• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

جلال ميرزايي، رييس كميته سياسي فراكسيون اميد هشدار داد

رييس‌جمهور بايد شفاف‌سازي كند

سميرا عالم‌پناه|حسن روحاني در ادامه سفرهاي استاني خود روز يكشنبه به يزد سفر كرد؛ سفري كه با حاشيه‌هاي فراواني روبه‌رو شد. روحاني در اين سفر خواهان مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها شد و از قوه قضاييه خواست كه سراغ آنها هم برود؛ عده‌اي از ناظران گفتند كه سخنان رييس‌جمهوري در راستاي تضعيف قوه قضاييه است و روحاني قصد دارد عملكرد اين قوه را زيرسوال ببرد. برخي ديگر هم مدعي شدند كه روحاني با ذكر برخي مطالب مقابل رهبري ايستاده است. درباره سخنان روحاني و واكنش‌ها نسبت به اين سخنان با جلال ميرزايي، رييس كميته سياسي فراكسيون اميد پارلمان به گفت‌وگو نشستيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

رييس‌جمهور در سخنراني اخير در يزد درباره مسائلي صحبت كرد كه واكنش‌هاي بسياري را
به همراه داشت و حتي بعضي مدعي شدند اين سخنان رييس‌جمهوري در تقابل با رهبري بوده است؛ پرسشي كه مطرح مي‌شود اين است كه چرا عده‌اي همواره به دنبال ايجاد تقابل هستند؟

شكي نيست در ارتباط با برخي مسائل امكان دارد ميان رييس‌جمهوري و رهبري اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، اما اين به معناي تقابل رييس‌جمهوري با رهبري نيست.

به نظر شما علت اين ‌طور دامن زدن به امور عادي چيست؟

امروز بايد به اين موضوع شك كرد كه چرا عده‌اي اختلاف‌نظر درون خانواده را بهانه‌اي قرار مي‌دهند براي ايجاد اختلاف ميان رييس دولت و رهبري. اگر دستگاه‌هايي به دنبال خط نفوذ هستند، بايد به آنها گفت خط نفوذ همين‌جاست. خط نفوذ در يزد است كه جلسه سخنراني مقام دوم كشور را به چالش مي‌كشد. شما شك نكنيد قطعا عده‌اي مي‌خواهند با حاشيه‌سازي، خدمات و عملكرد دولت تحت‌الشعاع قرار بگيرد و صدايي از دولت به گوش مردم نرسد. آنها مي‌خواهند در اين شرايط تحريم و مشكلات فراوان با حاشيه‌سازي آنچه دولت انجام داده را زير سوال ببرند. پرسش اينجاست چرا گروهي كه جايگاه و رسانه‌ بسيار دارد تا صداي‌شان را به گوش مردم برسانند، سفري را كه هدفش خدمات‌رساني به جامعه و تقويت روابط بين شهروندان و دولت است، به چالش مي‌كشند! اين كارها و رفتارها چه نفعي براي كشور و منافع ملي ما دارد! چه كمكي به آرامش كشور در آستانه انتخابات مي‌كند!

روز دوشنبه در جريان برگزاري جلسه علني مجلس شاهد بوديم كه بيانيه‌اي در صحن بدون امضاي مشخص عليه رييس‌جمهوري توزيع شد؛ اين‌گونه رفتارها آن‌هم در آستانه انتخابات، چه معنا و مفهومي دارد؟

توزيع اين بيانيه در آستانه انتخابات در راستاي همان خط اختلافي است كه در يزد مشاهده كرديم. معتقدم عده‌اي از اينكه رييس دولت به استان‌ها سفر مي‌كند و مي‌خواهد دستاوردها و عملكرد دولت را تشريح كند، ترس و واهمه دارند؛ در غير اين ‌صورت دليلي ندارد كه اين چالش‌ها را بر سر راه دولت قرار دهند، آنها مي‌خواهند اين‌طور به جامعه القا كنند كه دولت ناكارآمد است.

شما مي‌دانيد اين بيانيه را چه كسي در صحن مجلس توزيع كرد؟ البته گمانه‌زني‌هايي هم مطرح نشد كه توزيع اين بيانيه توسط چه شخصي صورت گرفته است.

توزيع اين بيانيه خود به نوعي تخلف محسوب مي‌شود و جالب اينكه صدور مجوز توزيع آن توسط يكي از اعضاي هيات‌رييسه صورت گرفت. اين بيانيه امضا نداشت كه مشخص شود توسط چه كسي توزيع شده است. اين اقدام به نظرم ادامه همان خط نفاق و نفوذي است كه به صورت غيرآشكار گام ‌بر مي‌دارد تا به منافع ملي كشور، آن هم در هفته وحدت ضربه بزند.

رييس‌جمهوري بايد چه كار كند تا بتواند اين حاشيه و چالش‌ها را پشت‌سر بگذارد؟

رييس‌جمهوري و دولتمردان بايد هوشمندانه عمل كنند و بهانه دست اين گروه ندهند. كاش رييس‌جمهوري اگر اطلاعاتي درباره تخلفات داشت، دراختيار نمايندگان حامي دولت قرار مي‌داد تا آنها هم بتوانند از ظرفيت قانوني مجلس براي اعاده بيت‌المال استفاده كنند.

عده‌اي مي‌گويند كه رييس‌جمهوري به دليل آنكه عصباني بود، چنين مطالبي را بر زبان آورد
در غير اين‌ صورت چيزي نمي‌گفت، آيا وقت آن نيست رييس دولت بعد از مدت‌ها كه فقط حرف از افشاگري زده، مسائل را شفاف بيان كند؟

من در جايگاه و مقامي نيستم كه بگويم رييس‌جمهوري بايد چطور صحبت كند و به اين موضوع هم ورود نمي‌كنم اما آقاياني هستند، بنابراين به‌جاي اينكه پاسخي به پرسش‌هاي رييس‌جمهوري بدهند و رفع ابهام كنند به مخاطب القا مي‌كنند كه رييس‌جمهوري عصبي بود و به‌خاطر برادرش اين‌گونه صحبت كرده است. پاسخ من اين است كه آقايان به‌جاي اين فرافكني بيايند پاسخي شفاف را در ارتباط با آنچه رييس‌جمهوري اعلام كرده است، بدهند؛ نه اينكه با مطرح كردن يكسري صحبت‌هاي حاشيه‌اي اصل آن چيزي كه مدنظر رييس دولت بوده را زيرسوال ببرند. پيشنهادم اين است حال كه رييس‌جمهوري به صورت كلي مطالبي بيان كرده است، بانك مركزي براي ابهام‌زدايي گزارشي را با جزييات منتشر كند.

رييس‌جمهوري از نهادهايي در سخنراني‌شان صحبت كردند، منظور ايشان چه نهادهايي است؟

به واقع من نمي‌دانم منظور رييس‌جمهوري چه نهادهايي است.

پس از سخنان رييس‌جمهوري شاهد بوديم، سخنگوي قوه قضاييه و دادستان كل كشور واكنش‌هايي را نشان دادند، برداشت شما از سخنان اين دو مقام بلندپايه قضايي چيست؟

به نظرم در حال حاضر توپ در زمين قوه مجريه است، بانك مركزي و ساير دستگاه‌ها باتوجه به كلياتي كه رييس‌جمهور بيان كرده است بايد دست به شفاف‌سازي بزنند تا افكار عمومي يك قضاوت صحيح در اين مورد داشته باشند.

پس براساس گفته‌هاي شما اگر رييس‌جمهور اسناد و مداركي را در دست دارد، بايد دراختيار قوه قضاييه قرار دهد؟

نه لزوما. آقاي روحاني بايد اين اسناد را هم دراختيار قوه قضاييه و هم دراختيار افكار عمومي قرار دهد، زيرا بحث به افكار عمومي كشيده شده. هنگامي كه ما علامت سوالي را براي جامعه ايجاد مي‌كنيم، اگر پاسخ قانع‌كننده‌اي برايش نداشته باشيم، نتيجه‌اش اين مي‌شود كه جامعه فكر مي‌كند همه ناسالم هستند؛ پس براي اينكه چنين قضاوت‌هايي شكل نگيرد، ابتدا اطلاعات اعلام شده توسط بانك مركزي بايد براي تنوير افكار عمومي منتشر شود.

شما معتقديد حاشيه‌اي در حال شكل‌گيري است، پرسش اينجاست اگر رييس‌جمهوري در همين فضا ماندگار شود و اطلاعات ديگري را بروز ندهد، آيا اين كار به مثابه دامن زدن به همين حاشيه‌ها نيست؟

آقاي روحاني بايد باتوجه به آنچه اتفاق افتاده است، اطلاعات را منتشر كند.

اگر اين كار را نكرد و اطلاعاتي را كه درباره آنها صحبت كرده است را بيان نكرد، آيا به همين حواشي رسميت نبخشيده است؟

به آنچه اتفاق افتاده، نگاه كنيد. رييس‌جمهوري مطالبي را به صورت مبهم بيان مي‌كند، منتقدان هم آنها را به سطح مسائل خانوادگي تقليل مي‌دهند و مي‌گويند رييس‌جمهوري عصباني است. از آنجا كه سنگ محك ما افكار عمومي و پاسخ دادن به پرسش‌هاي آنان است، اگر گفته‌هاي روحاني شفاف نشود و به همين موضع‌گيري‌هاي سياسي و دم‌دستي بسنده شود، به نظرم قضاوت افكار عمومي خوب نخواهد بود.

حتي نسبت به خود دولت؟

بله هم نسبت به خود دولت و هم درخصوص همه مسوولان اين اتفاق خواهد افتاد. نتيجه چنين ابهاماتي اين مي‌شود كه مردم به همه ‌چيز بي‌اعتماد مي‌شوند. براي اينكه به اين بي‌اعتمادي كه در حال حاضر وجود دارد، اضافه نشود، بايد شفافيت صورت گيرد، زيرا چاره ديگري نداريم.

بخشي از صحبت‌هاي رييس‌جمهوري درباره قوه قضاييه بود. اينكه اين قوه به فسادهاي چند ميليارد دلاري وارد نشده است، آيا به‌واقع دستگاه قضايي كشور در اين مورد عملكرد ضعيفي داشته است؟

متاسفانه ما به عنوان نماينده مجلس نه از سوي دولت و ساير نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي، اطلاعات درستي به ما نمي‌دهند؛ آن چيزي كه ما از مبارزه با فساد مي‌دانيم، همان است كه از طريق رسانه‌ها اعلام مي‌شود. معتقدم يكي از نقاط ضعف قدرت در بحث نظارتي مجلس اين است كه دستگاه هيچ اطلاعاتي در امر مبارزه با فساد به ما نمي‌دهد كه نماينده بنابر آنچه قانون برعهده‌اش گذاشته است، عمل كند.

دولت هم هيچ اطلاعاتي به شما نمي‌د‌هد؟

دست دولت نيست. دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي و قوه قضاييه چيزي از آنچه انجام داده‌اند به ما نمي‌گويند.

پرسش اصلي اينجاست كه به نظر مي‌رسد رييس‌جمهوري اين روزها از رفتارهايي ناراحت است و شايد آن عصبانيتي كه مطرح مي‌كنند، همين است، شما اين را چگونه تعبير مي‌كنيد، رييس‌جمهور عصباني است يا ناراحت؟

آقاي رييس‌جمهور با برخوردهايي كه با دولت مي‌شود، ناراحت است. شما نگاه كنيد امروز دولت در شرايط تحريم قرار گرفته است و به‌جاي اينكه پشتش باشند، در سخنراني‌هايي مانند 13 آبان كه روز مبارزه با استكبار است، دولت را زيرسوال مي‌برند. روحاني از اين رويكردها كه در راستاي منافع ملي نيستند، ناراحت است و انتظار دارد جناح‌ها فارغ از اختلاف‌نظرها در اين شرايط كه با فشار حداكثري امريكا روبه‌رو است، كنارش باشند اما متاسفانه جناح‌ها چنين كاري نكردند و به ‌جاي كمك به مردم و دولت تحت فشار القا مي‌كنند كه يك دولت ناكارآمد بر سر كار است.


خط نفوذ داخل كشور وجود دارد

رييس‌جمهور هوشمندانه عمل كند

ما به عنوان نماينده مجلس اطلاعات درستي از مبارزه با فساد نداريم

براي قضاوت صحيح افكار عمومي شفاف‌سازي صورت گيرد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون