• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

محمدعلي ايازي:

منبرهاي مذهبي در اختيار گروهي خاص قرار گرفته است

محمدعلي ايازي از جمله اعضاي شوراي مركزي مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم معتقد است «اصل دينداري دچار خدشه شده» چراكه به ‌باور او «حاكميت روحانيت دگرانديش و مستقل را نمي‌پذيرد»، «منبرهاي مذهبي در اختيار گروهي خاص قرار گرفته» و «مساجد پايگاه سياسي شده‌اند» كه «با حمله به اين و آن، شأن روحانيت را زير سوال مي‌برند» حال آنكه اين روحاني سياسي همچنان به «جايگاه رفيع روحانيت» اعتقادي راسخ دارد كه اگرچه امروز در آن جايگاه نيست اما «بايد به جايگاه اصلي و اوليه خود برگردد» و با اتخاذ «جهت مردم‌داري و مردم‌گرايي»، «تا جايي كه مي‌تواند از انگ روحانيت‌ حكومتي دوري گزيده و اعلام برائت كند.»

ايازي كه با «اعتمادآنلاين» گفت‌وگو مي‌كرد، گفته است: «روحانيت شيعه از هويتي مستقل در قبال حكومت‌ها برخوردار بوده است. اگر قرار بر قياس با اهل سنت يا مسيحيت باشد طي اين 1000 سال روحانيت شيعه تاكيد مي‌كرد، استقلال داشته باشد تا از اين طريق بتواند در بزنگاه‌هاي مهم نقش تاثيرگذار خود را ايفا كند. اما اين مساله قهرا در اين دهه اخير دچار اشكال شده است. حتي روحانيوني كه به استقلال اهميت مي‌دادند، گرفتار چالش‌هاي زيادي شدند.» او كه معتقد است «روحانيت بايد رابطه خود با مردم را مدنظر قرار دهد» بر «مردمي بودن روحانيت» علاوه بر استقلال آن تاكيد كرده و گفته است: «مردمي بودن ۲ مفهوم دارد؛ يعني هم به فكر معيشت و آرامش‌شان بودند و هم باورشان اين بود كه بايد كنار و در متن مردم بود.» هر چند به‌ گفته او اين جايگاه دچار خدشه شده كه دليل آن «شايد اين باشد كه صداي روحانيون حكومتي در رسانه‌ها و شبكه‌هاي رسمي بلندتر است و ناگزير گويي روحانيت با روحانيون حكومتي مترادف شده در حالي كه در واقع چنين اتفاقي نيفتاده است.»

او با تاكيد بر لزوم بازگشت روحانيت به جايگاه اصلي و اوليه خود در پاسخ به پرسشي در ارتباط با جايگاه روحانيت در فضاي سياسي گفته است: «آنچه بازتاب بيروني دارد، اين است كه حاكميت به‌ هيچ‌ وجه روحانيت دگرانديش را نمي‌پذيرد؛ يعني روحانيوني كه نظرشان با نظر حاكميت فرق دارد در حاشيه قرار مي‌گيرند. لذا مرجعيت مستقل را ممنوع‌التصوير، ممنوع‌الكلام و ممنوع‌الفضا مي‌كند. در چنين فضايي مردم تصور غلطي از روحانيت پيدا مي‌كنند كه اين به دينداري آنها ضربه مي‌زند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون