• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

ليورپول ميخ قهرماني را محكم كوبيد

اگه مي‌توني منو بگير

علي كربلايي

 

 

در حساس‌ترين ديدار نيم‌فصل اول ليگ برتر انگليس، تيم‌هاي ليورپول و منچسترسيتي در ورزشگاه آنفيلد به مصاف هم رفتند و سرخ‌هاي مرسي‌سايد در شب پرحاشيه بندر، شاگردان پپ گوارديولا را در هم كوبيدند. در اين ديدار حساس كه به احتمال زياد سرنوشت قهرماني ليگ برتر انگليس را در همين هفته دوازدهم مشخص كرد، من‌سيتي شروعي توفاني داشت و در همان دقايق ابتدايي نشان داد كه براي پيروزي و به زانو درآوردن تيم كلوپ به ميدان آمده است اما تعداد زياد غايب‌هاي سيتي‌زن‌ها، اوضاع را دگرگون كرد. در حالي كه شاگردان پپ به دنبال گل زودهنگام بودند، اولين حمله ليورپول ضعف‌هاي خط مياني و دفاع سيتي را آشكار كرد. فرناندينيو به دليل مصدوميت تمام مدافع‌هاي اصلي تيم، پست هافبك دفاعي را بالاجبار ترك كرده بود و كنار استونز در قلب دفاع جاي گرفت. براي پر كردن جاي فرناندينو، گوندوگان در تركيب اصلي قرار گرفته بود اما دفع توپ اشتباه او و فرستادن توپ به محوطه جريمه، فرصت شوت‌زني مناسبي نصيب فابينيو كرد و با جفت و جور شدن توپ روي پاي هافبك برزيلي ليورپول، دروازه كلوديو براوو كه با مصدوميت ادرسون به تركيب اصلي راه پيدا كرده بود در همان دقيقه 6 به زيباترين شكل ممكن باز شد. سيتي بعد از اين گل با حفظ هماهنگي و ضرباهنگ معروف پپ گوارديولا سعي داشت، گل خورده را جبران كند. اما شاهكار تاكتيكي كلوپ در ضد حمله‌ها كه نهايت بهره‌وري را از بازيكنانش مي‌گيرد، تير خلاص را به قلب پپ شليك كرد. آنجلينو كه در پست دفاع چپ جانشين زينچنكويي شده بود كه خود جانشين مندي محسوب مي‌شود، شب كم‌فروغي داشت و سطح كيفيتش از متوسط كيفيت بازيكنان سيتي پايين‌تر بود. او چندين اشتباه داشت و توپ لو دادن‌ها زيادش به مثابه صداهاي فالشي بود كه اركستر پپ را خراب مي‌كرد. در دقيقه 13 الكساندر آرنولد جهت بازي را عوض كرد و توپ را از سمت راست به سمت چپ زمين ارسال كرد و اندرو رابرتسون را صاحب توپ كرد. او چند قدم با توپ حركت كرد و با يك پاس تميز جهت بازي را به سمت راست تغيير داد و توپ را به جايي فرستاد كه با جا ماندن فرناندينيو و آنجلينو، صلاح با يك ضربه سر ساده دروازه براوو را براي دومين بار باز كرد.

گوارديولا بعد از گل دوم چهره يك مرد بازنده بهانه‌جو را به خودش گرفته بود و به زمين و زمان اعتراض مي‌كرد. آگوئرو مانند هميشه در آنفيلد شب كم‌فروغي داشت و برناردو سيلوا در نيمه اول كاملا محو شده بود و شبحي از اين بازيكن در زمين ديده مي‌شد. در نيمه اول بازي بعد از اينكه دو بر صفر شده بود تقريبا متعادل پيش مي‌رفت و هر دو تيم دقايقي مالك توپ و ميدان بودند و موقعيت‌هاي نصفه و نيمه‌اي هم خلق مي‌كردند. با شروع نيمه دوم باز هم ليورپول بود كه سعي داشت با حفظ مالكيت توپ ايجاد خطر كند و در دقيقه 50 سانتر تيز و كات‌دار كاپيتان هندرسون از سمت راست، براوو را وادار به اشتباه كرد و ساديو مانه از روي خط 6 قدم و از مقابل تير دروازه، توپ را به براوو كوبيد و سومين گل تيمش را به ثمر رساند. مي‌توان گفت در همين دقيقه 50 بود كه هواداران ليورپول بعد از 30 سال با خيالي آسوده شعار قهرماني را در سرشان زمزمه مي‌كردند. بعد از اين گل، سيتي كاملا جلو كشيد هر چند كه موفق نمي‌شد توپ را مثل هميشه در زمين بچرخاند و برخي بازيكنان كيفيت لازم براي اجراي ايده‌هاي پپ را نداشتند اما به هر حال از دقيقه 70 به بعد سيتي تبديل به تيم غالب زمين شد. در دقيقه 78 برناردو سيلوا موفق شد، دروازه آليسون بكر را بالاخره باز كند. دقيقه 88 آماري در گوشه تصوير تلويزيوني مشاهده شد كه سيتي در 10 دقيقه گذشته، مالكيت 78 درصدي توپ را در اختيار داشته است. چندين موقعيت خوب گلزني براي سيتي‌زن‌ها ايجاد شد اما سرخ‌هاي مرسي‌سايد خوش‌شانس بودند كه روز خوب گلزن‌هاي سيتي نبود و آنها در ضربات آخر دقت كافي را نداشتند. همچنين داور اين مسابقه نظر خاصي به ليورپول داشت و موقعيت‌هاي مشكوك تفسيرپذير را به نفع ليورپول تفسير مي‌كرد. زماني كه رحيم استرلينگ در محوطه جريمه توپ را به دست الكساندر آرنولد كوبيد، داور مي‌توانست به راحتي نقطه پنالتي را نشان بدهد اما ترجيح داد، دستور به ادامه بازي بدهد و پپ گوارديولا در حالي كه دو انگشتش را بالا آورده بود رو به داور، داور چهارم، كمك داور و آسمان اعتراض مي‌كرد. ليورپول با نتيجه سه بر يك اين مسابقه را برد و با 8 اختلاف امتياز نسبت به لستر و چلسي، در صدر جدول قرار گرفت و سيتي را به رتبه چهارم جدول فرستاد. اگر اتفاق خيلي ويژه‌اي در ادامه رقابت‌ها رخ ندهد، ليورپول بعد از 30 سال طلسم قهرماني در ليگ را مي‌شكند و كلوپ و اين نسل بازيكنان در تاريخ بندر ليورپول جاودانه خواهد شد.

 

اين ترديد را پاياني نيست

بعد از شك و شبهه‌هاي فراوان و با يك سال تاخير به نسبت ساير ليگ‌هاي معتبر اروپايي، بالاخره كمك داور ويديويي به ليگ برتر انگليس هم راه پيدا كرد. سال گذشته صحنه‌هاي جنجالي بسياري رقم خورد و گمان مي‌رفت اين فصل ديگر شاهد اين مشكلات نباشيم. اما مساله خطاي «هند» مساله‌اي است كه حتي با كمك داور ويديويي هم حل نمي‌شود. داورها در صحنه‌هاي متفاوت، تفاسير متفاوتي از قانون دارند و صحنه‌هاي مشكوك در هر 5 ليگ معتبر اروپايي در مورد خطاي هند به نسبت سال‌هاي پيش بسيار بيشتر شده است. اعتراض‌ها در ايتاليا و انگليس بيشتر است و تقريبا هفته‌اي نيست كه به نظر عده‌اي داور در اعلام كردن يا نكردن خطاي هند دچار اشتباه شده است. به نظر مي‌رسد با اين شرايط، كمك داور ويديويي در مورد اين خطا حداقل كمكي به كم شدن خطاهاي داوران نمي‌كند. فوتبال همچنان با اشتباهات داوري پيش مي‌رود و اين فرضيه كه اضافه شدن VAR اين لذت را حذف مي‌كند، چندان با واقعيت منطبق نيست. ترديد در مورد تصميمات داوران همچنان وجود دارد و گويا اين ترديد را پاياني هم نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون