• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

بهروز بنيادي، نماينده اصلاح‌طلب مجلس:

فعلا به «اف‌اي‌تي‌اف» بپيونديم مشكلي بود خارج مي‌شويم

يك نماينده اصلاح‌طلب مجلس گفته است: «بعضي مي‌گويند آيا تضمين داده مي‌شود كه پس از پيوستن به FATF مشكلات اقتصادي مرتفع شود؟! همچنان كه اين مساله در مورد برجام هم بود كه آيا كسي مي‌تواند تضمين دهد كه اين مسائل حل شود! قطعا اين‌گونه نيست و هيچ‌كس نمي‌تواند اين تضمين را بدهد و حال آنكه اين موضوع، خود بحث و چالشي شده كه بين تصميم‌گيرندگان كشور به وجود آمده است.» بهروز بنيادي، نماينده مردم كاشمر و ازجمله اعضاي شوراي مركزي فراكسيون اميد مجلس با تاكيد بر ضرورت اعلام نظرات نهادهاي تصميم‌گير در بحث تعيين‌تكليف لوايح چهارگانه FATF ازجمله مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته است: «خوشبختانه با وجود فضاي مجازي و فعاليت افراد مختلف، صاحب‌نظران و روشنفكران در اين فضا ما به جاهاي خوبي رسيديم. در بحث FATF هم مباحث بسياري مطرح شده و از زواياي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است؛ چه در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس و چه در ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط ازجمله دولت و مجمع تشخيص مصلحت نظام.»

اين نماينده مجلس كه با ايلنا گفت‌وگو مي‌كرد، ادامه داد: «در بعضي مباحث بايد محرمانگي حفظ شود. شايد نكاتي مربوط به امنيت ملي يا مباحث نظامي كشور مطرح باشد كه نمي‌شود در رسانه‌هاي عمومي يا جمع عمومي مطرح شود. قاعدتا درباره FATF همچنين محدوديت‌هايي وجود دارد. يا آنجا كه اختلاف‌نظر است شايد بخشي از آن به مباحث امنيت ملي و مباحث نظامي و آسيب‌هايي بازگردد كه ممكن است به دنبال پيوستن ما به FATF بروز كند.» اين عضو فراكسيون اميد مجلس معتقد است: «تا آنجا كه لازم است، بايد نكات به‌ صورت شفاف براي كل جامعه و مخصوصا نخبگان بيان شود و اين حرف درستي است.» بنيادي، نكته ديگري كه در FATF مطرح است را امكان پيوستن به اين گروه ويژه اقدام مالي و خروج از اين گروه درصورت نياز عنوان كرده و گفته است: «ما مي‌توانيم بپيونديم و اين پروتكل را آزمايش كنيم. ممكن است آنچه مبني بر ايجاد و بروز اشكالاتي براي ما پس از پيوستن‌ به FATF مدنظرمان است، اصلا اتفاق نيفتد و شايد آنچه بيان مي‌كنيم، نگراني و ترسي بيهوده باشد.»

تعريف مشترك از منافع ملي نداريم

بنيادي در واكنش به اظهارات بعضي اعضاي دولت مبني بر لزوم پذيرش مسووليت رد اين لوايح از جانب مخالفان مي‌گويد: «وقتي كه ما تعريف مشتركي از منافع ملي نداشته باشيم قاعدتا اين مسائل پيش مي‌آيد و اين اشتراك‌نظر در منافع ملي چيزي است كه ما هنوز متاسفانه بعد از سال‌ها به آن دست پيدا نكرده‌ايم و هر كسي از ظن خودش منافع ملي را تعريف مي‌كند.» عضو هيات رييسه فراكسيون شفاف‌سازي و سالم‌سازي اقتصادي و انضباط مالي مجلس همچنين تاكيد كرد: «در حالي كه دولت به عنوان متولي اصلي اداره كشور و رييس‌جمهوري به عنوان مجري اصلي قانون اساسي كشور بايد اين توان را داشته باشد كه راسا تصميم‌گيرنده باشد. به نظر من، در اين بخش در ساختار قانون اساسي به نوعي دچار چندگانگي هستيم و كسي نمي‌تواند آن كلام اول و آخر را در فضاي كشور مطرح كند.» او ادامه داد: «حتي ديديد نامه مقام معظم رهبري كه در مجلس قرائت شد و ايشان اين مساله را به نظر مجلس واگذار كردند و مجلس راي داد. در گفته‌هاي اخيري كه آقاي جهانگيري مطرح كردند، باز هم مي‌بينيم، افرادي هنوز حاضر نيستند كلام آخر را حتي از جانب شخص مقام معظم رهبري در بعضي از مسائل بپذيرند. اينها خودش مشكلات را ايجاد كرده و متاسفانه همه اينها منجر به آسيب بيش از پيش به بخش اقتصادي كشور مي‌شود و اگر اين گونه پيش برويم، قطعا در پايان سال مشكلات‌مان بيشتر خواهد شد.»

اودر واكنش به پرسشي درخصوص مخالفت با راي و نظر دولت و مجلس كه با راي مستقيم مردم انتخاب شده‌اند، گفت: «به هر حال در حال حاضر ساختار قانون اساسي ما به اين صورت است كه ما مجمع تشخيص مصلحت نظام را به عنوان بازوي مشورتي براي مقام معظم رهبري داريم كه بعضي مسائل و اختلافاتي هم كه بين مجلس و شوراي نگهبان است، بايد در آنجا حل و فصل شود. قطعا شايد امروز جامعه به ‌نوعي گامي به پيش برداشته و خودش مي‌تواند بسياري از مسائل را تجزيه و تحليل كند و متوجه باشد. تا وقتي كه از منافع ملي تعريف مشتركي در ذهن همه ايجاد نشود، اين‌گونه مشكلات ادامه‌دار خواهد بود.»

نمي‌گويم پيوستن به FATF معجزه مي‌كند

بنيادي همچنين گفت: «تامين معيشت مردم و دسترسي مردم به كالاهاي اساسي همه ما را امروز به نوعي تهديد مي‌كند. نمي‌خواهم بگويم اين پيوستن به FATF معجزه خواهد كرد اما بهانه را از دست بسياري از كشورها كه قرار است با ما مراوده اقتصادي داشته باشند، ازجمله بانك‌هاي مختلف در سطح جهان خواهد گرفت. هرچند بسياري از منتقدان معتقدند كه باتوجه به قدرتي كه امريكا دارد و با توجه به آن استراتژي تحريمي كه پيش گرفته است، حتي اگر ايران به FATF بپيوندد، باز هم ممكن است در مبادلات بانكي‌مان همچنان با مشكل مواجه شويم.»

پيوستن به FATF در شرايط فعلي به نفع ماست

اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه با يادآوري تجربه برجام گفت: «امروز چون از حدود ۲۰۰ كشور جهان، تنها سه، چهار كشور هستند كه به اين پروتكل نپيوستند، لازم است كه فعلا به صورت گذرا چند سالي حضور پيدا كنيم و پس از آن، اين فرصت وجود دارد كه تصميم‌گيران نظام مجددا بتوانند بر اينكه به همكاري ادامه دهيم يا خارج شويم، تصميم‌گيري كنند.» بنيادي در پايان گفت: «هر چند كار پس از خروج قطعا سخت‌تر خواهد شد ولي اين مسيري هم كه ما طي مي‌كنيم، چندان تفاوتي ندارد، اگر نپيونديم در ليست سياه خواهيم بود و اگر بپيونديم و پس از مدتي خارج شويم، باز هم همين اتفاق خواهد افتاد. به نظر مي‌رسد پيوستن در شرايط حاضر به نفع ما باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون