• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4528 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر

كميته اطلاعاتي مجلس گزارشي از دلايل بركناري ترامپ ارايه كرد

فاز جديد استيضاح رييس‌ جمهور امريكا

 ميثم سليماني

كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان كه فرآيند رسمي استيضاح دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده را كليد زد، گزارشي 300 صفحه‌اي را از فرآيند استيضاح آماده كرده كه شامل هفته‌ها تحقيق و بررسي پرونده است. اين كميته همچنين با راي به پيشبرد روند استيضاح، آن را به كميته قضايي مجلس ارايه داد. طبق برنامه بناست روز چهارشنبه نيز كميته قضايي جلسه‌اي با موضوع زمينه‌هاي استيضاح رياست‌جمهوري برگزار كند و تيم خبره از كارشناسان قضايي نيز حضور دارند و بناست از شاهدان سوالاتي را مطرح كنند. به گزارش سي‌ان‌ان دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان گفتند، گزارش تهيه شده نشان از سوءرفتار ترامپ براي جلوگيري از روند استيضاح است همچنين در اين گزارش تاكيد شده كه ترامپ از موقعيت خود براي تاثير‌گذاري بر انتخابات سال 2020 استفاده كرده است. گفته مي‌شود كه بخش عمده‌ گزارش 300 صفحه‌اي كميته اطلاعاتي، موضوع جديدي نداشته اما باز هم اين سند حاوي اطلاعات جديدي است. اين گزارش سوابق تماس ميان سفير ايالات متحده در اتحاديه اروپا همچنين فراخوانده شدن به مركز را نيز مورد ارزيابي قرار داده است. همچنين دموكرات‌ها عنوان كردند كه متحدان ترامپ سعي كرده‌اند با ارايه روايت‌ها و اطلاعات دروغ درباره ماريه يوانوويچ، سفير سابق امريكا در اوكراين او را بركنار كنند و اين بخشي از يك شبكه كارزار فشار در اوكراين محسوب مي‌شد كه بيشتر به دنبال انتشار اخبار و ارايه اطلاعات غلط بوده‌اند.

در اين گزارش حتي به نقش ديوين نونس، نماينده بلندپايه جمهوري‌خواهان در كميته اطلاعاتي نيز اشاره شده كه به نظر مي‌رسد، او به همراه دو تن از دستيارانش، تماس‌هاي مكرري با ساير بازيگران اين پرونده داشته و با بازرگان امريكايي- اوكرايني لوپارناس و رودي جولياني، وكيل شخصي ترامپ به شكل كامل در تماس بوده است.

گفته مي‌شود كه انتشار اين گزارش شروع يك فرآيند يك ماهه در كميته قضايي سپس صحن علني مجلس است كه بايد در خصوص استيضاح ترامپ تصميم‌گيري شود و انتظار مي‌رود تا زمان كريسمس نمايندگان به استيضاح راي دهند. با اين حال اين گزارش چهره‌اي دلهره‌آور و نگران‌كننده را از رييس‌جمهور ايالات متحده نشان مي‌دهد اما مباحث جديدي نيز مطرح مي‌كند. از طرفي ديگر بايد دموكرات‌ها مشخص كنند كه قصد دارند چه سياستي را در ادامه راه در پيش بگيرند. آيا دموكرات‌ها به سمت اين موضوع پيش مي‌روند كه برخي شاهدان از جمله جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق و ميك مالويني، رييس برنامه و بودجه دفتر كاخ سفيد را با اجبار قضايي براي شهادت احضار كنند؟ زيرا اگر با اين تاكتيك بخواهند پيش بروند قطعا نمي‌توان انتظار داشت همه‌ چيز به سود آنها پيش برود.

از سوي ديگر واشنگتن پست روز دوشنبه گزارش داد، دادستان كل ويليام بار با گزارشي كه بازرس كل وزارت دادگستري ارايه داده بر مبناي آن مي‌گويد FBI در سال 2016 مدارك كافي براي شروع تحقيقات در مورد رييس‌جمهور را داشته است. دادستان كل امريكا در تلاش است وانمود كند كه اقدام به بازگشايي پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا ساختگي بوده و آن را اقدام سياسي بنامد. در حال حاضر ويليام بار در گزارش اوليه نتوانسته اين را ثابت كند چراكه بازرس كل وزارت دادگستري عنوان كرده كه اف‌بي‌اي مدارك لازم براي بازگشايي پرونده تحقيقاتي را داشته است. گفته مي‌شود، هوروويتس بازرس كل دادستاني بناست طي روزهاي آينده، نتيجه تحقيقات خود را ارايه دهد كه به نظر مي‌رسد درباره نتيجه‌گيري اصلي آن اختلاف نظر جدي وجود دارد. ترامپ، بار و تعدادي ديگر از محافظه‌كاران مدت‌هاست كه اف‌بي‌آي را متهم به تخلف در بازگشايي پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا مي‌كنند.

گفتني است كه ويليام بار نيز در پرونده اوكراين دخيل است چراكه او قصد داشته با همكاري دادستان كل اوكراين براي پرونده بايدن همكاري كند. ترامپ در تماس خود با رييس‌جمهور اوكراين گفته است كه: صحبت‌هاي زيادي در مورد پسر بايدن وجود دارد كه بايدن روند دادرسي آن را متوقف كرده است. بسياري علاقه‌مند به كسب اطلاع در اين زمينه هستند بنابراين هر كاري كه مي‌توانيد در اين زمينه با دادستان كل انجام دهيد و اين بسيار عالي است.

گفتني است حتي اطلاعات نشان مي‌دهد كه كميته اطلاعاتي تحت رهبري جمهوري‌خواهان پيش از سال 2019 به دنبال كليد زدن پرونده دخالت اوكراين در انتخابات به نفع دموكرات‌ها بوده تا به نحوي اذهان را از پرونده روسيه منحرف كنند اما مشخص شد كه اين موضوعي چيزي جز ساخته و پرداخته ذهن جمهوري‌خواهان نبوده است.

ترامپ به زودي سومين رييس‌جمهور در تاريخ ايالات متحده است كه به‌ طور رسمي در كميته قضايي مجلس نمايندگان استيضاح مي‌شود و اين كاملا به خاطر كاري است كه ترامپ در روز 25 جولاي انجام داده است. او در تماس تلفي خود تلاش كرده تا رييس‌جمهور اوكراين را تحت فشار قرار دهد تا پرونده‌اي را عليه پسر جو بايدن، معاون اول پيشين رييس‌جمهور امريكا راه‌اندازي كند. به احتمال زياد دموكرات‌ها تا پايان اين ماه به استيضاح ترامپ راي خواهند داد و بايد محاكمه در مجلس سنا آغاز شود.

با جلو رفتن پرونده استيضاح، دموكرات‌ها هنوز با ابهامات بزرگي روبه‌رو هستند. يكي از آن اين است كه آيا ترامپ و سوندلند، سفير امريكا در اتحاديه اروپا در تاريخ 9 سپتامبر صحبت كردند يا خير. چراكه گفته مي‌شود، سوندلند مسوول اصلي هماهنگي اين بده ‌بستان ميان امريكا و اوكراين بوده كه در نهايت اقدام موفقيت‌آميزي نبوده است.

تيم موريسون يك مقام سابق شوراي امنيت ملي هنگام شهادت خود به صحبت‌هايش با سوندلند در روز 7 سپتامبر تكيه داشت. به نظر مي‌رسد، اصرار ترامپ بر اين مبنا بوده كه شخص زيلنسكي براي اعلام شروع اين تحقيقات صحبت كند. اما به نظر مي‌رسد، اوكرايني‌ها تنها حاضر بودند در سطح دادستاني همكاري‌هاي محدودي داشته باشند و در اين شرايط ترامپ به هدف خود نرسيده است و سوندلند در مكالمه‌اي كه با رييس‌جمهور داشته، موضوع را تشريح مي‌كند. البته برنامه‌هايي براي اعلام زيلنسكي فراهم شده بود. او به نظر مي‌رسيد كه طبق برنامه امريكا بنا بود در برنامه فريد زكريا در سي‌ان‌ان موضوع را اعلام كند. اما هنگامي كه كنگره متوجه توقف كمك‌هاي مالي امريكا به اوكراين شد، دولت به شكل محدود شروع به آزاد كردن اين پول‌ها كرد.

البته هر چه ابهامات در پرونده بيشتر باشد، دموكرات‌ها ادله كمتري براي مقابله با ترامپ در استيضاح دارند. اما يك واقعيت را نمي‌توان ناديده گرفت كه ترامپ از يك قدرت خارجي براي مداخله در انتخابات رياست‌جمهوري دعوت كرده است و دموكرات‌ها به همين دليل قصد دارند او را استيضاح كنند. هر چند كه جمهوري‌خواهان از ترامپ در اين پرونده حمايت مي‌كنند اما يك واقعيت را نمي‌توان ناديده گرفت كه به دور از نگاه حزبي و جناحي، ترامپ مرتكب اشتباهي شده كه جايگاه رياست‌جمهوري او را به لرزه درآورده و حالا اين جريان تنها يك سال مانده به انتخابات مي‌تواند براي او بسيار نگران‌كننده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون