• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4525 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر

مردم‌آزاري در روز روشن؛ انداختن پسري در سطل زباله

شوك يك قهقهه

گروه اجتماعي

 

 

انتشار فيلمي از انداختن يك نوجوان زباله‌گرد به داخل سطل زباله و تمسخر او با موجي از واكنش‌هاي كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شده است.

بررسي اين فيلم نشان مي‌دهد، جواني با گرفتن پاهاي نوجواني كه خم شده و در سطل ‌زباله در حال جست‌وجوست، او را به داخل سطل انداخته و بعد با فاصله گرفتن از سطل شروع به خنديدن مي‌كند. در همين حال نوجوان كه از اين اتفاق شوك شده به سرعت خودش را از داخل سطل بيرون مي‌كشد تا ببيند چه كسي با او اين كار را كرده است. صدايي كه در اين لحظه شنيده‌ مي‌شود، اين است: دوربين مخفي بود...

 

در آخرين ساعات تنظيم اين خبر اسدالله حيدري مديركل بهزيستي استان البرز در گفت وگو با تسنيم خبر از دستگيري اين فرد داد.

واكنش كاربران

يكي از كساني كه نسبت به انتشار اين ويديو در توييتر واكنش نشان داده است، حجت‌الاسلام محمدرضا زائري است. او با اين توييت موضوع را پي ‌گرفته است:«پيشاپيش به خاطر انتشار اين ويديو از همه عذرخواهي مي‌كنم! اين روزهاي ايران را ببينيد! آنقدر جسور و بي‌حيا شده‌اند. آنقدر شكم‌هايشان از حرام پر شده است و آنقدر آدم بودن باور غلط‌شان شده «مردم» را به حساب كه نمي‌آورند هيچ، در برابر مشكلات‌شان لبخند مي‌زنند و در جلسات‌شان قهقهه مستانه!» حجت‌الاسلام زائري در ادامه توييت‌هايش موضوع را اينگونه خاتمه داده است:«فتامل... پي‌نوشت: يك؛ كاش خبر دستگيري اين دو جانور زودتر رسانه‌اي شود. دو؛ كاش پسرك را پيدا كنند و انسانيت را مجددا برايش معنا! سه؛ پسرك‌ها و دخترك‌هاي «كار»، «بدسرپرست» و «فقير» اطراف‌مان زيادند. اگه كمكشان نكنيم و دستشان را نگيريم با اين دو چه تفاوتي داريم؟» يكي ديگر از كاربران به نام سمانه نيز نوشته است: «كودك رو ميندازن تو سطل زباله، ميخندن، ميگن دوربين مخفي بود. آره زندگي اين بچه‌ها از روز اول دوربين مخفي بوده! يه روز واسه خنده شما ميرن تو سطل زباله، يه روز واسه شوآف شما كادو به دست به دوربين لبخند ميزنن.» فاطمه ديگر كاربر توييتر هم اين جمله را نوشته است:«هر چي تعريف از انسانيت تو ذهنم بود با ديدن اين كليپ از ذهنم رفت».

حميدرضا هم در توييتي نوشت:«به گربه و حيوانات سنگ ميزنن، رو درخت‌ها با چاقو يادگاري مينويسن، ‌شاخه درختان رو مي‌شكنند تا آتش روشن كنند، توله‌خرس رو ميكشن، به اسم اعتراضات مدني بانك و پمپ بنزين آتش ميزنن، جديدن هم طفل بي‌دفاعي كه در زباله‌ها دنبال غذاست رو توي سطل زباله مي‌اندازن، بعد ادعا ۲۵۰۰ سال تاريخ هم دارند.»

در ميان توييت‌ها اين نوشته «الي» حس بسياري از كساني است كه اين فيلم را ديده‌اند:«بُهتِ نگاه اون پسر بچه وقتي از توي سطل زباله بلند مي‌شه..»

 

خاطره تلخي كه تكرار شد

اين رفتار البته تازگي ندارد و فيلم‌هاي مشابهي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده كه ضمن نگران كردن مردم از نحوه رفتار هموطنانشان اين پرسش را پررنگ كرده كه فاعل اين رفتار چه انگيزه‌اي از چنين كارهايي دارد؟ اين موضوع به جز فيلم‌هايي است كه از نحوه برخورد با كودكان كار توسط ماموران ضبط و پخش شده است. آبان سال گذشته ماجراي مردي مطرح شد كه با يك جسم نوك‌تيز شبيه درفش به زنان حمله و آنان را مجروح مي‌كرد. مدتي بعد در آذر سال گذشته فيلم‌هايي از آتش ‌زدن مردم در پارك‌ها منتشر شد. در آن فيلم‌ها فردي با پاشيدن مايعي اشتعال‌آور به سراغ افرادي كه در پارك‌ها خوابيده بودند، مي‌رفت و اقدام به آتش ‌زدن آنها مي‌كرد. در آن فيلم هم يك نفر مشغول فيلمبرداري بود. شيوه آتش ‌زدن با شيوه انداختن اين پسر نوجوان به داخل سطل زباله شباهت دارد.

پليس در هر دو ماجرا مرتكبان را شناسايي و به دام انداخت. نيمه آذر 97 رييس پليس آگاهي تهران بزرگ جزييات دستگيري مردي كه براي خوشگذراني و تفريح اقدام به آتش زدن شهروندان كرده بود را تشريح كرد. براساس اطلاعاتي كه پليس سال گذشته از اين ماجرا اعلام كرد، فردي 33 ساله به نام مهدي با همدستي اكبر 21 ساله و محمود 18 ساله اقدام به اين كار مي‌كردند كه كارآگاهان اداره شانزدهم پليس آگاهي تهران آنها را شناسايي و دستگير كردند.

بررسي سوابق «مهدي» نشان مي‌داد كه او از مجرمين سابقه‌دار در زمينه قدرت‌نمايي و آزار و اذيت به ‌ويژه آزار و اذيت جنسي است كه پيش از اين ‌بارها دستگير و روانه زندان شده است. پس از تكميل تحقيقات بازپرس شعبه پنجم دادسراي ناحيه ۳۳ تهران به اين پرونده رسيدگي كرد. در ماجراي حمله به زنان نيز پليس، فرد مرتكب را شناسايي و دستگير كرد كه در اين ماجرا مشخص شد، فردي 41 ساله به وسيله درفش به 60 زن حمله و آنان را مجروح كرده بود. او به اتهام ايجاد رعب و وحشت و جرح عمدي در بين زنان تهراني در شعبه 28 دادگاه انقلاب و به رياست قاضي مقيسه محاكمه شد. كارآگاهان پليس حسين را در منطقه خاني‌آبادنو تهران دستگير كردند.

به نظر مي‌رسد در ماجراي اخير نيز پليس به زودي اين افراد را شناسايي و دستگير كند. موضوع البته بايد بررسي و تحليل شود. جالب اينجاست كه افراد منتشر‌كننده با هويت مشخص اين كار كرده‌اند و برخي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي چه در اينستاگرام و چه در توييتر با انعكاس نام آنها خواستار برخورد قانوني با آنها شده‌اند. #شناسايي_كودك_آزار از جمله هشتگ‌هايي بود كه كاربران در مواجهه با اين فيلم به كار برده‌ بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها