• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4508 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان

گفت‌وگوي خبرنگار ما با بازيكن سابق فولاد خوزستان

استقلال اهواز ناپديد شد

شكوفايي استعداد‌هاي ورزشي خوزستان در گرو حمايت

طيبه قاسمي|

اين‌بار سراغ يكي از بازيكنان اسبق فوتبال رفتيم كه سابقه بازي در استقلال اهواز و فولاد خوزستان و حضور در تيم ملي را دارد. عماد طرفي متولد ۲۲ بهمن ۶۸ در اهواز است، فوتبال خود را در سال ۷۹ با مدرسه فوتبال لشكر در اهواز شروع كرده؛ آنچه مي‌خوانيد ماحصل گفت‌وگو با اوست كه چند سالي است در اوج جواني به جرگه مربيان پيوسته.

 

از دوران بازي خود بگوييد در چه تيم‌هايي بازي كرده‌ايد؟

در سال ۸۰ به لوله‌سازي اهواز رفتم و ۶ سال در آنجا بازي مي‌كردم، سال ۸۶ به مدت دو سال به عضويت استقلال اهواز درآمدم و بعد به فولاد خوزستان پيوستم، علاوه بر آن در تيم‌هاي ليگ كشور و استان چون ولايت و پرسپوليس ويس نيز سابقه بازي دارم.

طرفي كه در 9 سالگي فوتبال خود را شروع كرده اضافه مي‌كند: خدمت مقدس سربازي سد پيشرفتم در فوتبال شد و مجبور شدم در اوج فوتبال خود به سربازي بروم و وقتي بازگشتم مربيگري را شروع كردم.

۴ سال در مدرسه فوتبال عادل و مدرسه فوتبال پارسوماش مربيگري كردم و در حال حاضر همراه تيم نوجوانان اكسين كارون در ليگ كشور حضور دارم.

در چه سالي به تيم ملي دعوت شديد؟

سال ۸۵ در اردوي نوجوانان زير نظر يحيوي مربي دروازه‌بانان تيم ملي كار كردم.

چه عناويني در زمان بازي كسب كرده‌ايد؟

قهرماني با لوله‌سازي استان و ليگ مناطق، صعود به جمع چهار تيم قهرماني كشور، حضور در ليگ كشور با اميدهاي فولاد، مقام سومي منطقه با پرسپوليس ويس و مقام دوم ليگ مناطق با تيم ولايت را در كارنامه ورزشي خود دارم. در مسابقات چهار جانبه دارالخوين كه با حضور آبادان، خرمشهر، دارالخوين و اكسين برگزار شد، قهرمان مسابقات شديم. ضمن اينكه در سال ۸۸ و ۸۹ عنوان دروازه‌‌بان برتر در استان را نيز كسب كرده‌ام.

گلر خوب خيال راحت يك تيم است

چه حسي در اولين قرارداد رسمي داشتيد؟

اولين قرارداد لحظه شيريني است كه نمي‌توان آن را توصيف كرد، حس اينكه فوتباليست كامل و مورد اعتمادي هستي و از طرفي بار سنگيني به دوش تو خواهد افتاد، نگاه يك تيم به توست، چراكه گلر خوب خيال راحت يك تيم است.

طرفي بيان مي‌كند: اگر به گذشته برگردم يك مدير برنامه قوي مي‌گيرم، به نوجوانان نيز توصيه مي‌كنم يك مشاوره قوي داشته باشند. زمان ما امكانات مالي ضعيف بود، به فكر مدير برنامه نبوديم و فكر مي‌كرديم، مي‌توانيم بدون آن هم پيشرفت داشته باشيم اما تجربه نشان داد موفقيت در گرو داشتن مشاور مناسب و متخصص است، خود من گاهي انتخاب‌هاي بدي داشتم كه مسير فوتبال را به كلي برايم تغيير داد.

از او مي‌خواهم درباره شرايط فوتبال خوزستان توضيح دهد؟

خوزستان پر از استعدادهاي زيادي است كه شكوفا نمي‌شوند چون پشتيبان ندارند، پيدا شدن استعداد‌ها نادر است.

او اضافه مي‌كند: با اين وجود اگر دقت كنيد و به مدارس سر بزنيد، فولاد بازيكنان خود را از آكادمي فوتبال وارد مي‌كند حتي تيم‌هاي بزرگي چون استقلال و پرسپوليس چنين كاري نمي‌كنند، نابغه‌هاي ليگ يك، دو، سه و مدارس فوتبال مي‌توانند جاي بزرگان را در ليگ برتر بگيرند. سركشي در تيم‌هاي مدارس كشف بازيكناني است كه پايه حرفه‌اي دارند.

چهره‌هاي موفق مربيگري فوتبال ايران و جهان به نظر شما؟

دايي و قلعه‌نويي در ايران، اسكوچيچ و برانكو از ميان مربيان خارجي را قبول دارم، از نظر فني و تيمي كار آقاي برانكو فوق‌العاده بود، او سال‌هاي بي‌نظيري را براي پرسپوليس ساخت و همراه با پيشرفت‌هاي كشور در آسيا نيز حرف براي گفتن داشت. امير قلعه‌نوعي سبك خوبي دارد و در ميان مربي دروازه‌بان‌ها، نادر باقري كه پيش از اين در شاهين بوشهر، استيل آذين بوده و هم‌اكنون در پارس جنوبي جم است خوب كار مي‌كند.

به نظر من اگر به مربيان داخلي فرصت دهيم و به آنها اعتماد كنيم، توانايي‌هاي خود را به اثبات مي‌رسانند.در خوزستان نيز نياز است فضاي بيشتري در اختيار مربياني چون داريوش هرمزي كه مدرس كنفدراسيون آسيا در خوزستان است قرار گيرد، هرمزي با وجود كارنامه خوبي كه در سطح پايه و ليگ ۱و۲ دارد هيچ‌وقت به ليگ برتر نرفته، تجربه نشان داد وقتي به سيد سيروس موسوي موقعيت داده شد به راحتي توانست موفقيت لازم را كسب كند، هيچ كس به يك باره مربي نشده و همه بايد فرصت برابر داشته باشند.

اين دروازه‌بان ملي به نكته جالبي اشاره مي‌كند و خبر مي‌دهد: ۸۰ درصد فوتبال حاشيه است بعضي با آن پيشرفت كرده و بعضي‌ها با آن نابود مي‌شوند.

وي در تشريح يك خاطره ادامه مي‌دهد: سال ۸۵ در بازي با برق شيراز سه گل زديم، در برگشت مصدوم بودم و شش گل خورديم، وقتي به تيم ملي دعوت شدم، پرسيدند چطور ۶ گل خورده‌اي؟ هرگز آن روز را از ياد نمي‌برم، بازيكن نداشتيم و من به اجبار به زمين رفتم.

در ايران گلر يك پست حساس است، ۱۱ بازيكن يك مربي دارند و دروازه‌بان يك مربي. شرايط فيزيكي و شجاعت در دروازه‌باني بسيار مهم است.

در ميان گلرها كدام يك را بيشتر مي‌پسنديد؟

رشيد مظاهري به دليل اينكه كامل و با اقتدار است و در گلرهاي خارجي ترشتگن بارسلونا را به دليل كار با پا، تكنيك بدني و رفلكس خوبي كه دارد، مي‌پسندم. طرفي با اشاره به اينكه فوتبال ورزش فرصت‌هاست، عنوان مي‌كند: بايد اين فرصت‌ها را غنيمت شمرد، نياز است يك فوتباليست از كمترين زماني كه به او داده مي‌شود، استفاده كند گاهي شانس با بازيكن يار است گاهي نيست، فوتبال در پيشرفت و نتيجه يك لحظه است.

آقاي طرفي با توجه به اينكه در استقلال اهواز بوديد عدم موفقيت‌ و سقوط اين تيم به رده‌اي پايين‌تر را در چه مي‌دانيد؟

اين تيم در رده‌هاي مديريتي به چند نفر بسنده كرده كه ضعف مديريتي آنها باعث شد نظاره‌گر استقلال اهواز در ليگ يك باشيم.

امروز با بالا رفتن تكنولوژي و افزايش بازيكنان بايد فضايي ايجاد كرده كه از ظرفيت‌هاي جديد استفاده كنيم، مديريت‌هاي ضعيف آفت است و اميدوارم تيم‌هاي ريشه‌دار احيا شوند.

استقلال در سال‌هاي رشد خود كادر و مديريت قوي داشت كه از نظر مالي و مديريتي قابل قياس با امروز نيست، با فيروز كريمي مقام‌هاي زيادي كسب كرد و با باخت ۲ به ۱ مقابل پرسپوليس نايب‌قهرمان ليگ برتر شد.

او درباره دلايل عمده ضعف اين تيم بعد از دوره درخشانش تصريح مي‌كند: ضعف مديريتي بلايي بر سر استقلال آورد كه نتوانست روي پاي خود بايستد و از طرفي مسائل مالي تيم از هم پاشيد.

دروازه‌بان سابق استقلال اهواز يادآور مي‌شود: متاسفانه مشكل فقط اين تيم نيست، استقلال خوزستان نيز كه ۳ سال پيش قهرمان ليگ شد در ليگ يك بازي مي‌كند و اين سرنوشت خيلي از تيم‌هاي خصوصي در خوزستان است.

طرفي ادامه مي‌دهد: استقلال اهواز برندي بود كه حالا ناپديد شده، حتي اثري از تيم‌هاي پايه آن كه هميشه حرف اول را مي‌زدند، نيست و به سطح‌هاي پايين‌تر رضايت داده‌اند. دعا مي‌كنم فوتبال ايران و خوزستان به جايگاه واقعي خود رسيده و شاهد تزلزل هيچ تيم خوزستاني نباشيم و استقلال اهواز نيز به جايگاه خود برگردد.براي فوتبال و فوتبال‌دوستان آرزوي موفقيت دارم به جوانان توصيه مي‌كنم به دنبال حاشيه نباشند، هدف خود را دنبال كنند و در كنار آن يك مشاوره ورزشي داشته باشند تا بتوانند راه و مسير درست را انتخاب كنند.

فوتبال را با چه مربياني آغاز كرديد؟

اولين مربي‌ام «حسين عنبرزا» پنج سال براي من تلاش كرد، علي بهادرزاده، ابراهيم وكيلي مربيان دروازه‌بان‌ها، هادي ثامني، حميد اعلايي و داريوش هرمزي مربي و مدرس نيز حق بزرگي بر گردنم دارند. گفتني است، حسين طرفي از سال ۹۴ به مربيگري روي آورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون