• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4526 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر

اكرم عفيف مانع تاريخ‌سازي بيرو شد

دستاورد فوتبال ايران از بهترين‌هاي آسيا؛ هيچ

سامان سعادت

 

 

مراسم بهترين‌هاي سال آسيا ديروز از ساعت
14:30 در هنگ‌كنگ آغاز شد و نمايندگان كشورمان به رقابت با سايرين پرداختند. پيش از شروع مراسم بسياري از طرفداران فوتبال در انتظار كسب حداقل دو يا سه جايزه از اين مراسم بودند اما هنگامي كه آخرين جايزه نيز به شخصي غيرايراني تعلق گرفت، مشخص شد كه فوتبال ايران هيچ دستاوردي از هنگ‌كنگ با خودش به ارمغان نخواهد آورد. سال بد فوتبال ايران كه با حذف تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال و ذوب‌آهن در مراحل اوليه ليگ قهرمانان شروع شد و رسيد به باخت‌هاي ملي مقابل بحرين و عراق و از دست دادن جايگاه نخست آسيا با ناكامي در مراسم بهترين‌هاي آسيا تكميل شد. در مراسم روز دوشنبه فوتبال ايران در بخش فدراسيون الهام‌بخش، بهترين مربي زن، بهترين بازيكن فوتسال، بهترين لژيونر و بهترين بازيكن مرد سال آسيا نماينده داشت كه متاسفانه هيچ‌يك به جايزه نخست دست پيدا نكردند.

 

فدراسيون الهام‌بخش؛ خبري از 5 ستاره‌ها نبود

در بخش فدراسيون‌ الهام‌بخش، فدراسيون ايران با فدراسيون‌هاي ژاپن و كره‌جنوبي رقابت كرد. البته نفس نامزدي فدراسيون ايران با مديريت مهدي تاج و رفقايش در اين بخش كاملا سوال‌برانگيز بود. معلوم نيست AFC دقيقا بر چه اساسي فدراسيوني را كه در همه زمينه‌ها دچار مشكل است و از برگزاري درست يك ليگ عاجر به نظر مي‌رسد، به عنوان نامزد بهترين فدراسيون سال برگزيده است. ممكن است باقي فدراسيون‌ها خيلي نااميدكننده باشند و ممكن است ماجرا به چيزهاي ديگري مربوط شود. به هر حال در اين بخش فدراسيون فوتبال ايران به آنچه حقش نبود نرسيد و اين ژاپني‌ها بودند كه جايزه را مال خود كردند. احتمالا موفقيت مستمر تيم‌هاي ملي و باشگاهي ژاپن و همچنين روند رو به رشد اين كشور در زمينه استعداديابي و جذب سرمايه دليل محكم AFC براي اهداي جايزه به اين فدراسيون بوده است.

 

بهترين مربي زن؛ شانس با خسرويار همراه نبود

در بخش بهترين مربي زن سال آسيا كتايون خسرويار، سرمربي سابق تيم دختران زير 19 سال ايران با آساكو تاكاكورا از ژاپن و نئونگروتاي سراتنگويان از تايلند رقابت كرد اما درنهايت جايزه به كسي رسيد كه در 6 سال قبل مدام اين جايزه را به خانه برده بود؛ يعني آساكو تاكاكورا از ژاپن. تاكاكورا بازيكن سابق تيم ملي زنان ژاپن است كه از سال 2013 به مربيگري روي آورد. او ابتدا هدايت تيم دختران زير 17 سال ژاپن، سپس سرمربيگري دختران زير 20 سال ژاپن و درنهايت در دست گرفتن سكان هدايت تيم زنان ژاپن را برعهده گرفت. او سابقه قهرماني با ژاپن در رقابت‌هاي دختران زير 17 سال آسيا، رقابت‌هاي دختران زير 17 سال ژاپن با برتري مقابل اسپانيا در فينال، رقابت‌هاي دختران زير 19 سال آسيا و جام ملت‌هاي زنان آسيا در سال 2018 را در كارنامه دارد. او همچنين در رقابت‌هاي دختران زير 20 سال جهان با ژاپن به مقام سوم دست يافت. هر چند او تيمش در جام جهاني 2019 فرانسه عملكرد چندان خوبي نداشت و تيمش در مرحله يك‌هشتم حذف شد، اما باز هم توانست براي هفتمين سال پياپي جايزه بهترين مربي زن سال آسيا را از آن خود كند.

 

بهترين مربي مرد؛ جايزه به يك تازه‌كار رسيد

در اين بخش كشورمان نماينده‌اي نداشت و تسويوشي اوتسوكي و گو اويوا از ژاپن با چونگ جونگ يونگ از كره‌جنوبي به رقابت پرداختند. اوتسوكي احتمالا به خاطر درخشش اوراواردز در جي ليگ و اويوا به خاطر دو حضور پياپي در فينال ليگ قهرمانان آسيا به همراه كاشيما آنتلرز به اين فهرست راه يافته‌ بودند، اما درنهايت اين چونگ از كره بود كه جايزه بهترين مربي مرد سال آسيا را به دست آورد. اين مربي به خاطر درخشش تيم زير 20 سال كره‌جنوبي در
جام جهاني 2019 اين عنوان را به دست آورد. در آن مسابقات كره با هدايت چونگ از گروهي كه آرژانتين در آن حضور داشت هم امتياز با اين تيم و به عنوان تيم دوم راهي مرحله حذفي شد و تيم‌هاي ژاپن، سنگال و اكوادور را شكست داد و به فينال رسيد اما در فينال مغلوب اوكراين شد و به نايب‌قهرماني دست يافت. اين مربي 50 ساله كه سابقه قابل ذكري به عنوان فوتباليست در پرونده‌اش ديده نمي‌شود از سال 2017 هدايت تيم زير 20 ساله‌هاي كره را به عنوان نخستين تجربه سرمربيگري برعهده داشته است.

 

بهترين بازيكن فوتسال؛ حسرت جاويد

در بخش بهترين بازيكنان مرد فوتسال آسيا مهدي جاويد كه سال گذشته اين عنوان را به هم‌تيمي‌اش اصغر حسن‌زاده واگذار كرده بود، امسال با توموكي يوشيكاوا و يوشي سكيگوچي از ژاپن به رقابت پرداخت. با توجه به اينكه سال گذشته رقابت مهمي در سطح ملي در رده فوتسال نداشتيم، خبري از درخشش هميشگي اين بازيكن ريزنقش در تيم ملي نبود. در رده باشگاهي اما جاويد در جام باشگاه‌هاي آسيا به همراه مس سونگون به فينال رسيده و عنوان دومين گلزن برتر رقابت‌ها را نيز از آن خود كرده بود. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسيد امسال جاويد مي‌تواند بهترين بازيكن آسيا لقب بگيرد اما در كمال تعجب جايزه به توموكي يوشيكاوا از ژاپن رسيد و اين بازيكن جايزه‌اش را از دستان مهدي تاج دريافت كرد. يوشيكاوا كه در ليگ كشورش توپ مي‌زند در سال گذشته به هيچ عنوان بين‌المللي نه به شكل فردي و نه به صورت جمعي دست نيافته بود. او تنها موفق شده بود در كشورش عنوان ارزشمندترين بازيكن را به دست بياورد. با اين حال AFC تصميم گرفت جايزه بهترين بازيكن فوتسال آسيا را به اين ژاپني
30 ساله بدهد تا باز هم مهدي جاويد دستش از جايزه كوتاه بماند.

 

بهترين لژيونر آسيا؛ سونگ و ديگر هيچ

در بخش بهترين لژيونر آسيا فوتبال ايران يك نماينده ديگر داشت. در اين بخش سردار آزمون مهاجم تيم زنيت سن‌پترزبورگ كه فصل خيلي خوبي را با اين تيم پشت‌سر گذاشته با سونگ هيونگ مين ستاره تيم تاتنهام و ماكوتو هاسبه مدافع تيم اينتراخت فرانكفورت و برنده جايزه سال قبل به رقابت پرداخت. با اينكه بيشتر ما ايراني‌ها دوست داشتيم اين جايزه به سردار كه انصافا هم در زنيت خوب كار كرده، برسد، اما بايد پذيرفت كه درخشش سونگ در تاتنهام كه منجر به حضور اين تيم در فينال ليگ قهرمانان اروپا شد، بسيار چشمگيرتر بوده است. سونگ در فصل گذشته يوسي‌ال گل‌هاي مهم و زيادي براي اسپرز به ثمر رساند تا اين تيم براي نخستين‌بار حضور در فينال اروپا را تجربه كند. او همچنين در ليگ برتر انگليس هم جزو مهره‌هاي كليدي تيمش محسوب مي‌شود. رقم بالاي ترانسفر او نشان‌دهنده همين اهميت است. البته ناگفته نماند كه سونگ در تيم ملي كره‌جنوبي نتوانسته آن درخششي كه در رده باشگاهي دارد را نشان بدهد ولي درنهايت او به عنوان بهترين لژيونر سال فوتبال آسيا انتخاب شد.

 

زن سال آسيا؛ جايزه به قهرمان اروپا رسيد

در اين بخش لي يينگ از چين، آشالاتا لوييتونگبام از اندونزي و ساكي كوماگاي از ژاپن به رقابت پرداختند؛ رقابتي كه از همان ابتدا نتيجه‌اش معلوم بود، چراكه همه مي‌دانستند جايزه به بازيكني خواهد رسيد كه در يكي از بهترين تيم‌هاي باشگاهي فوتبال زنان جهان توپ مي‌زند؛ يعني ساكي كوماگاي. ساكي فصل قبل به همراه تيم ليون موفق شد فاتح ليگ قهرمانان فوتبال اروپا شود. او همچنين به همراه تيم ملي ژاپن در مرحله يك‌هشتم نهايي جام جهاني نيز حاضر بود. اين مدافع تاكنون با تيم‌ ملي ژاپن و باشگاه ليون به افتخارات زيادي دست پيدا كرده كه سطح او را با همه بازيكنان زن آسيا غيرقابل مقايسه كرده است. با اين حال دو بازيكن ديگري كه در اين بخش نامزد شده بودند هم فصل خوبي را در باشگاه‌هاي‌شان پشت‌سر گذاشته بودند. لي يينگ در باشگاه شاندونگ چين و آشالاتا در باشگاه ستو در كشور هند جزو بهترين بازيكنان ليگ‌شان محسوب مي‌شوند.

 

مرد سال آسيا؛ ادامه حسرت با اسپويل تاج

شايد به جرات بتوان گفت مهم‌ترين بخش مراسم بهترين‌هاي فوتبال همين بخش مرد سال آسياست. اين بخش امسال براي ما ايراني‌ها يك سورپرايز هم داشت و آن هم حضور عليرضا بيرانوند در ليست نامزدهاي كسب توپ طلاي آسيا بود. البته بيرانوند سال گذشته بايد در اين ليست قرار مي‌گرفت و باتوجه به درخشش در جام جهاني و ليگ قهرمانان آسيا حتي به جايزه نهايي هم مي‌رسيد اما در كمال تعجب بيرو جايي در ليست سه نفره سال 2018 پيدا نكرد و جايزه هم به عبدالكريم حسن بازيكن قطري تيم السد رسيد. اما امسال بيرانوند به همراه اكرم عفيف از قطر و تومواكي ماكينو به عنوان سه نامزد نهايي مرد سال آسيا معرفي شدند.

در حالي كه 24 ساعت مانده به شروع مراسم عليرضا بيرانوند راهي هنگ‌كنگ شده بود تا به روياي چند ساله فوتبال ايران جامه عمل بپوشاند و ما نيز با استرس منتظر شروع مراسم بوديم تا در لحظه‌اي كه نام بهترين بازيكن سال آسيا اعلام شد از هيجان تا مرز سكته پيش برويم، صبح روز مراسم ابتدا مازيار ناظمي مدير روابط عمومي وزارت ورزش در توييتي اعلام كرد بيرانوند جايزه را نخواهد برد و يك ساعت بعد خبر آمد كه مهدي تاج در هتل به بيرانوند گفته تو برنده جايزه نمي‌شوي. به اين ترتيب تمام هيجان مراسم براي ما و بيرانوند از بين رفت و درنهايت هم همان‌طور كه پيشگوهاي فدراسيون و وزارت ورزش اعلام كردند اين جايزه به بيرانوند نرسيد و اكرم عفيف از قطر مرد سال فوتبال آسيا لقب گرفت. انتخابي كه مي‌توان آن را گذاشت به حساب درخشش او در جام ملت‌هاي آسيا كه با قهرماني تيم كشورش به پايان رسيد. البته عفيف در السد هم بازي‌هاي خوبي به نمايش گذاشته بود و انتخابش همانند انتخاب هموطنش عبدالكريم حسن چندان بحث‌برانگيز نبود.

اما آنچه باز هم حاشيه‌ساز شد عدم حضور عفيف در مراسم بود. پيش از مراسم از طرف AFC اعلام شده بود كسي كه در مراسم حضور نداشته باشد، از ليست نامزدها خط خواهد خورد و
بر همين اساس و باتوجه به حضور عفيف در اردوي تيم ملي قطر، خيلي‌ها گمان كردند مرد سال آسيا از بين بيرو و حريف ژاپني‌اش انتخاب خواهد شد، اما طي مراسم و برخلاف وعده سابق AFC عفيف بدون حضور در مراسم جايزه را مال خود كرد و ژاوي نيز به نمايندگي از او جايزه را از دستان جاني اينفانتينو دريافت كرد.

 

ژاپني‌ها جوايز را درو كردند

به اين ترتيب ژاپني‌ها بهترين عملكرد را در مراسم بهترين‌هاي آسيا با كسب 5 جايزه به ثبت رساندند. كره‌ جنوبي هم با سه جايزه عملكرد خوبي داشت. اما ايران و ساير كشورهاي غرب آسيا در مراسم پاياني درخششي نداشتند جز قطر كه جايزه مهم مراسم را به خانه برد. شايد اگر در سال‌هاي پيش گفته مي‌شد دو قطري در دو سال پياپي بهترين بازيكن سال آسيا خواهند شد، كسي باور نمي‌كرد اما حالا اين يك واقعيت مسلم است. قطر با سرمايه‌گذاري وحشتناك روي ورزش و به دست آوردن ميزباني جام جهاني حالا در عرصه برندسازي نيز كاملا موفق عمل كرده است. دو باشگاه بزرگ اين كشور يعني السد و الدوحيل تبديل به غول‌هاي آسيا شده‌اند و تيم ملي اين كشور نيز هم‌اكنون قهرمان آسياست. حال آنها با حضور دو مرد سال فوتبال آسيا مي‌توانند به راحتي ادعا كنند كه تبديل به ابرقدرت فوتبال قاره كهن شده‌اند. ادعايي كه هر قدر بخواهيم آن را با كليشه‌هايي نظير دلارهاي نفتي و لابي‌هاي عربي بپوشانيم، نمي‌توانيم ناديده‌اش بگيريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون