• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4525 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر

كريمي‌قدوسي، رييس ‌جمهوري را به همكاري با اغتشاشگران متهم كرد

ادعاهاي جديد يك هميشه مدعي

«سرويس‌هاي اطلاعاتي حزب‌الله لبنان و تركيه اغتشاش‌هاي اخير را پيش‌بيني كرده و اطلاع داده بودند.» اين بخشي از مطالبي است كه به نقل از جواد كريمي‌قدوسي، نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي كه ادعاها و اظهاراتش درباره مسائل امنيتي ايران بارها و بارها تكذيب شده در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي اصولگرايان به ‌ويژه رسانه‌هاي نزديك به جريان محمود احمدي‌نژاد كه پس از سكوت در روزهاي ناآرامي و اعتراض‌ها به افزايش قيمت بنزين حالا چند روزي است كه فعاليت خود را در قياس با گذشته دوچندان كرده، منتشر شده است. اين نماينده عضو جبهه پايداري قم در مجلس اظهارات را به همين ‌جا ختم نكرده و كنار دفاع از عملكرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسيج، دولت روحاني را در ماجراي بنزين متهم به نوعي همكاري با آشوب‌طلبان كرده است.

او كه در همايش «مقاومت و ايثار؛ رمز پيروزي» كه با حضور پورابراهيمي و يحيي كمالي‌پور، نمايندگان كرمان و جيرفت در مجلس شوراي اسلامي در سالن اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان استان كرمان برگزار شد، سخن مي‌گفت در تكميل اطلاعات ارايه شده درباره اغتشاش‌ها گفته است:«دو ماه پيش حزب‌الله لبنان در نامه‌اي با امضاي سيدحسن نصرالله به ايران خبر مي‌دهد كه به زودي و بعد از لبنان نوبت شلوغي در تهران است. حشدالشعبي عراق نيز گزارشي جداگانه ارايه داده و گفته كه امريكايي‌ها مشغول آموزش نيروهايي براي ايران هستند و اسلحه هم ميان آنان توزيع مي‌كنند. اردوغان (رييس‌جمهوري تركيه) نيز طي نامه‌اي رسمي به ايران مي‌گويد كه سازمان اطلاعات تركيه، اطلاعات رسمي به دست آورده كه به زودي شهرهاي ايران با اغتشاش و بحران مواجه خواهند شد. سفير دولت انگليس يك هفته قبل از شلوغي‌ها در تهران نيز جلسه گذاشته و سفراي اروپايي را دعوت كرده و مي‌گويد كه «هفته آينده تهران شلوغ مي‌شود و ما بايد از مردم حمايت كنيم، شما هم حمايت كنيد.» او در ادامه ادعاهاي خود بدون بردن نام قطر تاكيد مي‌كند كه «يكي از كشورهاي حاشيه خليج فارس كه همكاري اطلاعاتي با ايران دارد، اطلاع داده بود كه در روز ميلاد پيامبر شلوغي‌ها در تهران شروع مي‌شود.»

 

عليه وزارت اطلاعات!

اين اظهارات كريمي‌قدوسي در صورت صحت، بدان معناست كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي جمهوري اسلامي از حدود 2 ماه پيش در جريان برخي تلاش‌ها براي ايجاد بحران بوده‌اند. در چنين شرايطي اين پرسش ايجاد مي‌شود كه چگونه به مقابله با اين اقدامات نپرداخته‌اند. كريمي‌قدوسي كه گويا بر اين مهم واقف است در ادامه اظهارات خود تلاش مي‌كند دو دستگاه‌ اطلاعاتي و امنيتي را از اين سوال مستثنا كند. او در همين زمينه به نشست مشترك برگزار شده در مجلس شوراي اسلامي با حضور مسوولان وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و وزارت كشور اشاره كرده و گفته است:«سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسيج غافلگير نشدند و 240 تا از اين تيم‌ها را قبل از حوادث رخ داده، منهدم كردند.»

صورت منتشر شده از اظهارات كريمي‌قدوسي حاكي از آن است كه او هيچ نامي از وزارت اطلاعات به ميان نياورده و تاكيد مي‌كند كه سپاه و بسيج غافلگير نشده‌اند ولي نكته قابل‌توجه در اين ميان، نحوه تنظيم خبر خبرگزاري تسنيم است. اين خبرگزاري نه ‌تنها تعداد تيم‌هاي منهدم شده را به‌ جاي 240 عدد 140 ذكر كرده بلكه از انهدام اين تيم‌ها توسط وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه سخن به ميان آورده است؛ حال آنكه اساسا كريمي‌قدوسي در هيچ جاي صوت منتشر شده، نامي از وزارت اطلاعات به ميان نمي‌آورد. عدم ذكر نام وزارت اطلاعات از سوي كريمي‌قدوسي زماني بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد كه بدانيد او پيش از اين نيز بارها و بارها سيدمحمود علوي، وزير و مجموعه وزارت اطلاعات را با اتهامات گوناگوني مواجه كرده است.

 

سناريوسازي عليه روحاني

كريمي‌قدوسي همچنين از توطئه 4 مرحله‌اي سخن گفته كه در مرحله نخست آن «تحريم‌ها با اتكا به مواضع روحاني» اعمال شد. او مرحله دوم را افزايش قيمت بنزين به رغم گزارش‌هاي اطلاعاتي كشورهاي مذكور دانسته و تاكيد كرده كه در مرحله سوم برنامه استعفاي دولت تهيه و در مرحله چهارم نيز موضوع انحلال مجلس مطرح شد. نكته قابل توجه در اين ميان آن است كه از يك تصميم افزايش قيمت بنزين نه از سوي شخص حسن روحاني؛ بلكه با همراهي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي و رهبري اتخاذ شده و از سوي ديگر استعفاي دولت و رييس‌جمهوري دقيقا همان كاري است كه مجتبي ذوالنوري و جمعي از اصولگرايان در قوه مقننه به دنبال آن بودند. اينكه اختلافات موجود ميان اصولگرايان مجلس كه بنابه شنيده‌هاي اعتماد حتي منجر به درگيري لفظي ميان ذوالنوري و نقوي‌حسيني در يكي از جلسات اخير كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از يك سو و انتقاد نصرالله پژمانفر از ذوالنوري به‌ دليل تلاش براي استيضاح رييس‌جمهوري پس از حمايت رهبري از مصوبات افزايش قيمت بنزين نيز شده، موجبات اين اظهارات را به ميان آورده يا اينكه او اساسا تلاش‌هاي يارانش در پارلمان براي كناره‌گيري و استيضاح روحاني را فراموش كرده، مشخص نيست؛ از همين رو به نظر نمي‌رسد اين گفته‌هاي او نيز همچون ساير گفته‌هايش از صحت چنداني برخوردار باشد؛ هر چند كه پيش از اين نيز علي ربيعي، سخنگوي دولت در يادداشتي اين نوع سناريوسازي‌هاي اصولگرايان را اقدامي «خلاف واقع، ضربه زدن به سرمايه اجتماعي و تضعيف انسجام نظام سياسي» توصيف كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها