• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

نصرت‌الله كريمي بر اثر كهولت سن از دنيا رفت

خداحافظي با «آقاجان» دايي‌جان ناپلئون

بهمن فاطمي

 

 

براي نسلي كه از تاريخ سينماي ايران، تنها توليدات يكي، دو دهه گذشته را مرور كرده‌ باشد، نصرت‌الله كريمي چهره آشنايي نيست چرا كه عمده حضور او جلوي دوربين سينما به دهه‌هاي 50 و 60 برمي‌گردد. او در كنار بازيگري، در ديگر زمينه‌هاي كار سينما و تلويزيون هم فعاليت داشت و علاوه بر آن به عنوان مجسمه‌ساز دستي هم بر آتش هنرهاي تجسمي داشت. آن‌طور كه خودش از روند و دلايل گرايش خود به هنر مي‌گويد، سابقه اين علاقه به سال‌هاي آغازين زندگي او و قبل از 10 سالگي برمي‌گردد؛ زماني كه مشغول سپري كردن تحصيلات دوره دبستان بود و حسب اتفاق با تئاتر «روحوضي» به عنوان نخستين گونه هنرهاي نمايشي آشنا شد و اين آشنايي زمينه‌ علاقه‌مندي او به هنر تئاتر را فراهم كرد.

او در حد فاصل سال 1336 كه فيلم كوتاه «آموزش» را كارگرداني كرد تا 11 سال پيش كه مدير برنامه‌ريزي پروژه سينمايي «كارناوال مرگ» به كارگرداني حبيب‌الله كاسه‌ساز و رضا اعظميان بود، با آثار سينمايي و تلويزيوني متعددي همكاري داشت. اين همكاري‌ها گاه نقش‌آفريني‌ در مقابل دوربين بود، گاه در كسوت برنامه‌ريز، گاه به عنوان دستيار كارگردان و گاه در مقام كارگردان و نويسنده و ...

كارگرداني انيميشن‌هاي متعدد هم بخشي از كارنامه هنري نصرت‌الله كريمي است.

با همه اين اوصاف و با وجود تنوعي كه به لحاظ فعاليت‌هاي هنري در كارنامه نصرت‌الله كريمي ديده مي‌شود، آنچه بيش از همه او را به نام و چهره‌اي آشنا نزد عموم مردم ايران تبديل كرد، حضورش در مجموعه تلويزيوني «دايي‌جان ناپلئون» ناصر تقوايي بود. كريمي در آن سريال نقش «آقا جان» را بازي مي‌كرد كه اختلاف‌هايش با دايي‌جان يعني برادر همسرش كه زنده‌ياد غلامحسين نقشينه نقش آن را بازي مي‌كرد، هم جنبه طنز داشت و هم بخشي از بار دراماتيك سريال را پيش مي‌برد.

نصرت‌الله كريمي فعاليت رسمي خود را در
17 سالگي از تئاتر آغاز كرد و به عنوان چهره‌پرداز، بازيگر و كارگردان در تئاترهاي تهران مشغول كار شد. او همچنين دانش‌آموخته كارگرداني سينما در مقطع ليسانس و فيلمسازي انيميشن عروسكي در مقطع فوق‌ليسانس بود. او فوق‌ليسانسش را از دانشكده سينماي پراگ دريافت كرده بود. كريمي همچنين تاليفاتي هم در زمينه هنر دارد كه از آن جمله «16 نمايشنامه تلويزيوني» اوست. تدريس كارگرداني در دانشكده‌هاي‌ هنرهاي دراماتيك و هنرهاي زيبا در دهه‌هاي 40 و 50 بخش ديگري از كارهاي كريمي است. از فيلم‌هايي كه او در آنها حضور داشته مي‌توان به «درشكه‌چي»، «محلل»، «تخت‌خواب سه‌نفره»، «خانه‌خراب» و ... به عنوان نويسنده، بازيگر و كارگردان و «حكيم‌باشي»، «سفر سنگ»، «سرب»، «برخورد» و... به عنوان بازيگر و فيلم‌هاي متعدد ديگر در مسووليت‌هاي ديگر اشاره كرد. اين بازيگر، كارگردان و مجسمه‌ساز ايراني در سال 1303 در تهران متولد شد و ديروز در 95 سالگي در زادگاهش از دنيا رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون