• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4525 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ آذر

چطور با استراتژي ورزشي مي‌توان ترامپ را شكست داد

توصيه‌هاي انتخاباتي اسطوره NBA به دموكرات‌ها

كريم عبدالجبار ترجمه: نفيسه مهدوي

 

 

 

در طول دوران حرفه‌اي‌ام در NBA براي تيم‌هاي زيادي بازي كردم كه از برتري خود محافظت مي‌كردند اما اين يك استراتژي است و اگر يك تيم از نقاط قوت خود بهره‌برداري نكند، مي‌تواند نتيجه عكس بدهد. رابطه بين ورزش و جامعه هميشه بيش از فعاليت بدني و سرگرمي بوده است. همان‌طور كه محبوبيت فيلم‌ها و نمايش‌هاي تلويزيوني ورزشي نشان مي‌دهد، اين يك استعاره چند‌كاره براي ارزش‌هاي اصلي فرهنگي مانند كار گروهي، اخلاق‌مداري، بازي جوانمردانه و غلبه بر موانع عاطفي و جسمي براي استقامت است. اما ورزش در مورد پيروزي نيز هست. در اين زمينه درس‌هايي وجود دارد كه دموكرات‌ها مي‌توانند براي پيروزي در انتخابات سال 2020 از استراتژي‌هاي ورزشي بياموزند.

يكي از دشوارترين استراتژي‌هاي ورزشي «محافظت از برتري» است كه در آن فرد يا تيم برتري قابل توجهي كسب كرده، سپس در تلاش براي حفظ برتري خود بسيار محافظه‌كارانه‌تر بازي مي‌كنند. تئوري اين است كه بازي محافظه‌كارانه‌تر منجر به اشتباهات كمتري مي‌شود و به حريف فرصت كمتري براي جبران مي‌دهد. در عين حال، حريف بايد تهاجمي‌تر بازي كند و ريسك اشتباه كردن را به جان بخرد. در طول حرفه بسكتبالي من، يكي از راه‌هاي محافظت از برتري، اتلاف وقت بود. ما تا زماني كه ساعت نشان مي‌داد توپ را نگه مي‌داشتيم، دريبل مي‌زديم و پاس مي‌داديم و چند ثانيه قبل از پايان زمان، توپ را پرتاب مي‌كرديم. تمام كردن آن ثانيه‌هاي ارزشمند به اين معني بود كه تيم رقيب وقت كمتري براي بازگشت دارد. آنها همچنين بايد پرتاب‌هاي ريسكي‌تري مي‌كردند و سخت‌تر مي‌دويدند كه منجر به خستگي شديد مي‌شد. اين تئوري بازي سالم و بي‌خطر است و اغلب در تيم‌هايي كه من جزيي از آنها بودم، موفقيت‌آميز بود. با اين حال شرايطي وجود دارد كه اين تاكتيك مي‌تواند نتيجه عكس بدهد؛ هم در ورزش و هم در سياست. در ورزش، محافظت از برتري مي‌تواند باعث شود تيمي كه بر بازي مسلط است، شديدتر بازي كند و اين باعث خفه شدن حركت آني آنها بشود. دلايل زيادي وجود دارد كه باعث مي‌شود اين چرخش اتفاق بيفتد. تيمي كه عقب است براي پيدا كردن روحيه و جسارت براي استقامت، سخت تلاش مي‌كند. گاهي اوقات تماشاچيان عليه تيمي مي‌شوند كه سرعت بازي را مي‌گيرد؛ زيرا آنها از اين تكبر خشمگين مي‌شوند و همچنين تماشاي يك بازي كند كمتر لذت‌بخش است. مانند بيشتر چيزها در زندگي، زمان‌بندي مهم‌ترين چيز در انتخاب بهترين زمان براي اتلاف وقت است. اگر اين كار را خيلي زود انجام دهيد، خطر بازگشت حريف به بازي وجود دارد. اگر آن را خيلي دير انجام دهيد، به حريف خود فضا براي پيروز شدن داده‌ايد.

سياستمداران با برتري‌هاي قابل توجه در نظرسنجي‌ها نيز از اين روش استفاده مي‌كنند، به اين اميد كه بتوانند با اندكي مقاومت منصب را به دست بياورند. آنها اميدوارند كه با به اتمام رساندن وقت و بدون نياز به تلاش يا پول بيشتر يا گفتن چيزي بيش از حد بحث برانگيز، از برتري خود محافظت كنند. هيلاري كلينتون از اين استراتژي در انتخابات رياست‌جمهوري 2018 استفاده كرد و به‌رغم داشتن همه نشانه‌هاي پيروزي، شكست خورد. بله، او راي عمومي را به‌دست آورد، اما مانند اين است كه در يك بازي تماشاگران طرفدار شما باشند، اما شما از حريف امتياز كمتري كسب كنيد. محبوبيت بين حضار، باعث برنده شدن در مسابقه يا انتخابات نمي‌شود: كلينتون راي عمومي را به دست آورد اما در هيات انتخاب‌كنندگان رييس‌جمهور باخت. كلينتون در شب انتخابات پس از شكست گفت: «آنها هرگز به من اجازه نمي‌دادند كه رييس‌جمهور شوم.» آنها؟ درست است كه بسياري از امريكايي‌ها هميشه بهانه‌اي براي راي ندادن به يك زن خواهند يافت و وانمود مي‌كنند كه مساله اعتماد نداشتن آنان به زنان نيست؛ آنها فقط به اين زن اعتماد ندارند. به همين شكل، هواداران ترامپ هم به‌ شدت از دروغگوها و متقلبان متنفرند، جز اين دروغگو و متقلب. با اين حال، شكست كلينتون به خاطر «آنها» نبود، دليلش همان محافظت از برتري با اتلاف زمان هم بود. تقريبا تمام نظرسنجي‌ها تا چند روز قبل از انتخابات نشان‌دهنده برتري قابل توجه او نسبت به ترامپ بود. بنابراين، كارزار انتخاباتي كلينتون تلاش كرد تا با عدم فعاليت زياد در ويسكانسين، ميشيگان، مينه سوتا، اينديانا، ميزوري، داكوتاي شمالي و داكوتاي جنوبي كه همه به نسبت انتخابات قبلي رياست‌جمهوري بسيار بيشتر طرفدار جمهوري‌خواهان شده بودند، زمان را به اتمام برساند.

به طرزي عجيب، اين همان استراتژي است كه به نظر مي‌رسد دموكرات‌ها عليه ترامپ و ساير جمهوري‌خواهان رده بالا براي انتخابات استفاده خواهند كرد و احتمال زيادي وجود دارد كه اين مساله در صبح روز بعد از انتخابات سال 2020 دوباره سراغ‌شان بيايد. تاكتيك تلاش براي انتخاب يك نامزد «ايمن» كه مي‌تواند ترامپ را با ايده‌هاي جذاب خود در مورد امريكاي طبقه متوسط شكست دهد، پيام نادرستي را براي همه امريكا ارسال مي‌كند. هيچ تيمي استراتژي بازي مبتني بر ترس را به كار نمي‌گيرد؛ آنها بر نقاط قوت خود تاكيد مي‌كنند و از نقاط ضعف رقيب خود بهره مي‌گيرند. كانديداي دموكرات بايد به كمترين ميزان قابل اعتراض باشد و بايد با برنامه‌هاي واضح و مفصل براي دوباره ساختن امريكا پيش برود. دولت ترامپ روي كسب رضايت و خدمت‌رساني به ثروتمندان، سفيدپوستان و رهبران قدرتمند كشورهايي مانند روسيه و كره شمالي بنا شده است. آنها ايالات متحده را ATM شخصي خود مي‌دانند، نه جامعه‌اي از ايده‌آل‌هاي روشنفكرانه. دموكرات‌ها نمي‌توانند با بدنام كردن ترامپ و سپس دادن قول‌هاي ترامپ‌گونه دل راي‌دهندگان را به دست بياورند. پس بهتر است سياست‌ها و برنامه‌هاي مترقي را تبليغ كنيد كه شايسته حزبي باشد كه مي‌خواهد بدون ترس از گرفتن لقب «سوسياليست» يا «چپ راديكال» يا هر عنوان ديگري از جانب رقبا اين كشور را رهبري كند.

بسياري از دموكرات‌ها كه اعلام كانديداتوري كرده‌اند، بهتر است انصراف بدهند و به خانه‌هاي‌شان بازگردند. 12 كانديدا كه بيشترين تعداد در تاريخ است، 15 اكتبر مناظره خواهند كرد. اين نشان‌دهنده يك حزب سياسي به خوبي سازمان يافته نيست كه توانايي و شايستگي تصاحب كرسي رييس‌جمهوري را دارد كه برخي ثروتمندترين افراد كشور حامي او هستند. اين يك بازي بيس‌بال كودكان نيست كه در آن به همه بدون توجه به سطح مهارت‌شان بازي برسد. كساني كه با دانستن اينكه شانسي ندارند و فقط براي نشان دادن توانايي خود براي ساير مواضع سياسي در اين مسابقه هستند، بايد اجازه دهند كساني كه شانس برنده شدن را دارند صداي خود را به راي‌دهندگان برسانند.

حفظ برتري با اتلاف زمان را فراموش كنيد. به ياد بياوريد كه نظرسنجي‌هاي سال 2015 پيش‌بيني كرده بودند كه كلينتون 8 نامزد جمهوري‌خواه را شكست بدهد و ترامپ كمترين درصد را بين همه آنها داشت. به جاي حفظ برتري خود، مزيت‌هاي خود را افزايش دهيد. حدود چهار يا پنج نامزد را با خود متحد كنيد و به آنها اجازه دهيد مبارزه كنند. فشار را در جلسات استيضاح نگه داريد. به عنوان يك استراتژي، تا زمان انتخابات سعي نكنيد آنها را از دور خارج كنيد. اين بازي قهرماني است و همه بايد براي برنده شدن فرديت را كنار بگذارند و به عنوان يك تيم بازي كنند. درون زمين راه نرويد، بدويد! براي تمام ريباندها و تمام قطع توپ‌ها تلاش كنيد. دست‌هاي‌تان را براي دفاع هر پرتابي بالا بگيريد. ساعتي وجود ندارد. برتري‌اي نيست. فقط وطن‌پرستان با وجدان كه به ياد دارند متوجهند به‌خاطر چه چيزي بازي مي‌كنند. منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها