• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4526 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر

طي دو روز بيش از 1000 نفر براي حضور در انتخابات مجلس دور يازدهم ثبت‌نام كردند

نام‌نويسي‌ مردانه

دومين روز از نام‌نويسي داوطلبان حضور در انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي ديروز به پايان رسيد و متقاضيان حضور در اين انتخابات 4 روز ديگر فرصت دارند تا براي نام‌نويسي اقدام كنند. در دومين روز از ثبت‌نام هم تعداد چهره‌هاي شناخته شده اندك و تالار وزارت كشور خلوت بود گويا كه همان فرهنگ «دقيقه 90» به سياست و سياست‌ورزان هم تسري يافته ‌باشد كه همواره چهره‌هاي شناخته‌ شده‌تر كه شايد آمدن يا نيامدن‌شان در چينش و تركيب پارلمان آتي موثر است، روزها و حتي لحظات آخر را براي نام‌نويسي انتخاب مي‌كنند.

اگر چه به نسبت روز نخست تعداد بيشتري براي نام‌نويسي آمدند اما همچنان در روز دوم نام‌نويسي بي‌رمق و البته با حضور و مشاركت كمرنگ زنان به‌خصوص زنان سياستمدار نيز همراه بوده است. صبح روز دوشنبه نام‌نويسي از داوطلبان يازدهمين دوره انتخابات مجلس در وزارت كشور، فرمانداري‌هاي سراسر كشور و همچنين سفارتخانه‌ها، كنسولگري‌‌ها يا نمايندگي‌‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور مطابق قانون از 8 صبح آغاز و تا 6 بعدازظهر ادامه يافت. روز اول نام‌نويسي مطابق دهم آذر، 789 نفر در سراسر كشور، 221 نفر در تهران و باقي در شهرستان‌ها موفق به ثبت‌نام شدند كه بر اساس اين آمار 93 درصد مرد و 7 درصد از متقاضيان كانديداتوري زن بودند. اين نسبت در روز دوم، برابر با يازدهم آذرماه نيز تكرار شد. بنا به گفته اسماعيل موسوي، دبير ستاد انتخابات كشور تعداد ثبت‌نام‌كنندگان از مرز 1000 نفر گذشت و مجموعا طي 2 روز، يعني تا ظهر روز گذشته 1551 نفر نام‌نويسي كردند كه 91 درصد مرد و 9 درصد از ميان زنان بودند. همچنين در استان تهران از ميان داوطلبان نمايندگي مجلس، 74 زن و 347 نفر مرد نام‌نوسي كرده‌اند. اين در حالي بود كه در پايان روز دوم نام‌نويسي كانديداها و بنابر آخرين آمار اعلام‌ شده از سوي ستاد انتخابات وزارت كشور، 1844 نفر نام‌نويسي كرده‌اند كه از اين ميان 11 درصد را زنان متقاضي تشكيل داده و 89 درصد باقي مانده نيز از مردان هستند. همچنين بنابر اين گزارش، استان كهگيلويه و بويراحمد تنها با 9 مورد نام‌نويسي انتخاباتي كمترين ميزان نام‌نويسي در ميان 31 استان كشور قرار دارد. اگر چه هنوز زمان چنداني از نام‌نويسي كانديداها نگذشته اما دست‌كم تا اينجاي كار، ميزان مشاركت زنان جهت حضور در انتخابات پارلمان بسيار اندك است. اين در حالي است كه فارغ از تعداد كانديداها، بر اساس آمار و ارقام در مجلس دهم بيشترين نمايندگان زن در همه ادوار مجلس حضور داشته و دارند.

 

چه كساني روز دوم نام‌نويسي كردند؟

روز دوم نام‌نويسي كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي تا پيش از ظهر بي‌رمق بود و رفت ‌و ‌آمد سياسيون به وزارت كشور اندك. با اين حال نسبت به روز اول چهره‌هاي شناخته‌ شده بيشتري پا به ساختمان فاطمي گذاشتند. حميدرضا پشنگ نماينده سابق مردم خاش در دوره نهم مجلس، هادي مقدسي نماينده سابق مردم بروجرد در مجلس هشتم، سليمان فهيمي نماينده پارس‌آباد در دوره هفتم و محمود احمدي بي‌غش نماينده مردم شازند در دوره هشتم از چهره‌هاي سياسي بودند كه پيش از ظهر دومين روز نام‌نويسي با حضور در وزارت كشور براي شركت در رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس يازدهم ثبت نام كردند. محمد شاهي عربلو از ديگر نمايندگان ادوار نيز ديروز براي نام‌نويسي به وزارت كشور رفت. محمد عباسپور نماينده دوره‌هاي چهارم، ششم و هفتم مجلس نيز پيش از ظهر ديروز با تاكيد بر اينكه به ‌طور مستقل وارد انتخابات مي‌شود از حوزه انتخابيه تهران نام‌نويسي كرد. اين در حالي بود كه در ساعات پاياني نام‌نويسي روز گذشته، لاله افتخاري، عضو حزب موتلفه اسلامي و ازجمله نمايندگان اصولگراي مجلس نهم اقدام به نام‌نويسي كرده است. مصطفي سوادكوهي، عضو شوراي مركزي حزب اعتمادملي نيز روز گذشته اقدام به نام‌نويسي كرده است.

ديروز همچنين از ميان رسانه‌اي‌ها سعيد احديان، مديرمسوول روزنامه خراسان براي ثبت‌نام در انتخابات دور يازدهم مجلس شوراي اسلامي حاضر شد. او همچنين در مورد گرايش سياسي‌اش به خبرنگاران گفت كه اصولگرا است و از ميان اصولگرايان با نواصولگرايي منتسب به محمدباقر قاليباف قرابت بيشتري دارد. همچنين عليرضا كريمي، مديركل اسبق تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و از مجريان صدا و سيما نام‌نويسي كرد. كريمي از حوزه انتخابيه گلپايگان و خوانسار نام‌نويسي كرده است. از ميان نمايندگان فعلي مجلس هم حسين رضازاده، نماينده كازرون، محمد خدابخشي نماينده فعلي اليگودرز و سخنگوي كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه با حضور در وزارت كشور نام‌نويسي كرد. از ميان دولتي‌ها هم مرتضي مرتضوي، معاون پارلماني وزارت ارتباطات قبل از ظهر دومين روز ثبت‌نام از تهران براي انتخابات مجلس نام‌نويسي كردند. در ميان همه كانديداها اما ديروز نام يك «آقازاده» هم به چشم مي‌خورد. توحيد نوبخت، فرزند رييس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوي سابق دولت حسن روحاني و برادرزاده علي نوبخت، نماينده مجلس به ساختمان خيابان فاطمي آمد و براي حضور در انتخابات پيش رو اعلام آمادگي كرد.شهاب‌الدين صدر دبيركل جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي، محمود احمدي بي‌غش استاندار اسبق خراسان شمالي و نماينده مردم شازند در دور هشتم مجلس شوراي اسلامي و ولي آذروش نماينده اردبيل، نمين و نير در دور ششم و هفتم مجلس شوراي اسلامي و عبدالحميد خدري نماينده بوشهر از ديگر چهره‌هايي بودند كه ديروز نام‌نويسي كردند.

 

خداوند از ما نمي‌گذرد كه امنيت عمومي را

فداي مطامع سياسي كنيم

همزمان كه در وزارت كشور نام‌نويسي از داوطلبان نمايندگي دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي در حال برگزاري بود، وزير كشور در سالن پيامبر اعظم با استانداران گفت‌وگو كرد، نشستي كه پشت درهاي بسته انجام شد و خبرنگاران در آن حضور نداشتند. اين نشست همزمان با ثبت‌نام‌ها براي ارايه گزارش از سوي عالي‌ترين مقام اجرايي استان از ميزان ثبت‌نام‌ها، مشاركت، تمهيدات امنيتي در فضاي انتخابات و... برگزار شد اما جزيياتي چنداني از آن منتشر نشد.

پس از پايان اين نشست نيز عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور در جمع خبرنگاران سخنراني كوتاهي داشت؛ سخنراني كه نه پس از آن و در حاشيه به خبرنگاران فرصت طرح پرسش داده شد و نه حتي اشاره‌اي به اظهارات جنجالي فرماندار شهر قدس كه گفته‌ بود در جريان اعتراض‌هاي اخير به قيمت بنزين دستور تيراندازي به معترضان را داده است.

وزير كشور اما اشاره‌اي گذرا به نشست با استانداران تاكيد كرد كه با توجه به شروع نام‌نويسي نامزدهاي انتخابات مجلس مقرر شد كه استانداران در اين جلسه حضور پيدا كنند و يك ‌بار ديگر تمام مسيري كه براي امر انتخابات تعيين شده مرور شود. البته با توجه به حوادث اخير به دليل اصلاح نرخ بنزين نيز استانداران از محل ماموريت خود گزارش‌هايي ارايه كردند تا نقاط آسيب و ضعف و دلايل شروع و نحوه مديريت موضوع به دقت بررسي شود. همچنين مقرر شد كه استانداران در فرصت مناسب همه موارد را جمع‌بندي كنند و به وزارت كشور تحويل دهند تا نسبت به اقدامات انجام شده و شرايطي كه در هر استان بوده تصميمات لازم اتخاذ شود.

رحماني‌فضلي همچنين در حاشيه اين نشست گفت: «اميدوارم همان‌گونه كه مردم بعد از حادثه و در حين حادثه با آمدن به ميدان و ابراز تنفر و انزجار از كساني كه موجب شرارت و زحمت و مشكلات زيادي براي جامعه انقلابي و مردم شدند، بتوانيم با استفاده از اين تجربيات و هماهنگي‌هاي بيشتر امنيت مردم را كه مهم‌ترين ركن اصلي هستند، به نحو احسن داشته باشيم. به‌رغم همه اقداماتي كه از طرف دشمنان و رسانه‌هاي بيگانه و معاندين و مخالفين انقلاب در تعبير و تحليل اين موضوع اتفاق افتاده است خوشبختانه آنچه قابل ارايه و عرضه در اين شرايط است اين است كه مردم همچنان در پشت انقلاب و حامي انقلاب و در كنار انقلاب هستند.»

او ادامه داد: «همه مي‌دانيم تحت تحريم هستيم و مشكلات اقتصادي كه دشمنان بر ما تحميل مي‌كنند آثار خود را دارد اما همه با اراده و تحليل دقيقي كه دارند پشت رهبري و دولت هستند و همگام و همراه با دولت يقينا با اراده عميق قلبي و عملي خودمان ثابت خواهيم كرد كه در همه شرايط مردم پشتيبان انقلاب هستند و راه مقاومت و استقامت راه اصلي حمايت از اسلام و انقلاب و ايران و مردم است.»

وزير كشور البته به ابعاد مختلف اين حوادث نيز اشاره كرد و توضيح داد: «اميدوارم كساني كه در اين خصوص و در اين چند روز به دليل عدم اطلاع از ابعاد موضوع يا جهل به همه ابعاد موضوع قضاوت‌ها و داوري‌هايي كردند، تحمل و تامل بيشتري داشته باشند اين نوع قضاوت‌ها به خصوص براي نيروهايي كه واقعا در اين چند شب شرايط بسيار سختي را گذراندند و از امنيت مردم در مقابل كساني كه عملا به صورت مسلحانه چه گرم و چه سرد مشكل ايجاد كردند دفاع كردند، صحيح نيست نبايد به گونه‌اي صحبت كنيم كه اين زحمات ناديده گرفته شود.»

رحماني‌فضلي با بيان اينكه حتما توضيحات بيشتري در ابعاد اين موضوع داده خواهد شد، گفت: «مقداري تحمل و تامل لازم است كه در اين موضوع تصميم بگيريم.» او البته تاكيد كرد كه «برخي از افراد و جريانات سياسي فكر كردند بستر سياسي خوبي در مورد رقابت‌هاي سياسي است و مسائلي را مطرح كردند كه حتما مردم خود نسبت به اين موضوع قضاوت و داوري خواهند كرد. به عنوان وزير كشور و كسي كه بيشترين اطلاع و هماهنگي را در اين موضوع با نيروها داشتم، مي‌گويم اين موضوع مربوط به امنيت و اقتدار و منافع ملي است و نبايد آن را در چارچوب رقابت‌هاي سياسي و مصلحت‌انديشي‌ و منفعت‌انديشي‌هاي جناحي ببينيم.»

وزير كشور در پايان گفت: «خداوند واقعا از ما نخواهد گذشت كه امنيت عمومي را فداي مطامع سياسي آني و كوتاه‌مدت كنيم واميدوارم همه براي سربلندي و عزت و سربلندي كشور تلاش كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون