملت ايران اعمال كردند، مي‌گذرد؛ قاعدتا براي امريكايي‌ها هم ۱۳ آبان روز مهمي بود كه تلاش كردند ترتيبات تحريم‌هاي اخير خود را طوري عملي كنند كه در مقابله با اين روز قرار بگيرد.» جهانگيري 13 آبان را روز «استكبارستيزي» مي‌داند و معتقد است كه «۱۳ آبان واقعا يادآور استقلال‌طلبي ملت ايران است.»

آنچه در ادامه مي‌خوانيد سرخط مهم‌ترين بخش‌هاي سخنراني بعضي مسوولان كشور است كه روز گذشته و در مراسم گراميداشت سالروز 13 آبان در تهران و شهرستان‌ها مطرح شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون