• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

علي لاريجاني مطرح كرد

تحقق مردم‌سالاري و توسعه سياسي از بستر عدالت

رييس مجلس در همايش حكمراني اسلامي در دانشگاه عالي دفاع ملي، گفت: «ما در 4 دهه‌اي كه از عمر نظام مي‌گذرد به دستاوردهاي خوبي دست پيدا كرديم. البته قبول دارم نواقصي داريم. در نگاه كلي متوجه مي‌شويم كه اين‌گونه نبوده كه هيچ‌يك از دولت‌هاي پس از انقلاب قصد خدمت نداشته باشند. هر كدام بخشي از كار را دنبال كردند.» علي لاريجاني ادامه داد: «دولت‌ها تا حدي به موضوع حكمراني توجه كرده و عمدي در عدم شكل‌گيري حكمراني مطلوب نداشتند. تئوري‌پردازي منسجمي در اين زمينه صورت نگرفته بود. موضوع حكمراني در تفكر اسلامي داراي نكات مهمي است كه بايد مورد ملاحظه قرار گيرد. اين موضوع را مي‌توان از قانون اساسي استنباط كرد. بايد ابتدا به آراي حكما و فقها رجوع كنيم و ببينيم كه نظرات آنها درباره مدينه فاضله چه بوده، در زمينه فلسفه سياست يك نكته مهم در نظر آنها مهم است و آن هم محوريت عدالت است.»

به گزارش ايسنا، او در بخش ديگري از سخنانش گفت: «اگر به كتاب الهي رجوع كنيم، مي‌بينيم كه هدف ارسال رسل قصد به عدل بوده است. براي توجه به موضوع عدالت چاره‌اي نداريم كه بر مولفه‌هاي مهم در تفكر اسلامي تمركز كنيم و موضوع فطرت را روشن ‌سازيم. تا اين موضوع تبيين نشود، نمي‌توانيم به عدالت و نه موضوع حكمراني مطلوب دست پيدا كنيم. فطرت در سرشت انسان‌ها در درك و فهم آنها و همچنين در خواسته‌هاي آنها وجود دارد. تا مقوله فطرت را كامل مورد توجه قرار ندهيم، به تئوري مطلوب براي حكمراني دست پيدا نمي‌كنيم. انسان داراي استعداد است و همه انسان‌ها حق دارند كه حكمرانان آنها سازوگار بالفعل شدن استعداد آنها را ايجاد كنند.» لاريجاني ادامه داد: «اگر متفكران ما عدالت را در موضوع مدينه فاضله محور مي‌دانند به اين معناست كه استعداد افراد بايد فعليت پيدا كند. در واقع در حوزه سياست هم دموكراسي از دل عدالت بيرون مي‌آيد و بخشي از عدالت در حوزه سياست است.» او معتقد است كه «در حكمراني مطلوب قانون بايد مبناي سلوك اجتماعي باشد و آمايش سرزميني
به نحوي باشد كه استعداد افراد شكوفا شود. البته در موضوع آمايش سرزميني جمهوري اسلامي نقص دارد. در اين حوزه متاسفانه يك تئوري منسجم حاكم نشده است، در موضوع ديگر در حكمراني مطلوب آزادي فكر و آزادي در رقابت اقتصادي و سياسي امري حائز اهميت است تا افراد نتوانند حركت كنند، قابليت بالفعل شدن استعداد آنها وجود ندارد. در ذات عدالت رقابت نياز است و انحصار در حوزه اقتصادي مخل عدالت است. در حكمراني مطلوب بايد زمينه مشاركت حداكثري در حوزه‌هاي مختلف كشور فراهم شود. در واقع مردم‌سالاري در نظام اسلامي از درون عدالت ايجاد مي‌شود و توسعه سياسي از درون عدالت مطرح است.» او گفت: «مرز آزادي نكته‌اي است كه در برخي مكاتب آن را امنيت افراد يا امنيت كشور مي‌دانند. اما در اينجا مرز آزادي اين است كه به رشد استعداد ديگر لطمه وارد نشود و همه استعدادها متوازان رشد كنند. فضاي افكار عمومي بايد موجب ايجاد مويد زمينه‌هاي رشد باشد و استعدادها بايد در فضاي امن فكري و روحي رشد كند. اگر شخصي با سخن تند و توهين بگويد به دنبال عدالت هستم به عدالت دروغ مي‌بندد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون