• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

لوييز هميلتون قهرمان فرمول يك 2019 شد

راننده بريتانيايي و ديگر اسطوره‌ها

ترجمه: علي ولي اللهي

 

 

لوييز هميلتون راننده انگليسي تيم مرسدس در گرندپري ايالات متحده موفق شد، ششمين عنوان قهرماني‌اش را در مسابقات فرمول يك به دست آورد. او در اين رقابت بعد از هم‌تيمي‌اش والتري بوتاس به عنوان نفر دوم از خط پايان عبور كرد، اما با كسب 381 امتياز قهرماني‌اش را در اين فصل فرمول يك قطعي كرد. هميلتون در حالي عنوان قهرماني را به چنگ آورد كه هنوز تا پايان فصل دو رقابت ديگر باقي مانده؛ گرندپري برزيل و گرندپري ابوظبي.

هميلتون با شش قهرماني حالا جزو اسطوره‌هاي فرمول يك جهان به حساب مي‌آيد. اما با ورود به آمار حرفه‌اي او مي‌توانيم با جزييات ببينيم كه اين راننده بريتانيايي در بعضي از زمينه‌ها توانسته از بزرگان اين رشته پيشي بگيرد. او هنوز نتوانسته از عناوين شوماخر عبور كند اما با بررسي نسبت بردهاي او و ركوردهاي اين راننده در پول پوزيشن، آيتمي كه در آن خالص‌ترين سرعت يك راننده مشخص مي‌شود، خواهيد ديد كه او در حال حاضر يك راننده كاملا پيشرو در فرمول يك به حساب مي‌آيد.

 

هميلتون چگونه با بزرگان مقايسه مي‌شود؟

هميلتون فقط يك عنوان از شوماخر عقب‌ است. اين راننده اكنون دومين راننده موفق در تمام دوران است. يك عنوان كمتر از شوماخر كه با هفت عنوان قهرماني بهترين راننده تاريخ به حساب مي‌آيد. ششمين قهرماني هميلتون يعني او از راننده افسانه‌اي آرژانتيني يعني خوان مانوئل فانجيو كه پنج عنوان قهرماني به دست آورده بود، عبور كرده است. اين سومين قهرماني پياپي هميلتون به حساب مي‌آيد. او در سال‌ها 2017، 2018 و 2019 اول شده است. ركورد قهرماني‌هاي متوالي در فرمول يك متعلق به شوماخر است كه در سال‌هاي 2000 تا 2004، پنج بار عنوان قهرماني را به دست آورد. هميلتون پنج عنوان قهرماني‌ آخرش را طي شش سال به دست آورده است. او در سال 2016 نيز مي‌توانست قهرمان شود، اما هم‌تيمي‌اش يعني نيكو روزبرگ با 5 امتياز بيشتر در انتهاي فصل در سكوي نخست جا گرفت. تنها راننده نزديك به هميلتون كه هنوز در ميادين حضور دارد، سباستين فتل آلماني است كه چهار بار در سال‌هاي 2010 تا 2014 اول شده است.

هميلتون در نسبت پيروزي به تعداد مسابقه در رده سوم بهترين راننده‌هاي تاريخ جا دارد. در ليست رانندگان با حداقل 50 مسابقه حرفه‌اي، فانجيو با 47% پيروزي در 51 مسابقه دست‌نيافتني به نظر مي‌رسد. بعد از او جيم كلارك با 35% برد در 72 رقابت دوم است و بعد از اين دو نفر، هميلتون با 33% پيروزي در 248 رقابت در جايگاه سوم قرار دارد. مايكل شوماخر در اين رده‌بندي با 30% برد در 306 مسابقه چهارم است.

در مجموع تعداد پيروزي در گرندپري‌ها، هميلتون 83 بار برنده شده است. تنها مايكل شوماخر با 91 پيروزي از او جلوتر است. اين دو نفر در رده‌هاي اول و دوم جدول بيشترين برد قرار دارند و فتل با 53 برد سوم است. پروست و سنا با 51 و 41 برد چهارم و پنجم هستند. البته اگر فاجعه سال 1994 در امولا براي نابغه برزيلي يعني آيرتون سنا رخ نمي‌داد شايد او ركوردش را خيلي بيشتر ارتقا مي‌داد.

هميلتون از نظر قرار گرفتن در پول پوزيشن ركورددار است. او 87 بار تاكنون توانسته از خط نخست كار را شروع كند. شوماخر با 68 بار استارت از جايگاه نخست دوم است و سنا سوم. هميلتون از نظر ثبت سريع‌ترين دور پيست در رده دوم مشترك با كيمي رايكونن قرار داد. در اين رده‌بندي شوماخر با 77 بار ثبت سريع‌ترين زمان پيست اول است.

هميلتون در هر 6 فصل گذشته به‌طور متوسط 10 گرندپري را برنده شده است. اگر او سال آينده اين روند را ادامه دهد، مي‌تواند با 93 پيروزي از شوماخر پيشي بگيرد و البته او اين كار را با تعداد مسابقه كمتر انجام خواهد داد. هميلتون از نظر بردن رقابت‌هايي كه از خط يك آغاز كرده است، تنها يك پيروزي از سنا كمتر دارد. هميلتون 18 بار وقتي از خط نخست استارت زده، اول مانده و به عنوان نفر نخست هم از خط پايان عبور كرده است. هميلتون در هت‌تريك قرار گرفتن در پول پوزيشن، ثبت سريع‌ترين زمان پيست و قهرماني در گرندپري 8 عنوان از شوماخر عقب‌ است. راننده انگليسي 14 بار هت‌تريك كرده و شوماخر 22 بار. عنوان ديگري كه براي رانندگان فرمول يك مهم به حساب مي‌آيد، گرانداسلم است. يعني راننده‌اي كه بتواند پول پوزيشن را به دست آورد، مسابقه را ببرد، از اول تا آخر در جايگاه نخست بماند و سريع‌ترين زمان پيست را هم ثبت كند. هميلتون 5 بار اين كار را انجام داده است؛ درست هم‌اندازه شوماخر. در صدر اين رده‌بندي جيمز كلارك انگليسي است كه در دهه 1960 دو عنوان قهرماني فرمول يك را به دست آورده بود. اين راننده هشت گرانداسلم دارد.

 

هميلتون كجا بيشتر درخشيده است؟

پيست‌هاي مورد علاقه هميلتون در كانادا، جايي كه او اولين بردش در فرمول يك را در سال 2007 به دست آورد و مجارستان قرار دارند. او در هر يك از اين پيست‌ها هفت قهرماني به ثبت رسانده. فقط شوماخر است كه در اين گرندپري‌ها با هشت پيروزي بهتر عمل كرده است. شوماخر البته در گرندپري فرانسه هم هشت برد به دست آورده است.

هميلتون با 6 پيروزي در خانه خود بيش از ساير رانندگان برنده شده است. جيم كلارك و‌آلن پروست هر يك با 5 پيروزي در انگلستان دوم و سوم هستند. هميلتون از سال 2014 به اين سو هميشه پوديوم را به دست آورده است. (يعني روي سكو قرار گرفته) او همچنين با 6 پيروزي در پيست چين و در مجموع 9 بار قرار گرفتن روي سكو ركورد خوبي در اين كشور دارد.

 

هميلتون در كدام پيست‌ها ناموفق بوده است؟

هميلتون در پيست مالزي با مشكل روبه‌رو مي‌شود. او تنها يك پيروزي در اين پيست به ثبت رسانده است. البته او بايد خوشحال باشد كه گرندپري مالزي در سال 2017 از تقويم مسابقات حذف شد. ملبورن شهر دوم شدن‌هاي هميلتون است. او در چهار رقابت آخرش در استراليا دوم شده است. البته او در سال‌هاي 2008 و 2015 اين پيست را فتح كرده است. هميلتون همچنين در پيست برزيل تلاش زيادي براي برنده شدن كرد اما او در هيچ يك از 9 مسابقه ابتدايي‌اش در اينترلاگووس نتوانست پيروز شود. او در سال‌هاي 2016 و 2018 دو قهرماني در اين پيست به ثبت رساند. گرندپري برزيل سال 2019 هنوز برگزار نشده است.

 

هميلتون بهترين راننده انگليسي

هميلتون موفق‌ترين راننده بريتانيايي تاريخ است. رانندگان بريتانيايي در مجموع 19 بار فاتح فرمول يك شده‌اند كه 6 تا از اين قهرماني‌ها مال هميلتون است. مياك هاوتورن در دهه 1950، گراهام گيل و جيمي كلارك دو بار و جان سورتس و جكي استيورات هر كدام يك‌ بار در دهه 1960، جكي استورات دو بار و جيمز هانت يك بار در دهه 1970، نيگل منسل و ديمون هيل در دهه 1990، لوييز هميلتون و جنسون باتن در دهه اول قرن بيست‌و‌يكم و هميلتون پنج بار در دهه دوم قرن بيست‌ويكم رانندگان انگليسي فاتح فرمول يك هستند. تنها در دهه 1980 هيچ راننده انگليسي موفق نشد عنوان قهرماني فرمول يك را به دست آورد.

منبع: بي‌بي‌سي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون